Poznáme najekologickejšie auto roka 2022. Elektromobil za pár tisíc porazil tých najlepších
Dacia Spring získala pomerne prekvapivé prvenstvo
Dokázala poraziť aj podstatne drahšiu konkurenciu
Vydané Text: David Hecl
Asociácia Green NCAP, zaoberajúca sa hodnotením ekologickej stránky vozidiel, zverejnila „najčistejšie“ autá za rok 2022.
Zoznam, ktorý je plný zvučných mien najväčších svetových automobiliek, má celkom prekvapivého víťaza.
Stal sa ním aktuálne najlacnejší elektromobil na európskom trhu, Dacia Spring. Rumunovi s čínskymi koreňmi sa podarilo dokonca predbehnúť aj také mená, ako je Tesla Model 3, Hyundai IONIQ 5 či NIO eT7.
### Najčistejší Spring
Za najekologickejšie auto minulého roka organizácia [Green NCAP](https://www.greenncap.com/press-releases/green-ncaps-best-car-of-2022-dacia-spring/) menovala mestský elektromobil Dacia Spring. S celkovým skóre 9,9 boda z desiatich možných ide zároveň o stanovenie úplne nového rekordu.
Dacii sa podarilo získať maximálne možné hodnotenie v teste indexu čistoty ovzdušia a taktiež aj v kategórii produkcie skleníkových plynov. 9,8 bodu z 10 získal Spring v hodnotení indexu energetickej účinnosti, čo je zároveň aj rekord pre dané kritérium.
Kompaktné mestské auto na elektrický pohon dosiahlo skvelé hodnoty aj v otázke spotreby. V danom hodnotení bola Dacia dokonca lepšia ako limit stanovený organizáciou Green NCAP. Silnou stránkou Springu je aj práca s energiu dodanou zo siete. Až 89% z nej totiž dokáže Dacia využiť na výstupe z batérie a minimalizuje tak akékoľvek väčšie energetické straty. Výsledky Green NCAP teda odhaľujú, že Spring je ekologický nielen čo sa lokálnych emisií týka, ale taktiež vďaka spotrebe energie, ktorej výroba by mohla v konečnom dôsledku na vybraných trhoch zanechávať ekologickú stopu.
### Presvedčivé výsledky
Pohľad na tabuľku celkového hodnotenia ekologickej stránky vozidiel odhaľuje, že Dacia je o desatinu bodu lepšia ako Tesla Model 3 a o tri desatiny pred čínskym elektromobilom NIO eT7, francúzskym Renault Mégane E-Tech či horkokrvným Španielom Cuprou Born.
Celkovo ide o pomerne významné víťazstvo z pohľadu rumunskej automobilky, nakoľko z neho vyplýva, že v jej portfóliu sa nachádza auto s najnižším dopadom na okolie.
Je však dôležité podotknúť, Green NCAP sa zameriava predovšetkým na vlastné testy ekologickej stránky vozidiel. V hodnotení zatiaľ nezohľadňuje dopad na životné prostredie pri výrobe batérií či produkcii jednotlivých komponentov auta, čo bude v budúcnosti popísané v batériovom pase vozidla.
Zdroje: AUTOVINY.SK
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.