Hyundai Ioniq 5 sa dokáže otočiť na mieste a ešte oveľa viac. Táto inovácia môže zmeniť všetko.

Technologický think tank Hyundai Mobis patentoval nový systém riadenia už na jar 2022.
Vydané  Text: 
Hyundai na príklade modelu Ioniq 5 ukazuje, čo dokáže systém e-corner, ktorý vyvinul v rámci svojej divízie Hyundai Mobis. Umožňuje manévre, ktoré doteraz autom neboli možné, pritom v každodennom živote by našli skvelé uplatnenie – napríklad pri parkovaní. Technologický think tank Hyundai Mobis patentoval nový systém riadenia e-corner už na jar 2022, ale trvalo takmer rok, kým technológiu realizoval a nasadil do funkčného automobilu. Na elektromobile Hyundai Ioniq 5 teraz spoločnosť ukazuje, čo všetko auto s týmto systémom dokáže. A nie je toho málo, ako môžete vidieť vo videu: Systém umožňuje napríklad takzvané „krabie manévre“, pri ktorých sú všetky štyri kolesá natočené rovnakým smerom (uhol sa môže meniť), čo umožňuje jazdu diagonálne dopredu alebo dozadu, aj keď je karoséria vozidla stále otočená dopredu (tzv. „diagonálna jazda“). Keď sú kolesá otočené o 90 stupňov voči pôvodnému smeru jazdy, je možné jazdiť do strán v pravom uhle do veľmi tesného parkovacieho miesta. Ak sú kolesá na prednej a zadnej náprave opačne natočené, Ioniq 5 sa dokáže otočiť na mieste. Hyundai Mobis nazýva túto funkciu „nulovým otočením“. Niektorí si tento manéver nepochybne spoja s otáčaním tanku na mieste. Podobný efekt poskytuje „pivot turn“, teda skrútenie okolo kotviaceho bodu. Týmto bodom je predná časť auta – predné kolesá sú nastavené v priamom smere, zatiaľ čo zadné kolesá sú oproti sebe takmer v pravom uhle. Táto konfigurácia tiež umožňuje, aby sa auto otočilo na mieste.

TEST: Hyundai IONIQ 5 je elektromobil, z ktorého sa budete tešiť každý deň

Na tomto elektromobile si vývojári dali skutočne záležať.

### Štyri režimy a štyri motory Inžinieri skonštruovali systém pomocou štyroch nezávislých modulov, z ktorých každý pozostáva z kolesa s tlmičom nárazov, elektromotora a brzdových a riadiacich systémov. Toto riešenie má byť užitočné v meste, no ešte väčšie výhody môže priniesť v off-roadových podmienkach, a preto má byť systém použitý najskôr v elektrických SUV značiek Hyundai, Kia a Genesis. Krabí režim Hyundai nie je jediným systémom tohto typu. General Motors vybavila svoje výkonné SUV GMC Hammer EV podobným pohonom, Tesla ohlásila použitie takéhoto vynálezu v modeli Cybertruck a malý americký výrobca Vanderhall v elektrickom off-roade Brawley. Mercedes G s elektrickým pohonom avizovaný na rok 2024 by sa mal na mieste otáčať tiež vďaka štyrom motorom, Nemci tomu hovoria „G turn“. Z popisu patentu Hyundai možno vyčítať, že režimy systému e-corner vodič aktivuje prepínačom umiestneným v radiacej páke. Aby bol tento systém použitý v Ioniqu 5, bol potrebný aj zásah dizajnérov. Na videu môžete vidieť, že skúšobný model má väčšie výrezy pre zadné kolesá, aby sa mohli vychyľovať v rôznych uhloch. ### Kedy sa objaví v predaji? Kedy sa tento vynález dostane do komerčného predaja dnes nie je známe, no zrejme na seba nenechá dlho čakať. Hyundai Mobis už v novembri 2021 predstavil modul, v ktorom elektromotor, prvky odpruženia, brzdový a riadiaci systém umiestnený na volante tvorili jeden celok. Spoločnosť vtedy tvrdila, že platforma umožňujúca používanie nového systému bude hotová v roku 2023 a od roku 2025 by sa vďaka nej mohli využívať funkcie autonómneho riadenia. Po zavedení platformy má Hyundai Mobis v úmysle sprístupniť systém e-corner aj iným automobilkám, ako je to v prípade komponentov.







Inzercia

Inzercia