### Dopravná poradňa Autoviny.sk
Medzi motoristami neustále kolujú domnienky, špekulácie, odhady a častokrát hotové mýty. Ide napríklad o [neistotu v sankciách za dopravné priestupky](https://www.autoviny.sk/reportaze/122251/na-stiahnutie-aktualny-sadzobnik-pokut-ukladanych-policiou-v-blokovom-konani-2021), to, [či vás môže zadržať aj mestský policajt](https://www.autoviny.sk/novinky/122359/moze-vas-mestsky-policajt-zadrzat-a-co-vsetko-si-moze-dovolit-pravomoci-mestskej-a-obecnej-policie-musite-poznat-spamati), ako je to s [prehľadávaním auta policajtom](https://www.autoviny.sk/reportaze/122636/kedy-vam-moze-policajt-prehladat-auto-a-smie-otvorit-aj-batozinu-a-tasky), či [je skutočne potrebné vždy zastaviť na STOPke](https://www.autoviny.sk/novinky/123531/definitivne-riesenia-kedy-nemusite-zastavit-na-stopke-a-ako-je-to-s-druhym-autom-v-poradi) a podobne. Motoristi sa tiež častokrát iba domnievajú, [čo znamenajú nové dopravné značky](https://www.autoviny.sk/reportaze/122504/viete-co-znamenaju-tieto-nove-dopravne-znacky-pozor-najma-na-malu-sipku), ako [zelená šípka](https://www.autoviny.sk/novinky/124384/na-slovensku-sa-zacina-pouzivat-nova-dopravna-znacka-viete-co-znamena) alebo [čierna šípka](https://www.autoviny.sk/reportaze/123695/plati-cervena-na-semafore-aj-ked-sa-pred-krizovatkou-otacam-dolava-odpoved-zalezi-aj-od-novej-znacky-cierna-sipka), majú [problém bezpečne prechádzať križovatku v tvare H](https://www.autoviny.sk/novinky/122438/ako-spravne-prechadzat-cez-krizovatku-v-tvare-h-mnozstvo-vodicov-to-robi-nespravne), nevedia, [či ešte môžu prechádzať aj na oranžovú/žltú](https://www.autoviny.sk/reportaze/124038/mozem-prechadzat-cez-oranzovu-co-mi-hrozi-za-prejazd-na-cervenu-pridem-o-vodicak-aktualne-otazky-a-odpovede-o-semaforoch-dopravna-poradna) alebo to, či [dať prednosť chodcovi, ktorý len čaká pred priechodom pre chodcom](https://www.autoviny.sk/novinky/122656/musite-zastavit-pred-priechodom-aj-ked-je-chodec-este-daleko).
Na tieto a mnohé ďalšie otázky sme už odpovede našli v našej [Dopravnej poradni](https://autoviny.sk/obsah/znacka/dopravna-poradna) alebo [Poradni](https://autoviny.sk/obsah/znacka/poradna) ako takej, ktorú vám odporúčame z času na čas si prejsť. Určite v nej nájdete množstvo simulácií situácií, ktoré ste zažili na cestách, no nemali ste istotu v ich správnych riešeniach.
Jednou z hypotéz, ktoré kolujú medzi motoristami, je aj tá o prirodzenom zaťahovaní áut do pravej strany. U nás je to pravá strana, no v krajinách s pravostranným riadením má ísť o tendenciu vozidla mierne zaťahovať doľava. Má sa to prejavovať vo chvíli, keď pustíte volant, vtedy má auto mierne meniť smer jazdy. Čo je na tom pravdy?
### Prečo by mali autá „zaťahovať“ doprava či doľava?
Najčastejším argumentom, prečo autá mierne zaťahujú počas jazdy do strany, je ten o preventívnej bezpečnosti. Vraj keď vodič dostane infarkt, zaspí alebo sa z akýchkoľvek dôvodov nemôže venovať riadeniu vozidla, to samočinne vybočí z cesty práve do strany, ktorá je nie protismerom. Zámerom má byť teda ochrana pred nárazom do protiidúcich vozidiel.
Je prekvapivé, ako často tento argument počujeme, pritom má niekoľko vážnych logických nedostatkov. Napríklad: nemožno predpokladať, že pravá strana bude bezpečnejšia pre kolíziu len preto, že nebýva protismerným pruhom; vozidlo idúce v ľavom pruhu určenom na predchádzanie by tak muselo prechádzať aj krížom cez trasu vozidiel, ktoré majú pri preraďovaní sa z pruhu do pruhu prednosť; chodníky pre chodcov a cyklocestičky sú spravidla po pravej strane vozovky; a mnohé ďalšie.
### Dobre fungujúce auto má jazdiť rovno
Je nemysliteľné, aby vozidlo v dobrom technickom stave po pustení volantu zámerne menilo smer jazdy. Dobre fungujúce auto má jazdiť rovno aj vtedy, keď vodič nedrží volant, čo je jeden zo základov bezpečnej prevádzky automobilu.
Ak ste si na vašom aute všimli, že samočinne mierne zaťahuje do ľubovoľnej strany, nezmierte sa len s konštatovaním, že to tak asi má byť – nemá to tak byť. Namiesto toho tento technický problém riešte. Nemusí sa však vždy jednať o technický problém vášho vozidla, čítajte ďalej.
### Problém na podvozku, riadení, v karosérii alebo aj na ceste ako takej
Dôvody, pre ktoré auto zaťahuje do strany, nachádzame v geometrii a zavesení kolies, ale aj v pneumatikách, riadení či krivej karosérii po nehode. V prípade geometrie a pneumatík sa problém dá riešiť premeraním, preskúšaním, idenfikovaním jednotlivých nedostatkov a ich opravením. Príliš zjazdené pneumatiky na niektorej strane obyčajne bývajú dôsledkom zlej geometrie, preto sa motorista môže stretnúť s tým, že bude potrebovať riešiť aj jedno, aj druhé.
Oprava krivej karosérie môže obnášať náročnejšie opravy, pretože môže ísť o dôsledok opravy po havárii vozidla, ktorá významnejším spôsobom zasiahla do jeho celkovej stability.
Niekedy však problém nemusí byť vôbec vo vozidle, ale na povrchu, po ktorom jazdí. Ak je cesta nekvalitná, obsahuje výtlky, prevýšenia alebo je vyspádovaná a nerovná, automobil bude pri jazde rovno prirodzene zaťahovať do niektorej strany – občas skoro nepozorovateľne, inokedy výrazne. Môžete si to vyskúšať tak, že autom prejdete cez spomaľovací vankúš alebo vyjazdené koľajnice na ceste – na vlastné oči uvidíte, ako sa „samočinne“ točí volant a spolu s ním aj mení smer jazdy.
Nezabúdajme tiež na to, že občas môže ísť o obyčajný mylný dojem. Ak sa cesta mierne zatáča, motorista si za určitých okolností môže myslieť, že je to práve jeho auto, ktoré svojvoľne mení smer jazdy.
Najlepšie je preto dôslednejšie si všímať situácie, kedy dochádza k zaťahovaniu do strany a či je tento jav prítomný na všetkých cestách. Ak áno, skontrolujte spomenuté pneumatiky, či nie sú viditeľne viac zodraté na niektorých stranách, prípadne nechajte na svojom vozidle skontrolovať geometriu alebo jednoducho povedzte v servise o svojom probléme.
### Moderné autá „s funkciou automatického zaťahovania“
V súvislosti s vyššie uvedeným tvrdením, že správne fungujúce auto má pri jazde rovno vždy udržiavať priamy smer jazdy, musíme dodať, že moderné automobily to môžu čiastočne spochybňovať.
Ak je automobil vybavený systémom pre aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, vtedy skutočne dochádza ku korekciám smeru jazdy – spravidla však v oboch smeroch. V tomto prípade môžeme hovoriť o prínose k bezpečnosti, keďže nejde o univerzálny a o okolnosti nedbajúci proces, ale o reakciu na vznikajúcu hrozbu straty kontroly.
Na záver dodajme, že aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu nie je jedna a tá istá funkcia vo všetkých automobiloch.
* Niektoré automobily majú len **funkciu upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu**, čo znamená, že vás akusticky a vizuálne upozornia, že ste autom prešli hranicou svojho jazdného pruhu bez zapnutej smerovky.
* Vyspelejšie automobily už majú **aktívne zasahovanie do riadenia tak, že vozidlo vrátia späť do pruhu**, akonáhle kolesom prejdete cez čiaru – niektoré autá reagujú skôr, iné neskôr.
* Lepšie vybavené automobily sú vybavené aj **aktívnym udržiavaním v strede jazdného pruhu**, ktoré je najpraktickejšie, pretože skutočne vozidlo priebežne udržiava v strede pruhu a robí tak jazdu pokojnejšou a bezpečnejšiou. Samozrejme, záleží na tom, ako sa automobilke podarilo vyladiť technológiu a ako výkonný je počítač v automobile. Niektoré automobilky zasa túto funkciu umožňujú aktivovať iba v spojení s tempomatom. Z našej skúsenosti môžeme veľmi priaznivo hodnotiť aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu, ktoré nájdete v automobiloch značiek Hyundai a Kia. Paradoxne pritom neplatí intuitívny predpoklad, že čím je automobilka prémiovejšia a model auta drahší, tým vyladenejší má tento systém udržiavania v pruhu.
AUTOVINY.SK » Aktuality » „Autá majú prirodzene ťahať doprava, v Anglicku zasa doľava“ – mýtus či realita?