Internetom letia správy, že pre ceny energií sa už prevádzka elektromobilu v porovnaní so spaľovacím autom neoplatí. Je táto panika oprávnená? Čas vytiahnuť kalkulačky
Pojem energetická kríza a s ňou spojený rast cien energií sú nielen v médiách skloňované čoraz častejšie. Podnikatelia dostávajú za elektrinu často astronomické účty a tieto smutné príbehy sa internetom šíria veľmi rýchlo. Preto je na mieste otázka: čo môžu očakávať majitelia elektromobilov? Vraj sa už nabíjanie neoplatí a prevádzka spaľovacieho auta je lacnejšia. Vymysleli sme si teda obrazný príklad: máme naftové auto s priemernou spotrebou 6 l nafty/100 km pri cene nafty 1,6 €/liter, pretože je to stále lacnejšie, než benzínové auto so spotrebou 7 l/100 km pri cene 1,5 €/l benzínu. Nezľahčujeme si to a používame najlacnejší bežný variant. Náklady na palivo nášho naftového figuranta sú teda 9,72 €/100 km. A poďme si to porovnať s nabíjacími možnosťami na Slovensku
### Zložitá situácia
Ešte pred tým, než sa pustíme do výpočtov, trochu kontextu: rok 2022 sa vyznačoval extrémne turbulentným vývojom cien elektrickej energie na trhoch. V priebehu roka cena kolísala medzi 200 až 500 €/ MWh, nakrátko dokonca dosiahla absurdnú výšku 1 000 €/MWh. Pre vysvetlenie, jedná sa o cenu silovej elektriny. K nej treba pripočítať tzv. odchýlku (cenu za elektrinu v časoch špičky), distribučné poplatky a DPH. Ak zoberieme ako základ decembrové hodnoty silovej elektriny vo výške 200 €/MWh, znamená to pre bežného neregulovaného zákazníka (pre firmu) finálnu cenu elektriny cca 0,30 €/kWh. To je cena, ktorú platí firma na neregulovanom trhu, pokiaľ si dokázala zabezpečiť kontrakt za uvedenú cenu 200 €/MWh. Z uvedeného vyplýva, že nabíjanie vozidla v takejto firme bude stáť bežnú spoločnosť v roku 2023 sumu medzi 0,30 – 0,40 €/kWh. Náklady na 100 km pri takejto cene a bežnej spotrebe cca 18 kWh / 100 km vychádzajú na 5,40 € – 7,20 €/100 km, čo je stále menej, než nami uvádzaný príklad spaľovacieho auta pri optimisticky nasadenej spotrebe a aktuálnej cene nafty. Tá má, mimochodom, tiež výrazne vzrásť.
### Domácnosti
Domácnosti majú aj v roku 2023 cenu regulovanú, navyše zastropovanú vládou na úrovniach z roka 2022. Ak by sa teda typická domácnosť rozhodla nabíjať svoj elektromobil doma, bude pri tarife D2 od ZSE Energia platiť iba približne 0,16 €/kWh. Náklady na 100 km teda vychádzajú iba 2,88 €, čo je menej ako tretina v porovnaní so spaľovacím autom. Zákazník môže navyše zvoliť dvojtarif, ktorý umožňuje výhodnejšie nabíjanie v noci. Dokonca pri tarife D4 ponúka ZSE Energia špeciálny tarif Elektrina pre Elektromobil, v ktorom zákazník získa ešte ďalšiu zľavu 30 % na nočné nabíjanie, čo zníži celkovú cenu iba na 0,09 €/kWh, takže celkové náklady na jazdu klesnú na úžasných 1,62 €/100 km. Podmienkou tu je nabíjanie prostredníctvom tzv. smart wallboxu (nabíjačky v garáži s konektivitou na platformu poskytovateľa). Zákazníkov s vlastnými zdrojmi energie, ktorí si vedia nabíjať zadarmo, v tomto článku nebudeme brať do úvahy.
### Verejné nabíjanie
Samozrejme, nie každý má možnosť nabíjať elektromobil doma, aj keď je to ideálny scenár so skutočne veľkým potenciálom na úspory. Mnoho ľudí býva v meste a na sídlisku sa nabíja ťažko. Títo ľudia sú odkázaní na verejné nabíjačky. A tu sa zdanlivo naozaj veci pohli, po zdražení sa náklady na nabíjanie ozaj môžu zvýšiť za hranicu nákladov na tankovanie. Slovnaft a Lidl už neposkytuje nabíjačky zadarmo (Slovnaft účtuje 0,54 €/kWh), Tesla účtuje 0,66 €/ kWh a sieť Ionity nikdy nepatrila k najlacnejším s cenou 0,79 €/kWh (avšak poskytuje iba ultrarýchle nabíjanie).
Lenže opäť sa treba pozrieť trochu hlbšie a nezameriavať sa iba na základné, nepredplatené programy. Tam je totiž cena za nabíjanie najvyššia. Tí, čo nabíjajú doma a paušál nevyužijú, väčšinou z domácej siete načerpajú 80 % energie. Aj keď zaplatia viac za zvyšných 20 %, celková bilancia nákladov na prevádzku stále hrá výrazne v prospech elektromobilu. Ktokoľvek, kto sa chce spoliehať výlučne na verejné nabíjačky, by mal automaticky siahnuť po jednom z predplatených paušálov slovenských poskytovateľov energie. Platíte síce pevný mesačný poplatok, ale je v ňom zahrnutý už aj istý objem „voľnej“ energie, pričom po jej vyčerpaní je jednotková cena za kWh výhodnejšia. Kým pri nepredplatených paušáloch je nabíjanie v porovnaní s tankovaním drahšie pri ultrarýchlom nabíjaní (ZSE, GreenWay) a dokonca aj pri 50 kW DC nabíjaní (GreenWay), už prvý paušál posunie v prípade ZSE úsporu 46 % v porovnaní s tankovaním. Pri GreenWay sa oplatí siahnuť ešte o paušál vyššie. Kompletný prehľad nájdete v tabuľke.
Ako ku všetkému, aj k nabíjaniu treba pristupovať rozumne a v tom prípade dokážete stále ušetriť veľké množstvo nákladov aj v porovnaní s úsporným naftovým autom.
Zdroje:
AUTOVINY.SK
AUTOVINY.SK » Aktuality » Nabíjanie vs. tankovanie: Oplatí sa ešte nabíjať?