Imobilizácia áut v Rusku: čo sa to tam deje a ako blokovanie serverov zasiahne majiteľov áut?
Ruské médiá informujú, že európske automobilky blokujú ruským servisom a predajcom prístup k serverom, čo má znemožňovať servis aj využívanie príplatkových funkcií áut. Dôsledky majú byť katastrofické, ruský motoristický denník Kolesa si tvrdenia domácich médií overoval v teréne.
Vydané Text: Redakcia (s)
### Rusi sa prispôsobili po svojom
Vplyvom sankcií zo západu prichádzajú obyvatelia Ruska o prácu a výhody spojené s globalizáciou, sankcie ovplyvňujú ekonomiku, ktorej podstatnou súčasťou je práve autopriemysel. A ten na seba viaže celý reťazec ďalších priemyselných a obchodných ooodvetví, takže je v záujme domácich, aby prosperoval aspoň v rámci aktuálnych možností.
Preto ruský automobilový priemysel v súčasnosti prechádza významnou transformáciou.
Vrcholom ľadovca celého autopriemyslu sú predajcovia, ktorí prišli o možnosť importovať do krajiny vozidlá zo západu, čo je pre nich vážny strategický problém. Riešenie našli v indiviuálnom dovoze a predovšetkým dovoze celkom nových značiek z Ázie, ktoré teraz v Rusku údajne rozkvitajú. Dokonca sa po rokoch obnovila domáca výroba automobilky Moskvič, jej model je [preznačkovaným čínskym elektromobilom JAC JS4](https://www.autoviny.sk/novinky/124232/rusi-obnovili-vyrobu-znacky-moskvic-ako-vzdy-utajuju-dolezite-detaily-mame-aj-fotky-interieru).
Sprievodným javom celej situácie v Rusku je aj neochota importérov zabezpečiť automobily štandardnou zárukou a dostupnosťou odborného servisu; téme sme sa už venovali v samostatnom príspevku [Aké značky automobilov sú stále v Rusku? Predajcovia spustili paralelný dovoz známych aj nových značiek, no bez záruky či servisu](https://www.autoviny.sk/novinky/124322/ake-znacky-automobilov-su-stale-v-rusku-predajcovia-spustili-paralelny-dovoz-znamych-aj-novych-znaciek-no-bez-zaruky-ci-servisu).
### Vypínanie serverov pre ruských používateľov
Automobiloví výrobcovia sa rozhodli nielen zrušiť dodávky automobilov a súčiastok do Ruska, ale aj obmedziť elektronickú komunikáciu s touto krajinou.
Ruský denník kolesa.ru uvádza, že táto sankcia obnáša odpojenie predajcov a servisov od serverov automobiliek, znefunkčnenie mobilných aplikácií a tiež nemožnosť ďalšieho využívania špecializovaného softvéru, ktoré automobilky poskytli importérom a servisom.
V dobe digitalizácie môže byť takýto krok vážnym ohrozením pre majiteľov automobilov, pretože prichádzajú o možnosť servisovať svoje automobily, v prípade prémiových nemeckých výrobcov má ísť údajne aj o obmedzenie obyčajnej diagnostiky.
Toto sa však podľa denníka kolesa.ru zatiaľ nepotvrdilo, čo si autor reportáže overil aj osobne. Dokonca zistil, že v Rusku avizované nútené odpojenie sa od elektronických služieb západu neprebieha tak dramaticky, ako to hovoria domáce médiá – vraj predajcovia, servisy aj čiptuningové garáže fungujú v podstate ako predtým.
Pre majiteľov automobilov značiek Mercedes, BMW a Audi to znamená predovšetkým nemožnosť využívať prémiové služby, ako ovládanie funkcií vozidiel na diaľku cez mobilný telefón. Ohrozenými majú byť funkcie ako diaľkové zapnutie klimatizácie, vyhrievania sedadiel či monitorovanie stavu vozidla.
V prípade servisov sú hrozby podstatnejšie. Bez pripojenia k oficiálnym serverom, ku ktorým pristupujú cez špecializovaný softvér a skenery, nie je servis vozidiel zapísaný do centrálnych databáz, a tak autá, hoci celkom nové a autorizovane servisované, prichádzajú o záruku, aktualizácie softvéru a eventuálne aj niektoré druhy servisných úkonov.
Servisy však podľa denníka tvrdia, že na trhu je dostatok alternatívneho softvéru, ktorý vedia využiť a zabezpečiť tak údržbu vozidiel zákazníkov.
Podľa všetkého zatiaľ Rusom jazdiacich na Mercedesoch neustále pripojených na internet nehrozí, že by sa im počas jazdy auto zastavilo s varovnou hláškou „Štart motora nemožný“.
„Zatiaľ, od začiatku februára, sa skenerom nič strašné nestalo: fungujú. A ak sú vypnuté, existuje veľa alternatív, takže netreba čakať na tragédiu. Je možné, že mobilné aplikácie naozaj prestanú fungovať a nikto nevie povedať, čo v tomto prípade robiť. Ale dá sa žiť aj bez nich. Bez skenerov sa žiť nedá, no je ich veľa, vrátane tých z krajín lojálnych Rusku. Takže bude jednoznačne jednoduchšie riešiť diagnostiku, údržbu a opravy, ako paniku,“ sumarizuje na záver Michail Balandin, autor denníka.
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia