Pneumatiky sú súčasťou dopravy ako ešte dlhšie, než automobily ako také.
V roku 1839 sa Charlesovi Goodyearovi podarilo objaviť proces vulkanizácie, ktorej výsledkom je premena lepkavého materiálu na pevnú tuhú hmotu. Tu nachádzame počiatky výroby pneumatík, hoci cesta k dosiahnutiu súčasných štandardov bola nesmierne dlhá. V roku 1845 Škót Robert William Thomson vynašiel a o rok na to si nechal vo Francúzsku patentovať prvú vzduchom plnenú pneumatiku, ktorej princípov sa držia pneumatiky dodnes. Ďalším vynálezcom pneumatiky bol nie celkom krátko na to John Boyd Dunlop (1888), ktorý však o Thomsonovom vynáleze vraj nevedel. V našich končinách poznáme trio Baťa, Rubana a Mitas, ktoré sa v roku 1948 spojilo do jednej značky Barum a tá sa neskôr zaradila pod koncern Continental v roku 1993. Pneumatiky spevnené oceľovým kordom sa v Európe vyskytli práve v roku 1948 a dodnes je tento vynález neustále modernizovaný.
Momentálne sa výrobcovia pneumatík snažia nielen zlepšovať fyzikálne vlastnosti svojich produktov, ale aj zabezpečiť im environmentálnu ohľaduplnosť. Keďže ide o gumárenský produkt, je nevyhnutne závislý na ťažbe ropy, postupne však výrobcovia nachádzajú spôsoby, ako výrobu spraviť udržateľnejšou a ekologicky čistejšou. Udržateľnosť je kľúčový pojem v každej firme, ktorá hľadí viac ako iba zopár rokov dopredu, a koncerny vyrábajúce milióny pneumatík ročne s ňou musia počítať priamo vo svojich strategických plánoch.
Minulý rok výrobca Goodyear avizoval príchod pneumatiky schválenej patričnými metódami, ktoré sú zo 70 percent vyrobené z udržateľných materiálov. Dajú sa kúpiť, hoci nie v bežnom obchode. Tento rok výrobca zmieňuje nové prevádzacie pneumatiky vyrobené už z 90 percent z udržateľných materiálov.
Pri výrobe takýchto pneumatík sa používa množstvo surovín, medzi inými aj:
* **Sadze v pneumatikách** slúžia na spevnenie zmesi a na predĺženie ich životnosti. Tradične sa vyrábajú spaľovaním rôznych druhov ropných produktov. Predvádzacie pneumatiky vyrobené na 90 % z trvalo udržateľných surovín obsahujú štyri rôzne typy sadzí, ktoré sa vyrábajú z metánu, oxidu uhličitého, rastlinného oleja a suroviny vzniknutej pyrolýzou pneumatík určených na likvidáciu. Všetky tieto technológie slúžia na zníženie objemu uhlíkových emisií cirkulárnemu hospodárstvu a využívanie uhlíka zo živej prírody pri zachovaní potrebných úžitkových vlastností.
* Využitie **sójového oleja** napomáha zachovávať poddajnosť gumovej zmesi pneumatík pri rôznych zmenách teploty. Sójový olej je prírodný zdroj, ktorý obmedzuje nevyhnutnosť využívania ropných produktov. Takmer 100 % bielkovín zo sóje sa využíva v potravinárstve a pri výrobe krmív, ale olej, ktorý vzniká pri jej spracovaní, zostáva z veľkej časti nevyužitý a môže tak slúžiť na technické účely.
* **Silika (oxid kremičitý)** sa v pneumatikách bežne využíva, pretože pomáha zlepšiť ich priľnavosť a znižovať spotrebu paliva. Predvádzacie pneumatiky obsahujú vysoko kvalitný oxid kremičitý vyrábaný z popola z ryžových šupiek (RHA silika). Popol vzniká spaľovaním odpadu pri spracovaní ryže a väčšinou sa len ukladá na skládky.
* **Polyester sa získava recykláciou plastových fliaš** a ďalšieho plastového odpadu. Získaný materiál slúži ako jedna z východiskových surovín na výrobu technického polyesteru, ktorý je jednou zo zložiek kordovej vrstvy kostry pneumatík.
* **Živica** sa využíva na zlepšenie trakčných vlastností pneumatík. V predvádzacích pneumatikách boli tradičné živice vyrobené z ropy nahradené biologicky obnoviteľnými borovicovými živicami.
* Drôty pätky a oceľový kord zabezpečujú vystuženie konštrukcie radiálnych pneumatík. V predvádzacích pneumatikách je použitý pätkový drôt a oceľový kord z ocele s vysokým obsahom recyklovaného kovu, ktorý sa vyrába v elektrickej oblúkovej peci (EAF). Tento výrobný proces umožňuje znížiť spotrebu energie a zvýšiť obsah recyklovaného kovu v oceli. Tak isto sa vyznačuje nižším objemom emisií skleníkových plynov ako štandardná výroba ocelí vo vysokej peci.
* Pneumatiky obsahujú aj **polyméry certifikované v systéme ISCC** so sledovaným podielom biologických a biologicky obnoviteľných surovín. Z pohľadu výrobcu pneumatík je dôležité postarať sa najmä o to, aby samotná výroba bola environmentálne zodpovedná a udržateľná. Toto však neznamená, že sú pneumatiky environmentálne nezávadné, ak sú vyhodené do prírody. Stále ide o produkt, ktorého úlohou je odolávať mimoriadnym mechanickým vplyvom a teplotným výkyvom. Zodpovedné spracovanie pneumatík ako odpadu máme síce na Slovensku koncepčne vyriešené – za ich bezplatné odovzdanie v pneuservisoch sme zaplatili v rámci recyklačného poplatku – no naďalej sú problémom tie, ktoré už v tých lesoch, na poliach a všade inde sú.
Ak by pneuservis vyžadoval peniaze za spätný zber, išlo by o vážne porušenie zákona. Za zber starých pneumatík ste zaplatili už pri ich kúpe v takzvanom recyklačnom poplatku.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Pri výrobe nových pneumatík používajú sadze, sójový olej či borovicovú živicu