Ovplyvňuje svietiaca kontrolka paliva jazdné vlastnosti a správanie motora?
Všimli ste si, že keď máte v aute menej paliva, jazdí horšie? Je to len zdanlivý dojem alebo sa zakladá na skutočnosti? Málo paliva v nádrži zhoršuje jazdné vlastnosti – pravda či mýtus?
Vydané Text: Redakcia (s)
* **Má stav hladiny paliva v nádrži vplyv na jazdné vlastnosti?**
* **Aké servisné problémy hrozia, ak často jazdíte s rozsvietenou kontrolkou paliva?**
* **Je pravda, že na dne nádrže sú usadeniny?**
* **Čo je to palivový filter, palivové čerpadlo, regulátor tlaku paliva?**
Všimli ste si, že keď jazdíte na posledné litre paliva v nádrži, vaše auto jazdí lenivejšie, reaguje na stlačenia plynového pedála ťažkopádnejšie a vôbec sa správa inak, než inokedy? A keď natankujete nádrž aspoň do polovice, zrazu sa rovnaké auto prejavuje dynamickejšie, jazdí rýchlejšie a vôbec máte z neho lepší pocit?
Takúto skúsenosť majú podľa nášho malého prieskumu v blízkom okolí aj iní motoristi, dokonca väčšina z opýtaných. Zdanlivo teda ide o bežný jav, na ktorý sa v tomto príspevku pozrieme detailnejšie.
Inzercia
### Vplyv hladiny paliva na jazdné vlastnosti?
To, že samotné palivo a spôsob, akým s ním pracuje motor, celkom zásadne určuje charakter vozidla. Do veci vstupuje množstvo ďalších faktorov, ako nastavenie prevodovky, výfukový systém, aktuálna záťaž, atmosférické podmienky či teplota, pre zjednodušenie ale môžeme tvrdiť, že srdcom automobilu je práve motor – a práve prejav motora je tým hlavným, čo vytvára našu používateľskú skúsenosť.
Ak je auto lenivé, nápadne rozvážne alebo ak motor príliš hučí či vibruje, automaticky a celkom prirodzene jeho vlastnosti prenášame na samotné vozidlo.
Pri automobile v dobrej technickej kondícii, či už novom alebo staršom, by nemalo dochádzať k stratám na výkone len preto, že auto jazdí na rezervu. Avšak aby mohol motor fungovať správne, musí dosiahnuť prevádzkovú teplotu, byť mazaný zodpovedajúcim motorovým olejom a čerpať z kvalitného paliva. Ak je toto palivo znehodnotené alebo ho je príliš málo, môžu vznikať problémy s nedostatkom výkonu a strata dynamiky.
Keď na internete hľadáte k tejto téme podrobnejšie informácie, spravidla nájdete **upozornenia na príliš málo hladiny paliva v nádrži**. Málo benzínu či nafty v palivovej nádrži má mať za následok **nasávanie nečistôt koncentrovaných v malom objeme tekutého paliva**, ktoré by sa za bežných okolností rozptyľovali v celom objeme nádrže. Namiesto toho sa vo zvýšenej miere dostávajú do palivového systému a upchávajú ho. **Palivový filter** síce nečistoty a usadeniny zachytí, postupne však on sám začína predstavovať zábranu pre spoľahlivú dodávku paliva napokon vedúceho až do valcov motora.
Obavy motoristov sa tiež upriamujú na funkciu samotného **palivového čerpadla**. Je to elektrický motor chladený práve palivom, ktorého teplota môže pri malom objeme „chladiacej kvapaliny“ rásť a znižovať tak účinnosť čerpadla. Z technického hľadiska je tiež nežiadúce, ak čerpadlo nasáva vzduch, platí tu analógia s vodným čerpadlom ponoreným v studni. Počas normálnej prevádzky automobilu by nemalo dochádzať k situácii, že **palivové čerpadlo nasaje vzduch**, no divoká jazda alebo jazda v kopcoch môže takýto nežiadúci efekt privodiť.
Treťou obavou motoristov býva tlak paliva dodávaného do motora, ktorý by mohol byť nižší ako za ideálnych podmienok práve v čase, keď je už paliva málo. Tento problém má síce riešiť automatický **regulátor tlaku paliva**, lenže aj v tomto prípade ide o súčiastku, ktorá podlieha mechanickým vplyvom a môže časom pracovať chybne, neefektívne.
Nakoniec, problémom motoristov, ktorí si všímajú lenivejší prejav svojho vozidla, môže spočívať v ich samotnom **jazdnom štýle**. Ak motor podtáčajú, teda jazdia v nízkom spektre otáčok (~1500 a menej) v záujme znižovania spotreby, prirodzene sa bude motor trápiť a nástup krútiaceho momentu, teda jeho sily, bude prebiehať pomalšie, citeľne ťažšie a za sprievodu vibrácií, nezdravých zvukov či dokonca „cukania“ motora. Ak sa motor prejavuje takto, lepšie je podradiť a jazdiť na približne 2000 otáčkach za minútu, ktoré by mali byť akýmsi ideálom pri benzínových aj naftových agregátoch.
Lenivejší prejav motora tiež býva výraznejší krátko po studenom štarte, a to nielen v zimnom období – hovoríme o takej teplote motora, ktorá ešte nie je ideálnou pre jeho prevádzku.
Na záver tejto časti dodajme, že málo paliva v nádrži nemá vplyv na podvozok a riadenie.
### Prečo tankovať viac ako len za pár eur
* **Tankujete za desať a často vám svieti kontrolka paliva? Riskujete tak viaceré poškodenia auta**.
* **To, čo mnohí motoristi považujú za šetrnosť, v skutočnosti stojí zbytočné peniaze zaplatené za predčasný servis**.
Zámer motoristov tankovať za pár eur je niekedy celkom pochopiteľný – v krátkom časovom horizonte ušetriť, napríklad udržať si na účte či v hotovosti dosť peňazí do nasledujúcej výplaty alebo do zálohy. Dlhodobá jazda so svietiacou kontrolkou nedostatku pritom paliva zvyšuje pravdepodobnosť poškodenia palivového systému, čo v konečnom dôsledku bude stáť podstatne viac, než zdanlivá úspora na práve prebiehajúcom tankovaní.
Riziká **poškodenia palivového systému** vznikajú vtedy, keď sa do nádrže čerpáva palivo z úplného minima, keď ste na čerpaciu stanicu prišli, ako sa hovorí, na výpary.
**Svietiaca kontrolka palivovej nádrže** totiž neindikuje len málo benzínu či nafty, ale aj zvýšené riziko poškodenia palivového čerpadla. Je to elektrický motor chladený pomocou paliva, takže k bezproblémovej funkčnosti potrebuje viac ako iba rezervný objem tejto tekutiny.
Práve tak, ako je pre čerpadlo v studni nanajvýš nežiadúce, aby nasávalo vzduch, to isté platí aj pre palivové čerpadlo v aute. Ak nasaje vzduch z prázdnej palivovej nádrže, hrozí jeho podstatné poškodenie a vôbec poškodenie pohonného systému.
Môžete si povedať, že vzduch predsa čerpadlo nasaje len vtedy, keď už v nádrži nie je vôbec žiadne palivo, a to sa vám predsa nikdy nestane, aby ste situáciu nechali zájsť tak ďaleko. Lenže ak ste si zvykli jazdiť na rezervu, nie ste od takejto udalosti ďaleko. Okrem toho stačí, že vyjdete autom strmší kopec a palivo sa v nádrži preleje na miesto, z ktorého už čerpadlo nedokáže sať.
Viaceré zdroje ďalej uvádzajú, že okrem vyššie uvedeného sa **v spodných častiach palivovej nádrže v priebehu rokov zhromažďujú nečistoty**, ktoré sa pri malom objeme tekutého paliva koncentrujú a podieľajú sa na predčasnom znehodnotení palivového filtra. Pri nádrži naplnenej aspoň na polovicu objemu sa tieto nečistoty víria a riedia, čo predstavuje menšiu záťaž na palivový filter.
Iné zdroje ďalej pripomínajú, že prázdna palivová nádrž je najmä pri väčších teplotných zmenách počas dňa a noci **náchylná na kondenzáciu vody**. Palivový systém má byť pred vnikaním vody do motora zabezpečený, lenže problémom môže byť postupne rastúca korózia niektorých súčastí palivového systému.
Na prevádzku s nízkou hladiny paliva upozorňujú aj výrobcovia, ako príklad si uveďme manuál Renaultu Megane I. r.v.2000: „Zvláštní upozornení pro vozy s benzínovým motorem. Provozní podmínky Vašeho vozu jako: -delší cesta s rozsvícenou kontrolní svítilnou minimálního množštví paliva, mohou vést k nadmírnému zahřívání katalyzátoru, a tím ke snížení jeho účinnosti až k jeho zničení a k tepelnému poškození vozu.“ ([zdroj](https://forum.autobazar.eu/moze-malo-paliva-benzinu-v-nadrzi-poskodit-katalyzator-t25291.html))
Opačným prípadom sú motoristi, ktorí prepĺňajú palivové nádrže, [tankujú aj po prvom cvaknutí pištole](https://www.autoviny.sk/reportaze/121102/preco-netankovat-po-prvom-cvaknuti-tankovacej-pistole-koledujeme-si-o-problem) a každým takýmto čerpaním pohonných hmôť tak [zvyšujú riziko poškodenia palivového systému](https://www.autoviny.sk/novinky/121977/tankujte-plnu-na-toto-si-davajte-pozor).
Zdroje: AUTOVINY.SK
Inzercia