Bugatti predalo v stredu na parížskej aukcii svoje posledné čisto benzínové superauto za viac ako 10 miliónov dolárov, čím vytvorilo svetový aukčný rekord pre nové auto.
Pôvodne špeciálny vývojový model, ktorý sa nikdy nemal predávať, bol jediný svojho druhu. Bugatti Chiron Profilée bol síce predaný na aukcii zberateľských áut RM Paris za cenu 9,5 milióna dolárov, avšak po zaplatení poplatkov aukčnej sieni bola konečná predajná cena približne 10,7 milióna dolárov, uvádza [CNN Business](https://edition.cnn.com/2023/02/01/business/bugatti-chiron-profilee-sold/index.html).
Bugatti Chiron Profilée je lakované špeciálnou farbou s názvom Argent Atlantique, v odtieni vyvinutom práve pre toto auto.
Cena bola pritom oveľa vyššia ako odhad od aukčnej spoločnosti RM Sotheby’s, ktorá predpokladala cenu 4,5 milióna až 6 miliónov dolárov. Podľa spoločnosti Hagerty, ktorá sleduje trh so zberateľskými autami, osemciferná cena prevyšuje predchádzajúci predaj nových áut v aukcii.
Ponuky na toto blýskavé modré superauto išli tak vysoko, pretože je jedinečné a v prípadoch, ako je tento, zberatelia do veci vstupujú „s vedomím, že nedostanú druhú šancu,“ povedal John Wiley, manažér pre oceňovanie a analytiku v Hagerty.
Zrýchlenie z nuly na 100 kilometrov za hodinu prebehne už za 2,3 sekundy, vďaka tomu je Profilée podľa Bugatti najrýchlejšie akcelerujúcim modelom rodiny Chiron. Automobil je schopný zrýchliť na 200 km/h za 5,5 sekundy a dosahuje rýchlosť 380 km/h.
Predchádzajúcim rekordom pre nové auto predané vo verejnej aukcii bolo Ferrari LaFerrari Aperta, hybridné superauto s otvorenou strechou, ktoré v roku 2017 vo svojej inej pobočke aukčný dom RM Sotheby’s predal za 8,3 milióna eur – dnes by to bolo asi 9 miliónov dolárov. Výťažok z tohto predaja však išiel na charitu, čo je faktor, ktorý má tendenciu viesť k oveľa vyšším predajným cenám.
V súkromnej sfére, teda pri priamom nákupe od automobilky, vládne v súčasnosti iný rekord: trio nových na mieru vyrobených a vysoko individualizovaných vozidiel Rolls-Royce sa v roku 2021 predalo za približne 25 miliónov dolárov za kus.
Francúzsky výrobca ultra-luxusných áut predtým naznačil, že kabriolet W16 Mistral, predstavený vlani v auguste, bude jeho posledným modelom poháňaným benzínovým motorom. Malo byť vyrobených iba 99 exemplárov za cenu najmenej 5 miliónov dolárov. Mate Rimac, výkonný riaditeľ Bugatti Rimac, materskej spoločnosti Bugatti, povedal, že ďalší vysokovýkonný model Bugatti bude plug-in hybrid s iným druhom benzínového motora.
Ako sa ukázalo, Bugatti malo na predaj ešte jedno auto na čisto benzínový pohon – a naozaj len jedno, práve toto, ktoré sa aktuálne predalo v aukcii.
Bugatti W16 Mistral je rozlúčkou s motorom W16.
### [Bugatti sa lúči so svojím legendárnym motorom W16. Čo príde po ňom?](https://www.autoviny.sk/reportaze/123996/bugatti-sa-luci-so-svojim-legendarnym-motorom-w16-co-pride-po-nom)
**Bugatti predstavilo posledný model, ktorý dostane motor W16. Automobilka však so spaľovacími motormi nekončí. Čo príde ďalej?**
*Text: David Hecl, pôvodne vydané: 8/2022*
Technologický skvost v podobe motorizácie W16 je tu s nami už pomerne dlho. Kedysi ho Volkswagen prezentoval ako svoju výkladnú skriňu. Malo ísť o klenot a dôkaz toho, čo všetko dokáže nemecký koncernový gigant vyrobiť. **8-litrový motor, ktorý bude mať v novom Mistrale výkon neuveriteľných 1 600 konských síl**, bude zároveň posledným svojho druhu. Automobilka už dlhšie plánovala tento agregát nahradiť novšou verziou. Tá príde o značnú časť valcov a objemu, no výkonom zaostávať nebude.
Počas posledných mesiacov, hlavne od doby, kedy Bugatti prešlo do rúk Mateho Rimaca, sa intenzívne špekulovalo, či nástupca aktuálneho Chironu nebude už len elektromobilom. Odpoveď na tieto špekulácie prednedávnom poskytol sám Rimac, ktorý bol hosťom podcastu Top Gear. Podľa jeho slov sa síce blížia posledné mesiace života motorizácie s označením W16, no **Bugatti ani zďaleka nekončí so spaľovacími motormi**.
Nástupca modelu Chiron by sa mal oficiálne predstaviť až v roku 2027, no Rimac už dnes intenzívne pracuje na jeho podobe. Nakoľko dôjde k zameneniu spaľovacieho motora za plug-in hybrid, inžinieri a dizajnéri sa musia popasovať s viacerými výzvami.
Jednou z nich je návrh samotného šasi auta, ktoré okrem nádrže musí disponovať aj miestom pre batérie. Ďalšou vecou je, že dnes na trhu nie je veľa hyperšportových agregátov, ktoré by mohli pracovať ako plug-in hybrid. Z toho dôvodu musí Rimac čeliť doteraz neznámej výzve.
Jedným zo spôsobov, ako môže Rimac s vysokými nárokmi popasovať, je vydať sa cestou ako štvordverový **[Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance (2023)](https://www.autoviny.sk/novinky/122847/nie-mercedes-neskoncil-s-plug-in-hybridmi-toto-je-dokaz-ze-koncepciu-phev-vie-vyuzit-aj-inak-ako-ostatni)**. Podstatou jeho koncepcie pohonu totiž nie je zabezpečovať dlhý elektrický dojazd, ale poskytovať energiu pre dosahovanie obzvlášť vysokých výkonov.
Pre Bugatti musí vyvinúť nový spaľovací motor úplne od základov. Samozrejme, že zatiaľ o tomto motore nevieme takmer žiadne informácie. Jedinou zrejmou vecou je výrazná odtučňovacia kúra spojená s redukciou rozmerov. Tým pádom by mohol byť nadchádzajúci vlajkový model Bugatti štíhlejší a atletickejší. Veľký dôraz bude podľa inžinierov kladený aj na čo najnižší aerodynamický odpor. Nakoľko 5 rokov je v automobilovom priemysle pomerne krátka doba, vývoj nástupcu Chironu už započal. Ako bude vyzerať a aký motor dostane je zatiaľ otázne. Vzhľadom na históriu značky sa však máme na čo tešiť.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Bugatti práve predalo svoje posledné auto na čisto benzínový pohon za 10,7 milióna dolárov