Na nové auto od Lancie sme čakali dlho, teraz je konečne tu. A budú hneď tri.
Lancia sa pripravuje na pripojenie k značkám Alfa Romeo a DS Automobiles.
Lancia mieni konkurovať aj Mercedesu
Vydané Text: Erik Stríž
Lancia Gamma, Delta a Pu+Ra DPE
Lancia odhalila dizajnový jazyk pre svoje ďalšie desaťročie. Reprezentuje ho dvojdverovým konceptom Pu+Ra HPE, ktorý zahŕňa dizajnové prvky z historických modelov ako Stratos a Beta.
Generálny riaditeľ automobilky Luca Napolitano povedal, že koncept Pu+Ra predstavuje „víziu značky na najbližších 10 rokov, ktorá prenesie Lanciu do éry elektrickej mobility a zhŕňa náš spôsob koncepcie a skúsenosti s automobilom“.
Inzercia
Značka v tomto časovom horizonte odhalí tri nové modely, počnúc novým malým automobilom Ypsilon, ktorý bude predstavený začiatkom roka 2024, po ktorom bude nasledovať stredná vlajková loď Gamma v roku 2026 a kompaktný hatchback Delta v roku 2028. Po uvedení nového Ypsilonu v roku 2024 (podrobnosti nižšie v tomto článku), ktorý bude mať 48-voltový mild-hybridný benzínový motor, ako aj plne elektrický variant, budú Gamma a Delta len plne elektrické a do roku 2028 bude Lancia predávať iba elektrické modely, čo znamená, že po štyroch rokoch od uvedenia na trh prestane používať spaľovací motor na Ypsilone.
Napolitano ďalej počas počas nedeľného odhalenia konceptu Pu+Ra HPE v Miláne povedal, že vlajkový model, predtým interne označený ako Aurelia, sa bude volať Gamma.
Návrat typového štítku je poctou prvej Gamme, ktorá bola uvedená na trh v roku 1976 ako stredne veľký fastback. Bolo to ešte v čase, keď sedany boli typickým predstaviteľom vrcholových modelov. Karosérie typu fastback zažívajú v posledných rokoch renesanciu, naposledy s Peugeotom 408 strednej triedy strednej triedy.
Lancia ako konkurent pre prémiové značky áut
Pred dvomi rokmi generálny riaditeľ automobilky Lancia, Luca Napolitano, v rozhovore pre denník Automotive News Europe prezradil, že značka bude už čoskoro expandovať na zahraničné trhy, opäť bude predávať autá aj mimo Talianska.
Očakávame návrat značky Lancia aj na Slovensko, avšak až po roku 2024. Práve v roku 2024 bude Lancia expandovať do Rakúska, Belgicka, Francúzska, Nemecka a Španielska, následene do Spojeného kráľovstva.
„Predstavujem si okolo 100 showroomov v približne 60 európskych mestách,“ povedal Napolitano a dodal, že to nebudú kútiky v showroomoch inej značky, ale vyhradené priestory, a to aj napriek malej ploche 80 až 140 metrov štvorcových.
Chce osloviť starších „kvalitných“ zákazníkov
Jedna z vecí, ktoré sa určite zmienia, bude zameranie automobilky. V súčasnosti je typický zákazník značky Lancia vskutku netypický: žena vo veku 45 rokov bez detí. Lancia sa profiluje ako takmer prémiová značka, hoci jej jediný model má od luxusu pomerne ďaleko. Toto všetko by sa malo čoskoro zmeniť.
„Lancia ponúkne decentnú čistú taliansku eleganciu s mäkkými povrchmi a skvelou kvalitou,“ povedal Napolitano.
Novou cieľovou skupinou pritom má byť „Progressive cultural influencer“ vo veku 55 rokov s aspoň jedným dieťaťom v domácnosti. V rovnakej miere majú byť medzi zákazníkmi zastúpené ženy, ako aj muži. Lancia vidí príbuznosť medzi svojim budúcim cieľovým zákazníkom a súčasnými zákazníkmi značiek ako Tesla a Volvo, ako aj kupujúcimi plne elektrických modelov Mercedes-Benz EQ, povedal Napolitano. To sú naozaj smelé tvrdenia.
Nová generácia Lancia Ypsilon
Automobilka Lancia vznikla v roku 1906 a dlho bola známa ako propagátor technických inovácií – napríklad ako prvá vyrábala vozidlá so samonosnou karosériou, má tiež veľmi dlhú históriu v motoristickom športe, v 50. rokoch 20. storočia ako prvá značka na svete začala ponúkať automobily s vidlicovým šesťvalcom a neskôr vidlicovým štvorvalcom.
Počas obdobia, keď Lancia patrila pod koncern FIAT pod vedením Sergia Marchionneho, však postupne strácala na atraktivite a z medzinárodných trhov sa stiahla na domáci taliansky. Napokon sa od roku 2014 otvorene hovorilo, že značka definitívne skončí už v roku 2018. Nestalo sa tak, Ypsilon sa predáva dodnes a práve takto pred rokom sa dokonca dočkal modernizácie.
Moderný Ypsilon je považovaný za takmer prémiové auto, ale ceny sú veľmi dostupné – na domácom trhu sa auto predáva od približne 10 000 eur. Na rozdiel od Fiatu 500 je dnes takmer nemožné kúpiť si Lanciu Ypsilon mimo Talianska, no jeho komerčný úspech je aj napriek tomu celkom slušný: v roku 2020 sa podľa CarSalesBase predalo 43 076 kusov, čo je pritom o 26,8% menej ako v roku 2019. V 90. rokoch, keď sa model predával po celej Európe, sa ročný predaj modelu Ypsilon blížil k hranici 150 000.
Od roku 1985, odkedy sa Ypsilon vyrába (pôvodne s názvom Y10), sa predali viac ako tri milióny kusov tohto malého prítažlivého hatchbacku.
Nová generácia modelu Ypsilon bude zhruba štyri metre dlhý päťdverový hatchback, ktorý bude ako prvá Lancia ponúkať plne elektrickú variantu a zároveň bude posledným novým modelom značky so spaľovacím motorom. Model bude založený na druhej generácii architektúry Stellantis eCMP, ktorú už používa Jeep Avenger a očakáva sa, že sa bude vyrábať v Španielsku.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk