Motory značky SsangYong: vedeli ste, že ich vývoj aj výroba prebieha interne?

Pozreli sme sa trochu bližšie na to, čo majú automobily značky SsangYong pod kapotou
Vydané  Text: 
Značka SsangYong je na našom trhu čoraz populárnejšia. Svedčia o tom neustále rastúce čísla predajov. Pre SsangYong nie je netypický ani rast vyjadrený dvojciferným číslom. Niet sa čo čudovať – pomer hodnoty za peniaze, ktoré jej modely ponúkajú, je ťažké ignorovať. S čoraz častejším výskytom modelov SsangYong na našich cestách pribúdajú aj otázky. Je úplne prirodzené, že ľudia chcú spoznať nového hráča na trhu. O kvalitách podvozkov, možnostiach štvorkoliek či luxusných prvkoch sme už písali. Teraz sa pozrime na pohonné jednotky. Pre svoje európske modely ponúka SsangYong dve pohonné jednotky. Obe sú dostupné aj na slovenskom trhu: benzínový motor 1.5 T-GDI sa montuje do modelov Tivoli, Tivoli Grand a Korando, pričom naftový motor 2.2 e-XDI tróni v motorovom priestore väčších modelov Musso, Musso Grand a vlajkovej lode Rexton. Vývoj motorov sa odohráva vo vlastnom výskumnom a vývojovom centre SsangYongu v Pyeongtaeku. V tomto meste sa nachádza aj továreň, kde sa vozidlá montujú. Výroba samotných pohonných jednotiek sa potom odohráva v továrni Changwon, taktiež v Južnej Kórei. SsangYong teda motory nekupuje od externých dodávateľov, ale kompletný vývoj a montáž si zabezpečuje sám.
Vývoj aj výroba motorov prebieha interne. SsangYong sa nespolieha na externých dodávateľov a používa vlastné motory
### Motor 1.5 T-GDI Tento radový štvorvalec s objemom 1 497 cm3 má pre nižšiu hmotnosť hliníkový blok motora. S vŕtaním 76 mm a zdvihom 82,5 mm ide o nadštvorcový motor. Výhodou tejto koncepcie je vyšší krútiaci moment v nižších otáčkach. Práve výborné reakcie motora už od nízkych otáčok a sila v strednom pásme patrili medzi ciele konštruktérov pre pohodlnú mestskú prevádzku. Kompresný pomer 9,5 : 1 patrí medzi nižšie v rámci triedy, avšak výhodou je nižšia citlivosť na nekvalitné palivo. Hlava valcov využíva štvorventilovú techniku, ktorá zabezpečuje optimálny výplach valcov. Tomu pomáha aj variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov. Premenlivé časovanie umožňuje dosahovať vyšší krútiaci moment v širšom spektre otáčok, rýchlejšie reakcie turbodúchadla a lepšiu spotrebu. Ventilový rozvod poháňa reťaz bez potreby servisnej výmeny počas životnosti vozidla.
Motor 1.5 T-GDI sa vyznačuje vysokým krútiacim momentom v nízkych otáčkach. Využíva variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov
Ako už vyplynulo z textu, motor prepĺňa turbodúchadlo poháňané výfukovými plynmi, ktoré pre dlhodobo stabilný výkon využíva aj medzichladič stlačeného vzduchu. Ten sa nachádza za predným nárazníkom a udržiava teplotu stlačeného vzduchu na nižších hodnotách, čo pozitívne vplýva na výkon. Vzduch sa totiž stláčaním zohrieva a teplého vzduchu do valca natlačíte menej než studeného. A ako vieme, viac vzduchu umožňuje vstreknúť do valca viac benzínu, čo dá motoru vyšší výkon. Benzín sa v tomto prípade vstrekuje priamo do valcov a nie do sacieho potrubia, ide teda o motor s priamym vstrekovaním. Benzín sa vstrekuje pod tlakom až 250 bar a o ideálnu atomizáciu zmesi sa starajú vstrekovače so 7 otvormi. Motor dosahuje výkon 120 kW (163 k) pri 5 500 ot./ min. a krútiaci moment 280 Nm v širokom rozmedzí 1 400 až 4 000 ot./min. V spojení s automatickou prevodovkou je maximálny krútiaci moment znížený na 260 Nm. Bežne sa motor kombinuje s manuálnou prevodovkou, na želanie je k dispozícii automat renomovaného výrobcu Aisin 3. generácie. Ponúka tri režimy radenia – Normal, Sport a Winter. Posledný menovaný režim rozbieha auto na 2. prevodovom stupni, aby sa tak zabránilo preklzu hnaných kolies. ### Motor 2.2 e-XDI Tento radový štvorvalec je na rozdiel od benzínového kolegu väčšinou montovaný pozdĺžne. Má objem 2 157 cm3, s vŕtaním 86,2 mm a zdvihom 92,4 mm. Kompresný pomer je na vznetový motor typických 15,5 : 1. Vstrekovanie má na starosti systém Common Rail od značky Delphi, ktorý vyvinie tlak až 2 000 bar a využíva solenoidové vstrekovače. Aj tento motor využíva štvorventilovú techniku s ventilovým rozvodom poháňaným reťazou bez potreby servisnej výmeny počas životnosti vozidla.
Motor 2.2 e-XDI sa vyznačuje svojou silou. Až 441 Nm si dokáže poradiť aj s náročným ťahaním či jazdou v teréne
O kŕmenie valcov vzduchom sa stará turbodúchadlo, pričom k dispozícii je aj medzichladič stlačeného vzduchu. Relatívne veľký objem motora na menší počet valcov umožňuje turbodúchadlu rýchle reakcie a tým aj okamžitý nástup krútiaceho momentu. Jeho maximum má hodnotu 441 Nm a prichádza už pri 1 600 ot./min., pričom na maximálnej hladine sa drží až do 2 600 otáčok. Maximálny výkon motora má hodnotu 148,6 kW (202 k) a je k dispozícii už pri 3 800 ot./min.
Pre európsky trh sú k dispozícii iba dva motory. Silný diesel je vyhradený pre vlajkovú loď Rexton (na obrázku) a Musso
Špecialitou modelu Rexton je špičková osemstupňová automatická prevodovka, ktorá pochádza z dielne kórejských kolegov Hyundai Transys. Vyznačuje sa nízkou hmotnosťou, vysokou efektivitou a vďaka zabudovanému tlmiču kmitov aj mimoriadne nízkymi vibráciami. Moderný je aj systém shift-by-wire, keď sa prevodovka ovláda elektronickým joystickom bez mechanickej väzby na samotnú skriňu prevodovky.







Inzercia

Inzercia