Pozná to azda každý motorista. Ranná cesta do práce alebo poobedná cesta z práce sa môže zmeniť na pekelnú záležitosť. Všetko len preto, že uviaznete na pár minút v dopravnej zápche. Zamysleli ste sa však niekedy nad tým, koľko kilometrov mala najväčšia kolóna v histórii, respektíve koľko hodín v nej museli ľudia stráviť? Ak si myslíte, že každodenné státie v kolóne po dobu 30 minút je katastrofou, po prečítaní tohto článku zistíte, že to nie je vôbec také zlé – skôr len otravné.
Najdlhšie dopravné kolóny totiž trvali desiatky hodín a merali aj stovky kilometrov.
### Woodstock 1969
Populárny hudobný festival Woodstock azda nemusíme nikomu bližšie predstavovať. Vedeli ste ale, že s ním je spojená aj jedna z najdlhších kolón v histórii. **Usporiadatelia totiž pôvodne plánovali, že toto podujatie navštívi niečo málo cez 50-tisíc fanúšikov** hudby a umenia. Celkovo ich však na farmu Bethel neďaleko New Yorku zavítalo takmer 10-krát viac. **Vytvorila sa tak 32-kilometrov dlhá kolóna**, ktorej rozpustenie trvalo niečo cez tri dni. Ľudia sa tak rozhodli, že si pozdĺž trasy postavia stanové mestečká a počkajú pokým sa kolóna rozpustí.
Kolóna na festival Woodstock trvala tri dni a uviazli v nej desiatky tisíc ľudí.
### Nemecko 1990
Po páde Berlínskeho múru na konci 80. rokov 20. storočia sa ľuďom zachcelo vo veľkom cestovať. To bola hlavná príčina vzniku kolóny, ktorá je **dodnes zapísaná v [Guinessovej knihe rekordov](https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/461618-longest-traffic-jam-number-of-vehicles)**. Nejde ani tak o jej dĺžku, ako skôr o počet áut, ktoré v nej uviazli. **Samotný zápis totiž uvádza, že v kolóne bolo neskutočných 18-miliónov áut**. Celá situácia sa odohrala 12. apríla 1990, kedy doprava skolabovala na vtedajšej hranici medzi východným a západným Nemeckom. **Niektoré zdroje uvádzajú, že samotná kolóna mala až 50 kilometrov** a trvalo viac ako 24 hodín, kým sa z nej autá dostali.
Rozhodnutie Nemecka ponúkať veľmi lacné lístky v rámci systému verejnej dopravy v krajine pomohlo zmierniť preťaženie ciest.
### Čína 2010
Jednou z najdlhších cestných dopravných kolón, ktoré boli kedy zaznamenané je tá z roku 2010 z Číny. Na tamojšej ceste China National Highway 110 k nej došlo 13. augusta 2010. Niektoré odhady tvrdia, že **samotná kolóna mala neuveriteľných 100 kilometrov a trvala takmer dva týždne**. Ľudia čakajúci v nej mali možnosť nakúpenia si základných potravín a vody. Tie sa však predávali za prestrelené ceny dosahujúce aj desaťnásobok tých pôvodných. Dôvodom jej vzniku pritom nebola žiadna dopravná nehoda alebo práce na ceste. Celá kolóna vznikla jednoducho preto, lebo tamojšie cesty nezvládli enormný ročný nárast nových áut a veľké kamióny prevážajúce stavebný materiál, ktoré smerovali do Pekingu, daný úsek zablokovali. Ku kompletnému rozpusteniu tejto kolóny došlo až v polovici septembra toho istého roku.
Kolóna v Číne mala až 100 kilometrov.
### Francúzsko 1980
Napriek tomu, že Čína mala skutočne poriadnu dopravnú zápchu, nemožno ju považovať za najdlhšiu v histórii. Podľa [Guinessovej knihy rekordov](https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/62903-longest-traffic-jam) tento titul patrí kolóne z Francúzska z roku 1980. **Jej celková dĺžka bola 176 kilometrov**. Daná situácia vznikla medzi francúzskymi mestami Lyon a Paríž 16. februára 1980. Príčinou vzniku bola nepriazeň počasia a zvýšená doprava kvôli tamojším prázdninám. Celkovo kolóna trvala viac ako dva dni, čo je oproti tej čínskej skutočne krátka doba. Avšak oproti tomu čo nasleduje, to nestojí ani za reč.
Dopravné zápchy nás stoja veľa času, prispievajú k znečisteniu, emisiám a v neposlednom rade nás stoja peniaze. Existujú však riešenia, ktoré fungujú a pomáhajú zápchy redukovať.
### Bonus: Suez 1967
Napriek tomu, že všetky vyššie spomenuté udalosti súvisia s cestnou dopravou, nemožno opomenúť ani tú lodnú. S ňou sa totiž spája najdlhšia zaznamenaná dopravná kolóna v moderných dejinách. Nejde ani tak o jej dĺžku v kilometroch, ako skôr o jej dobu trvania. Udiala sa na azda najdôležitejšom dopravnom lodnom uzle na svete, v Suezskom prieplave. **Zdroje uvádzajú, že lode tu uviazli už v roku 1967 a celkovo tu strávili až 8 rokov**. Áno, čítate správne. 5. júna 1967 vstúpilo 15 lodí do Suezského kanálu, no v tom čase vypukla vojna medzi Egyptom a Izrealeom. V dôsledku vojnového konfliktu došlo k čiastočnej blokáde na kanále a lode ním nemohli ďalej preplávať. Samotný konflikt medzi týmito dvoma krajinami síce trval len 6 dní, no spôsobil, že egyptská vláda nariadila týmto pätnástim lodiam, aby zakotvili v mieste kde sa aktuálne nachádzali. Po vojnovom konflikte sa stal práve Suez novou hranicou a dotknuté lode boli istým spôsobom v zajatí. **Opätovne sa im podarilo z tohto prieplavu dostať presne 8 rokov po uviaznutí, 5. júna 1975**. **Za ten čas si tu námorníci založili vlastný štát s názvom [Great Bitter Lake Association](https://www.cntraveler.com/stories/2016-02-22/there-once-was-a-country-in-the-middle-of-the-suez-canal/amp). Vytvorili si svoje olympijské hry, mali pravidelné týždenné omše, filmové večery, bazénové párty či dokonca aj vlastné poštové známky**.
Inzercia
Inzercia
AUTOVINY.SK » Aktuality » VIDEO: Najdlhšie dopravné zápchy v histórii merali desiatky kilometrov. Ľudia v nich strávili dni, dokonca zakladali vlastné štáty
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.