Škodovka začiatkom roka nemala dobré správy o uplynulom období. Globálne dodávky vozidiel klesli o 16,7 percenta v porovnaní s kovidovým rokom 2021 (731 000 vs. 878 200); Nárast zaznamenali Česi len v Indii (51 900 vs. 22 800 nových registrácií). S výnimkou Kushaqu, ktorý je ponúkaný výhradne v Indii, a elektrického modelu Enyaq zaznamenali straty, aj všetky modelové rady Škody – ako uvádza [nemecký auto motor und sport](https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/skoda-modellfahrplan-2023-kodiaq-superb-facelifts/), *niektoré značné*.
Dôvody sú už prozaické: nedostatok polovodičov, vojna na Ukrajine, problémy dodávateľského reťazca, rastúce ceny energií a surovín, všeobecná inflácia a pretrvávajúca neistota na svetových trhoch.
V žiadnom prípade nie je isté, či sa okolnosti v tomto roku výrazne a udržateľne zlepšia. Napriek tomu chce Škoda prijať opatrenia, ako Česi oznámili pri predstavovaní čísel za rok 2022. „Naša spoločnosť stojí na veľmi pevných základoch, aby sme v roku 2023 úspešne pokračovali v napredovaní,“ hovorí Klaus Zellmer.
Ako potvrdil generálny riaditeľ, Škoda v priebehu roka predstaví nové generácie modelov Kodiaq a Superb.
### Druhá generácia Kodiaqu
Pokles predaja Kodiaqu v porovnaní s predchádzajúcim rokom bol stále pomerne malý (4,2 percenta). Napriek tomu najväčšie SUV Škody, ktoré je na trhu od jari 2017 a posledný facelift dostalo v lete 2021, bude tento rok úplnou novinkou. Nový dizajn bude podstatne sviežejší a mal by obnášať aj výraznejšie hrany karosérie či svetlometov. Čo to presne znamená sa zatiaľ môžeme iba domnievať.
Platformou zostáva modulárny podvozok MQB od koncernu Volkswagen, ktorú Kodiaq využije v špecifikácii nového VW Tiguan – ten sa tento rok tiež predstaví v novej generácii. Kodiaq novej generácie by mal byť k dispozícii pre prvých zákazníkov až začiatkom roka 2024.
### Nový Superb
Vzťahy medzi Mladou Boleslavou a Wolfsburgom sú úzko späté, čo dokazuje aj Superb. Nová generácia ohlásená na jeseň 2023 príde ako liftback aj kombi, čím do určitej miery nahradí niekdajší firemný etalón Passat sedan. Za vývoj oboch karosárskych verzií je zodpovedná Škoda, ktorá bude nový Superb vyrábať spolu s ďalším Passatom v Bratislave. Passat však bude k dispozícii už len ako kombi. Aj nový Superb bude stáť na modulárnej podvozkovej stavebnici MQB. Rovnako ako v prípade Kodiaqu sa dá očakávať obvyklá evolúcia, čo sa týka vzhľadu, techniky a infotainmentu. Okrem verzií s čisto spaľovacím motorom bude v novej Škode Superb k dispozícii aj plug-in hybridný pohon, teda Superb iV.
Foto: auto-motor-und-sport.de/Stefan Baldauf
### Tri nové elektromobily do roku 2026
Stále nie je jasné, čo Zellmer myslí pod „ďalšími projektmi“, ktoré chce Škoda realizovať v roku 2023.
Martin Jahr sa pre [auto motor und sport](https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/skoda-modellfahrplan-2023-kodiaq-superb-facelifts/) vyjadruje jasnejšie: „Predstavujeme facelifty pre modelové rady Kamiq a Scala,“ hovorí člen predstavenstva Škody pre predaj a marketing. A poukazuje tiež na plány v blízkej budúcnosti: „Do roku 2026 uvedieme na trh tri nové batériovo-elektrické vozidlá a ďalšie budú nasledovať.“
Do novej generácie automobilov Škoda investuje až 5,6 miliardy eur, čo je o 80 percent viac, ako firma plánovala pred rokom. Sústredenosť automobilky na elektrické vozidlá je evidentná a vlastne má čo doháňať. Jediným plne elektrickým modelom značky Škoda je v súčasnosti model Enyaq iV, ktorý sa vyrába aj vo vyhotovení karosérie SUV-kupé. Automobil využíva rovnakú podvozkovú platformu koncernu Volkswagen Group, MEB, ktorá je základom aj pre elektrické SUV VW ID.4. Ide o platformu, ktorá vznikla práve ako základ pre elektrické automobily, ktoré sú napájané trakčným akumulátorom uloženým v podlahe.