Globálny trh sa otriasa. Už čoskoro začne klesať dopyt po nafte a benzíne
Fosílne palivá to už majú spočítané. O pár rokov začne po nich klesať dopyt.
Vydané Text: David Hecl
Automobilový priemysel v posledných rokoch prechádza obrovskými zmenami. Príchod nových technológií a rozsiahle miera digitalizácie so sebou prinášajú nové výzvy. Svetoví výrobcovia už dnes investujú nemalé finančné zdroje na rozvoj elektromobility, čo sa v najbližších rokoch určite nezmení. Dokonca by podľa štúdie Bank of America (BofA) už na konci tejto dekády mohol nastať pokles dopytu po fosílnych palivách.
### Čína začína rásť
Aj keď sa aktuálne na takmer všetkých svetových trhoch predáva viac áut so spaľovacími motormi ako vozidiel na elektrický pohon, tento trend by sa už v najbližších rokoch mal zmeniť.
Príkladom je napríklad Nórsko, kde už dnes predaje elektromobilov prevyšujú predaje klasických áut na fosílne palivá. Podľa informácií [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/predaj-ev-povedie-k-poklesu-spotreby-pal/707910-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearchhttp://) sa podobný trend dá očakávať aj v Číne. Predaje elektrických áut na tamojšom trhu totiž aktuálne dosahujú až 27% podiel zo všetkých predaných áut. BofA preto predpovedá, že kľúčové roky z hľadiska elektromobility budú predovšetkým záverečné roky tejto dekády. Konkrétne jej štúdia podľa [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/predaj-ev-povedie-k-poklesu-spotreby-pal/707910-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) hovorí o rozmedzí medzi 2028 až 2030.
Aj keď sa záver dekády môže z pohľadu ekológov zdať priaznivým, opak bude predstavovať rok 2023. Malo by totiž dôjsť k rekordnému navýšeniu celosvetového dopytu po benzíne až na 450-tisíc barelov denne.
Tento trend by sa ale podľa BofA nemal udržať dlho, keďže celosvetové predaje elektormobilov už v minulom roku dosiahli 14%.
BofA navyše predpovedá, že v krátkom až stredne dlhom časovom horizonte podiel predaných elektrických áut až na 38%.
### Zlom nastal v roku 2017
Nárast nových elektrických áut sa nedotkne len automobilového priemyslu, ale taktiež aj energetiky.
Bloomberg podľa [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/predaj-ev-povedie-k-poklesu-spotreby-pal/707910-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) odhaduje, že vrchol spotreby fosílnych palív nastane v momente, keď 20% všetkých predaných áut budú tvoriť elektromobily.
Po tomto míľniku začne spotreba klesať, avšak samotný pokles nemusí byť lineárny. Súvisieť bude aj s príchodom poslednej generácie moderných spaľovacích motorov s nízkou spotrebou, ale taktiež aj s postupných prechodom na elektromobilitu, či dostupnosťou drahých materiálov určených na výrobu potrebných komponentov pre elektrické vozidlá.
Bloomberg taktiež uvádza, že vrchol v predajoch áut so spaľovacím motorom už máme za sebou. Mal nastať v roku 2017, kedy bolo na trh dodaných až 86 miliónov nových vozidiel poháňaných fosílnymi palivami. V rovnakom roku sa celosvetovo predal len jeden milión elektromobilov.
Odvtedy však podiel spaľovacích áut na trhu postupne klesal a naopak predaje elektrických áut stúpali.
Treba však podotknúť, že samotný proces transformácie automobilového trhu ešte len začal. Najväčší rozmach elektromobility pravdepodobne nastane v momente, keď sa zníži cena elektrických áut a bude si ich tak môcť dovoliť viac potencionálnych záujemcov. Celkovo sa očakáva, že záujem o klasické autá začne klesať a tým pádom sa zníži aj svetová spotreba fosílnych palív.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.