Malé autá to majú spočítané. V Európe končí ďalšie z nich
Kia Rio je jedným z áut segmentu B, ktoré pravdepodobne už nedostanú nástupcu. Bude nahradená crossoverom.
Vydané Text: David Hecl
Automobilový trh sa čoraz viac zameriava na veľké autá typu SUV. Menšie modely, akými sú napríklad Škoda Fabia, Hyundai i20, Ford Fiesta alebo Kia Rio už nie sú medzi zákazníkmi tak žiadané. Navyše moderný trend nafukovania vozidiel a vytvárania crossoverov im taktiež nehrá do karát. Preto z ponuky výrobcov pomaly miznú. Podobný osud pravdepodobne už čoskoro postihne aj obľúbený model Kia Rio.
### Nie je jediný
Informácie o konci malého mestského auta segmentu B od juhokórejskej značky priniesol server [Autocar](https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/kia-rio-exit-uk-and-mainland-europe-no-replacement-expected). Kia Rio by mala podľa britského magazínu z európskeho trhu postupne zmiznúť. Jej priamy nástupca nebude, no oficiálne by mal jej miesto prebrať crossover Kia Stonic. Kia Rio pritom na našom trhu patrí medzi pomerne obľúbené autá za čo vďačí predovšetkým svojej cenovke. V základnej výbave je totiž možné tento model kúpiť už od 12 690 eur. Touto cenou sa teda aktuálne radí medzi najlacnejšie autá na našom trhu.
Kia Stonic na druhú stranu ponúka na približne rovnako veľkom pôdoryse väčšiu ponuku miesta. Mnohí určite ocenia aj vyvýšený posed v aute uľahčujúci nastupovanie a vystupovanie alebo manipuláciu s predmetmi. Takže Stonic môžeme do budúcna určite považovať za plnohodnotného nástupcu Ria.
[Autocar](https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/kia-rio-exit-uk-and-mainland-europe-no-replacement-expected) uvádza, že presnejšie plány na ukončenie výroby a predaja modelu Rio v Európe zatiaľ nie sú známe. Plány automobilky na produkciu áut určených do mesta však týmto nekončia. Stále sa vraj bude zameriavať aj na výrobu malých áut. Jedným z nich je napríklad mestská Kia Picanto.
Nejde pritom o prvé auto z tohto segmentu, ktoré v budúcnosti v ďalšej generácii neuvidíme. Už skoršie bolo avizované, že podobne, ako Kia Rio, [končí aj Ford Fiesta](https://www.autoviny.sk/novinky/123878/ford-prestal-prijimat-objednavky-na-modely-focus-a-fiesta-co-bude-dalej). Jeho produkcia by mala byť ukončená v júni tohto roku, čo je takmer 50 rokov od začatia jeho výroby. Predzvesťou konca malých áut segmentu B pritom mohlo byť zrušenie plánov na karosériu typu kombi pri viacerých modeloch. Jedným z nich bola aj štvrtá generácia Škody Fabia, ktorá sa na trh vo verzii s väčším batožinovým priestorom nikdy nedostane.
### Prečo malé autá končia?
Malé autá končia aj pre už zmienený nástup modelov s karosériou typu SUV. Mnoho vodičov takéto autá vyhľadáva predovšetkým z pohľadu bezpečnosti a komfortu na palube. Ďalším dôvodom prečo malé autá už viac nebudú medzi európskymi výrobcami hrať prím je ich cena. Tá, aj v dôsledku neustále sa zvyšujúcich štandardov, rok od roku narastá a cenový rozdiel medzi vyššími kategóriami je čoraz menší.
Navyše pripravovaná emisná norma Euro 7 bude mať výrazný dopad práve na autá tohto typu. Jedným z možných východísk z tejto situácie je kompletná elektrifikácia modelov segmentu B. Avšak pri dnešných cenách elektromobilov to môže byť problémom. Riešením teda môže byť zníženie cien batérií a elektrických pohonov a vytvorenie segmentu B, ktorý by kompletne spoliehal na elektrický pohon. Koniec-koncov podobný počin urobil už Peugeot s modelom e-208, ktorý je ponúkaný popri verziách so spaľovacím motorom pod kapotou. Do budúcna sa pripravujú napríklad aj nové modely od koncernu Volkswagen postavené na modifikovanej elektrickej platforme. Volkswagen takýto model už v minulosti načrtol konceptom ID.Life.
Zdroje: AUTOVINY.SK
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.