12 rokov vyvíjali technológiu na predlženie dojazdu áut, teraz je pripravená na predaj. Sila Titan Silicon

Po 12 rokoch vývoja sa nová technológia batérií na zvýšenie dojazdu presúva do masovej výroby elektrických vozidiel. Prvým takýmto modelom bude elektrický Mercedes-Benz Triedy G – model EQG.

Vydané  Text: 

### Kremíkové anódy ako kľúč k praktickejším elektromobilom
**Sila**, spoločnosť vyrábajúca batériové materiály so sídlom v Silicon Valley, tvrdí, že dokončila proces hromadnej výroby prvých anód na báze kremíka. Informuje o tom denník Automotive News Europe ([zdroj](https://europe.autonews.com/suppliers/silicon-based-anodes-could-boost-range-mass-produced-evs)).

Spoločnosť nazýva svoj nový materiál **Titan Silicon** ([webstránka Sila](https://www.silanano.com/press/press-releases/sila-introduces-titan-silicon-nano-composite-silicon-engineered-for-mass-scale-to-power-a-20-increase-in-vehicle-range-and-dramatically-reduce-charge-time)) a je v neskorších fázach kvalifikácie u výrobcov automobilov, kým sa koncom budúceho roka začne vyrábať nová továreň. Potvrdil to generálny riaditeľ spoločnosti Sila, **Gene Berdichevsky**.

Sila tvrdí, že **anódy Titan okamžite zvýšia maximálny dojazd vozidla až o 20 percent**.

Inzercia

Inzercia

Prvým zákazníkom je Mercedes-Benz, ktorý bude začiatkom roka 2025 používať anódy Titan vo svojom SUV EQG s predĺženým dojazdom, elektrickej verzii štandardnej Triedy G. Testy koncepčného modelu už prebehli v Arktíde.

 

Sila nie je jedinou spoločnosťou v pretekoch o presadenie kremíkovej anódy. Tesla, ktorej vozidlá s dlhým dosahom tvoria polovicu predaja elektrických vozidiel v USA, verejne hovorí o vývoji vlastnej kremíkovej anódy minimálne od roku 2020. Tesla vtedy vyhlásila, že pracuje na kremíkových anódach pre svoj nový formát batérie 4680 a regulačné prihlášky za ten rok ukazujú, že získala SiILion, dodávateľa batérií so sídlom v Colorade, ktorý pracuje na vysoko koncentrovaných kremíkových anódach.

Bola to len otázka času, kedy príde nová technológia batérií. Nové batérie so sodným iónom Na+ sľubujú veľa

Sodný ión by mohol ponúknuť alternatívu k lítium-iónovej technológii s nižšími nákladmi, lepšou dostupnosťou surovín, nehorľavé vlastnosti a dobrý výkon pri nízkych teplotách. Kompletné odstavenie lítia z elektromobilov ale zatiaľ v hre nie je.

### Ako to celé funguje?
Odkedy boli v 80. rokoch 20. storočia vynájdené lítium-iónové batérie, anódy sa vyrábajú z grafitu, ktorý sa ťaží a spracováva takmer výlučne v Číne.

**Anóda batérie slúži ako zásobník lítiových iónov**. Keď je batéria nabitá, ióny vyplnia priestory medzi vrstvami grafitu. Keď je batéria vybitá, ióny prúdia smerom k druhej strane batérie, ktorá sa nazýva katóda. Najnovší pokrok v chémii batérií sa doteraz dosahoval na strane katódy.

Grafit funguje dobre ako anódový materiál, ale disponuje hmotnosťou a objemom, ktoré sú nežiadúce. Niektorí výrobcovia automobilov, vrátane Tesly, už tieto anódy posypali malým množstvom ľahkého kremíka, čo pomáha inak identickej batérii rýchlejšie sa nabiť a uložiť viac energie.

Ale veľký problém s kremíkom je, že sa trikrát zväčší, keď sa batéria naplní iónmi lítia. Dokonca aj pri nízkych koncentráciách kremíka môže tento „opuch“ rýchlo znehodnotiť batériu. Špičkové batérie dnes používajú v zmesi približne 5 percent kremíka.

Trik na výrobu batérií s väčším obsahom kremíka je zistiť, ako zabrániť expanzii zapuzdrením častíc kremíka do nejakého druhu väzbovej štruktúry.

Riešenie od spoločnosti Sila obklopuje časticu kremíka a umožňuje jej expandovať do pórov kapsuly bez poškodenia vonkajšieho obalu. Drobné kapsuly podľa spoločnosti obmedzujú expanziu len na 6 percent, čo je hodnota podobná grafitu.

 

 

**Po 1100 nabíjacích cykloch (ekvivalent takmer 500-tisíc km jazdy) si batéria zachová 80 percent svojej počiatočnej kapacity**. Aj toto je hodnota zodpovedajúca grafitovým riešeniam.

Prvých pár rokov zrýchľovania výroby sa bude Titan predávať ako prémiový produkt a bude sa používať vo vozidlách s predĺženým dojazdom.

Keď anódy na báze kremíka dosiahnu plnú produkciu, Berdichevsky hovorí, že ich **výroba bude stáť podstatne menej ako grafitové riešenie a očakáva, že sa rýchlo stanú priemyselnou normou**.

 

 

Berdičevskij hovorí, že Sila bude schopná vyrobiť dostatok materiálu až pre 200-tisíc elektromobilov ročne do roku 2026 – a dosť pre milión vozidiel ročne do roku 2028.

Očakáva, že do roku 2030 bude mať anódy na báze kremíka až tretina novovyrobených elektromobilov a do roku 2035 už všetky.

Zdroje:  AUTOVINY.SK







Inzercia

Inzercia