Lacný vodík namiesto ťažkej drahej batérie: Honda už budúci rok spustí predaj vodíkovej CR-V, náklady znížila na tretinu ceny
Plány automobilky sú smelé. Spočiatku dvetisíc kusov ročne, potom 60-tisíc v roku 2030.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
Honda rozšíri ponuku motorizácii SUV modelu CR-V o verziu s vodíkovým palivovým článkom. Do predaja bude uvedený už do konca budúceho roka a automobilka sa netají smelými ambíciami. V polovici tohto desaťročia mieni ročne predávať dvetisíc kusov modelu Honda CR-V FCEV, v roku 2030 by sa mali tieto predaje značne znásobiť na ročnú dodávku 60-tisíc kusov.
Model s komplikovaným názvom **Honda CR-V Plug-In Hydrogen Fuel-Cell EV** bude uvedený na trh v USA a Japonsku do konca budúceho roka. Predaje v Európe sa stále zvažujú, uviedla Honda vo svojom vyhlásení ([zdroj](https://global.honda/newsroom/news/2023/c230202eng.html?from=newsroom_headline_area)).
### Honda CR-V Plug-In Hydrogen Fuel-Cell EV
Technológia, ktorú Honda využije v modeli CR-V FCEV, vzniká v spolupráci s americkým General Motors a uplatní sa práve na model vyrábaný v americkom štáte Ohio. Ten sa do výroby dostane v priebehu roka 2024.
Honda vo svojej tlačovej správe neupresňuje, aký by mala mať vodíková CR-V dojazd na jednu plnú nádrž vodíka, obyčajne sa odhady pohybujú okolo 600 či 700 km.
Pre automobilku Honda nejde o prvé využitie vodíkového palivového článku, jej predchádzajúci automobil s FCEV zdrojom je Honda Clarity, ktorá debutovala v roku 2016.
Vedenie spoločnosti Honda uviedlo, že inžinieri znížili náklady na FCEV novej generácie v porovnaní s tým v modeli Clarity na jednu tretinu. Okrem iných vylepšení sa zdvojnásobí trvanlivosť systému a zvýši sa výkon pri nízkych teplotách – nový systém sa spúšťa výrazne rýchlejšie pri teplotách až mínus 30 stupňov Celzia.
„**Vodík bude hrať obzvlášť dôležitú úlohu pri dosahovaní uhlíkovej neutrality**,“ povedal vo štvrtok v centrále Hondy výkonný riaditeľ **Shinji Aoyama**.
„S týmto systémom sme sa snažili o nižšie náklady, vysokú životnosť a lepšiu odolnosť voči nízkym teplotám.“
Systém palivových článkov, ktorý príde do predaja v roku 2024, sa bude vyrábať v továrni na palivové články v Michigane, ktorú spoločne prevádzkujú Honda a General Motors.
### Ako funguje vodíkový pohon FCEV?
V prípade technológie FCEV je hlavným palivom automobilu vodík, avšak nie v tom zmysle, že by ho priamo spaľoval a jeho detonáciu by premieňal na mechanickú energiu – hoci v minulosti automobilky experimentovali aj s takýmto spôsobom využitia vodíka.
FCEV je akronym anglického výrazu „fuel-cell electric vehicle“, teda elektrické vozidlo s palivovým článkom. Vodík sa uchováva v nádrži pod vysokým tlakom a pri nízkej teplote, z ktorej sa privádza do palivového článku, ktorý je v podstate malým generátorom energie. V ňom vodík reaguje s kyslíkom a vyrába tak elektrinu.
„Vodík sa na anóde rozloží na elektrón a vodíkový protón, ktorý sa transportuje membránou ku katóde, tam reaguje s prítomným kyslíkom. Produktom je iba destilovaná voda a elektrická energia, navyše z palivového článku odchádza aj nevyužitý kyslík,“ objasňuje princíp technológie FCEV Národná vodíková asociácia Slovenska ([zdroj](https://nvas.sk/o-vodiku/)).
Takto vyrobená elektrická energia následne poháňa jeden alebo viac elektrických motorov v automobile – ide teda o elektromobil, ktorý sa nenabíja, ale tankuje.
Honda je v súčasnosti najväčší svetový výrobca spaľovacích motorov, napriek tomu má v úmysle do roku 2040 postupne vyradiť pohony spaľujúce benzín, Mieni ich plne nahradiť batériovými pohonmi alebo pohonmi s FCEV.
Navyše, do roku 2030 chceznížiť náklady na systém palivových článkov na polovicu v porovnaní s technológiou, ktorá príde v budúcom roku, a opäť zdvojnásobiť životnosť v tomto časovom rámci. Okrem toho poukázala aj na svoje zámery stať sa významným dodávateľom týchto pohonov pre spektrum priemyslov, okrem bežných automobilov aj pre pracovné stroje.
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia