Pozrite sa do zákulisia techniky v AUDI Q8 E-TRON. Náskok vďaka technike je stále aktuálny / 2. časť

V článku sa postupne venujeme asynchrónnym motorom, vektorovaniu krútiaceho momentu, vzduchovému podvozku, batérii a na záver aj novým funkciám svetlometov Digital Matrix LED.
Vydané  Text: 

Prečítajte si všetky časti nášho seriálu o Audi Q8 e-tron:

### Nové Audi Q8 e-tron Čo vlastne obnáša generačná výmena automobilov? Je to o modernizácii podvozka, karosérie, celkového dizajnu, techniky skrytej pod kapotou? Alebo je novou generáciou až tá verzia, ktorá príde s celkom novým názvom? Audi sa rozhodlo nový model Q8 e-tron uvádzať iba ako facelift auta, ktoré bolo doteraz známe ako jednoducho e-tron, respektíve e-tron Sportback. Zoznam inovácií je však taký pestrý, že iba sotva môžeme hovoriť o konvenčnej modernizácii. Napokon, aj samotná úprava názvu je akýmsi verejným pripomenutím, že ide vlastne o iné vozidlo.
Audi Q8 55 e-tron quattro v metalíze hnedá Madeira
[V prvej časti nášho seriálu ste si mohli prečítať úvod k téme Audi Q8 e-tron](https://www.autoviny.sk/novinky/124333/audi-q8-e-tron-zoznamujeme-sa-s-najlepsim-elektromobilom-znacky-audi-1-cast). Predstavili sme vám samotné vozidlo, poukázali na jeho kľúčové technické vlastnosti, pohony a konfigurácie. Dnes sa budeme venovať tomu, čo je na prvý pohľad skryté: technike, ktorá dáva automobilke Audi náskok. Slogan „náskok vďaka technike“ je stále aktuálny. V článku sa postupne venujeme * asynchrónnym motorom, * elektrickému vektorovaniu krútiaceho momentu, * vzduchovému podvozku, * trakčnémiu akumulátoru (batérii) * a na záver aj novým funkciám svetlometov Digital Matrix LED. ### Vylepšené asynchrónne motory **Audi Q8 e-tron je v súčasnosti top model v portfóliu elektrických SUV** s ponukou komfortu na úrovni luxusnej triedy. Má dve karosárske vyhotovenia, SUV a Sportback s estetikou SUV-kupé. Táto vysoká pozícia v portfóliu automobilky nutne zahŕňa aj pohony, ktoré nie sú definované iba výkonnostnými údajmi, ale aj samotným technologickým pozadím.
Namiesto dvanástich je teraz na Audi Q8 e-tron až 14 vinutí produkujúcich elektrické magnetické pole. Permanentný magnet nie je potrebný, vzniká podľa potreby prechodom elektrického prúdu.
Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies je vybavená dvomi asynchrónnymi motormi, každým na jednej náprave. **Vo verzii SQ8 e-tron sú motory až tri**, dva z nich poháňajú zadné kolesá, dovedna sú schopné generovať max. výkon 370 kW a posielať na kolesá **mohutný krútiaci moment až 973 Nm**. Obyčajne bývame radi, keď majú benzínové SUV tretinu tejto sily, elektromobily sú schopné ponúkať podstatne viac. Je pravda, že tak kompenzujú vyššiu hmotnosť, no na dynamickú jazdu by stačila aj polovica – takto vzniká rezerva pre najnáročnejších motoristov, ktorí už vyskúšali kadečo a vedia oceniť špičkovú techniku pohonu. **Výhody dvoch a troch motorov sú nespochybniteľné**: ak je zadné koleso pri akcelerácii na povrchu vozovky s nízkym koeficientom trenia (napr. ľad alebo štrk), krútiaci moment možno presne a rýchlo rozdeliť medzi dva motory. Koleso s vysokou trakciou prijíma takmer celý krútiaci moment, zatiaľ čo koleso s nízkou trakciou nemá prakticky žiadny. > Rotory pri reálnej prevádzke vozidla dosahujú až 13 300 otáčok za minútu. Typickou vlastnosťou asynchrónnych motorov je, že **počas jazdy bez záťaže nevytvárajú žiadny odpor**. Nie je potrebný permanentný magnet, vďaka hliníkovému rotoru sú vysoko robustné a relatívne ľahké a **nevyžadujú takmer žiadnu údržbu**. Okrem toho priamo predlžujú dojazd tým, že efektívnejšie pracujú s energiou z akumulátora: namiesto 12 sa po novom používa 14 vinutí, rotor tak generuje viac krútiaceho momentu s menším príkonom. ### Elektrické vektorovanie krútiaceho momentu v Audi SQ8 e-tron Keďže tu nie sú konvenčné mechanické hnacie sily, iba tok údajov a elektrického prúdu, **elektrické vektorovanie krútiaceho momentu** (Torque Vectoring) nasmeruje krútiaci moment pohonu na príslušné koleso s oneskorením maximálne päť milisekúnd. Latencia, teda časový posun, je len asi pätinový v porovnaní s mechanickým systémom – pri prejazde vysokou rýchlosťou nemusí zadná náprava brzdiť, aby vozidlo zostalo agilné a stabilné. Keď vodič dynamicky zrýchľuje zo zákrut, dostane vďaka prevodovému pomeru vonkajšie zadné koleso až o 220 Nm viac ako vnútorné – **rozdiel na kolesách môže byť až 2100 Nm**.
### Podvozok, ktorý dramaticky mení jazdné vlastnosti K stabilite počas divokej jazdy prispieva aj technika podvozka: v **Audi Q8 e-tron štandardne vybavený vzduchovým pružením**. To dokáže, okrem iného, ovplyvňovať **svetlú výšku podvozka v rozpätí až 76 milimetrov**. V najvyššej polohe svetlá výška dosahuje pôsobivých 172 mm, pričom vozidlo stojí na 19 až 22-palcových diskoch. **Na diaľnici je karoséria znížená až o 26 mm**, čo zlepšuje stabilitu a aerodynamiku pri vysokých rýchlostiach a uľahčuje tak dlhý dojazd. Ak vodič zvolí režim „offroad“ v Audi drive select, zvýši sa svetlá výška o 35 mm; pre obzvlášť ťažký, nerovný terén možno karosériu zvýšiť o ďalších 15 mm. V spojení s predným uhlom nájazdu 14 stupňov a zadným uhlom nájazdu 20 stupňov s nastavením offroad je Audi e-tron dobre pripravené na zdolávanie mierneho terénu. Navyše, **systém jazdnej dynamiky Audi drive select** už v základnej výbave disponuje ešte väčšími rozdielmi medzi jazdnými profilmi auto, komfort, dynamika, efektivita, individuálny, allroad a offroad. Tie ovplyvňujú nielen riadenie a odozvu pohonu, ale aj úroveň stabilizácie ESC v štyroch stupňoch a účinnosť tlmičov.
Audi Q8 55 e-tron quattro v metalíze hnedá Madeira
K zlepšeniu jazdných vlastností v porovnaní s predchádzajúcim e-tronom ďalej prispelo nové **progresívne riadenie s upravenou prevodovkou**, vodič sa tak môže tešiť z priamejšej odozvy, väčšej agility a menšej námahe pri riadení. Účinok tohto priamejšieho prevodu riadenia (14,6 m v porovnaní s 15,8 v predchádzajúcom modeli) je posilnený tuhším ložiskom prednej nápravy, ktoré prenáša pohyby riadenia priamo na kolesá a tiež zlepšuje spätnú väzbu riadenia. ### Rozloženie hmotnosti takmer 50:50 – vďaka batérii Silnou stránkou modelu Q8 e-tron je aj samotné rozloženie hmotnosti: vďaka trakčnému akumulátoru v podvozku má SUV nízko položené ťažisko a na prednú nápravu pripadá práve toľko hmotnosti, čo na zadnú. To avizuje neutrálny prejav podvozka a menšiu tendenciu nakláňať karosériu.
### 22 litrov kvapaliny na chladenie batérie Zatiaľ čo pri začatí výroby Audi e-tron v roku 2018 boli použité vreckové články, **Audi sa teraz spolieha na prizmatické batériové články**. V novom Audi Q8 e-tron akumulátor pracuje s menovitým napätím 396 voltov. K dispozícii sú dve rôzne veľkosti batérie: v Q8 50 e-tron má batéria kapacitu **89 kWh** netto (brutto 95 kWh), zatiaľ čo dve výkonnejšie verzie, Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron, majú **106 kWh** (gross: 114 kWh). V oboch prípadoch je priestor potrebný pre pohonnú batériu rovnaký (dĺžka 2,28 m, šírka 1,63 m, výška 34 cm). Jednotlivé bunky môžu pochváliť zvýšenou hustotou energie. Prizmatické články sa montujú procesom nazývaným stohovacia technológia, pri ktorej sa materiál článkov naskladá do vrstiev, čím sa obdĺžnikový priestor vyplní oveľa efektívnejšie – **do batérie sa zmestí až o 20 percent viac aktívneho materiálu článkov na ukladanie energie ako predtým**. Každý z 12 batériových článkov tvorí modul v hliníkovom kryte v tvare kvádra, pričom do podlahy vozidla sa zmestí celkovo 36 modulov na dvoch úrovniach. > V 40 metroch chladiaceho potrubia cirkuluje 22 litrov chladiacej kvapaliny. **Sofistikovaný tepelný manažment prispieva k dlhej životnosti batérie** a zaisťuje, že rýchlo dosiahne optimálny rozsah účinnosti 25 až 35 °C. Inteligentný systém tepelného manažmentu pozostáva zo štyroch okruhov, ktoré je možné podľa potreby rôznymi spôsobmi prepojiť. Chladí elektromotory vrátane ich rotorov, výkonovú elektroniku a nabíjačku. Chladiaca kvapalina prúdi vnútrom hriadeľov, aby teplota neprekročila 180 stupňov Celzia, pričom statory a koncové štíty elektromotorov sú tiež chladené vodou. Vďaka väčšej kapacite batérie a vyššiemu nabíjaciemu výkonu Audi Q8 55 e-tron quattro prejde teraz na jedno nabitie batérie až 582 kilometrov s kratším časom nabíjania. ### Nové funkcie pre svetlomety Digital Matrix LED Technológia digitálnych svetlometov z roku 2019 (uvedenie v Audi e-tron Sportback) dostala niekoľko nových funkcií. 1,3 milióna svietiacich bodov môže byť natáčaných jednotlivo až päťtisíckrát za sekundu pomocou technológie DMD (digital micromirror device). Majú pritom rozmery na úrovni stotín milimetra a mimoriadny výkon. **Funkciu clonenia považujeme už za samozrejmosť**, novinkou je **zvýraznenie jazdného pruhu**, takzvané Lane light (svetlo jazdného pruhu), ktoré uľahčuje vodičovi jazdu na diaľnici v noci a presnejšie manévrovať v strede pruhu.
**Vylepšené smerové svetlá** vytvárajú dynamickú blikajúcu oblasť na vozovke, takže aj ostatní účastníci premávky presne vedia, kam má Audi Q8 e-tron nasmerované. Ďalšou inováciou sú **výstrahy na ceste**: zatiaľ čo vizuálne a akustické upozornenia na možné nehody alebo poruchy už poskytujú mapy HERE, svetlomety Digital Matrix LED s modulom DMD na približne tri sekundy premietajú varovný indikátor na cestu pred autom. Z miesta vodiča je na vozovku vidieť trojuholník s výkričníkom, ktorý umožňuje vodičovi držať oči pred sebou a čo najrýchlejšie reagovať v prípade nehody alebo poruchy v nadchádzajúcej premávke.
**Budúci týždeň podrobnejšie predstavíme vrcholové verzie SQ8 e-tron a napokon vám podaríme s výberom ideálnej konfigurácie v našom formáte Poradca pri kúpe**.







Inzercia

Inzercia