Pozrite sa do zákulisia techniky v AUDI Q8 E-TRON. Náskok vďaka technike je stále aktuálny / 2. časť
V článku sa postupne venujeme asynchrónnym motorom, vektorovaniu krútiaceho momentu, vzduchovému podvozku, batérii a na záver aj novým funkciám svetlometov Digital Matrix LED.
Vydané Text: Redakcia (s)
Prečítajte si všetky časti nášho seriálu o Audi Q8 e-tron:
- AUDI Q8 E-TRON: Zoznamujeme sa s najlepším elektromobilom značky Audi / 1. časť
- Pozrite sa do zákulisia techniky v AUDI Q8 E-TRON. Náskok vďaka technike je stále aktuálny / 2. časť
- Tri motory sú štandard. Predstavujeme vrcholové AUDI SQ8 E-TRON a SQ8 SPORTBACK E-TRON / 3. časť
- AUDI Q8 E-TRON: Vyskladali sme ideálnu verziu / Audi dáva zákazníkom slobodu v konfigurácii vysnívaného SUV / 4. časť
Audi Q8 55 e-tron quattro v metalíze hnedá Madeira
Namiesto dvanástich je teraz na Audi Q8 e-tron až 14 vinutí produkujúcich elektrické magnetické pole. Permanentný magnet nie je potrebný, vzniká podľa potreby prechodom elektrického prúdu.
### Podvozok, ktorý dramaticky mení jazdné vlastnosti
K stabilite počas divokej jazdy prispieva aj technika podvozka: v **Audi Q8 e-tron štandardne vybavený vzduchovým pružením**. To dokáže, okrem iného, ovplyvňovať **svetlú výšku podvozka v rozpätí až 76 milimetrov**. V najvyššej polohe svetlá výška dosahuje pôsobivých 172 mm, pričom vozidlo stojí na 19 až 22-palcových diskoch.
**Na diaľnici je karoséria znížená až o 26 mm**, čo zlepšuje stabilitu a aerodynamiku pri vysokých rýchlostiach a uľahčuje tak dlhý dojazd. Ak vodič zvolí režim „offroad“ v Audi drive select, zvýši sa svetlá výška o 35 mm; pre obzvlášť ťažký, nerovný terén možno karosériu zvýšiť o ďalších 15 mm. V spojení s predným uhlom nájazdu 14 stupňov a zadným uhlom nájazdu 20 stupňov s nastavením offroad je Audi e-tron dobre pripravené na zdolávanie mierneho terénu.
Navyše, **systém jazdnej dynamiky Audi drive select** už v základnej výbave disponuje ešte väčšími rozdielmi medzi jazdnými profilmi auto, komfort, dynamika, efektivita, individuálny, allroad a offroad. Tie ovplyvňujú nielen riadenie a odozvu pohonu, ale aj úroveň stabilizácie ESC v štyroch stupňoch a účinnosť tlmičov.
Audi Q8 55 e-tron quattro v metalíze hnedá Madeira
### 22 litrov kvapaliny na chladenie batérie
Zatiaľ čo pri začatí výroby Audi e-tron v roku 2018 boli použité vreckové články, **Audi sa teraz spolieha na prizmatické batériové články**.
V novom Audi Q8 e-tron akumulátor pracuje s menovitým napätím 396 voltov. K dispozícii sú dve rôzne veľkosti batérie: v Q8 50 e-tron má batéria kapacitu **89 kWh** netto (brutto 95 kWh), zatiaľ čo dve výkonnejšie verzie, Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron, majú **106 kWh** (gross: 114 kWh). V oboch prípadoch je priestor potrebný pre pohonnú batériu rovnaký (dĺžka 2,28 m, šírka 1,63 m, výška 34 cm).
Jednotlivé bunky môžu pochváliť zvýšenou hustotou energie. Prizmatické články sa montujú procesom nazývaným stohovacia technológia, pri ktorej sa materiál článkov naskladá do vrstiev, čím sa obdĺžnikový priestor vyplní oveľa efektívnejšie – **do batérie sa zmestí až o 20 percent viac aktívneho materiálu článkov na ukladanie energie ako predtým**.
Každý z 12 batériových článkov tvorí modul v hliníkovom kryte v tvare kvádra, pričom do podlahy vozidla sa zmestí celkovo 36 modulov na dvoch úrovniach.
> V 40 metroch chladiaceho potrubia cirkuluje 22 litrov chladiacej kvapaliny.
**Sofistikovaný tepelný manažment prispieva k dlhej životnosti batérie** a zaisťuje, že rýchlo dosiahne optimálny rozsah účinnosti 25 až 35 °C. Inteligentný systém tepelného manažmentu pozostáva zo štyroch okruhov, ktoré je možné podľa potreby rôznymi spôsobmi prepojiť. Chladí elektromotory vrátane ich rotorov, výkonovú elektroniku a nabíjačku. Chladiaca kvapalina prúdi vnútrom hriadeľov, aby teplota neprekročila 180 stupňov Celzia, pričom statory a koncové štíty elektromotorov sú tiež chladené vodou.
Vďaka väčšej kapacite batérie a vyššiemu nabíjaciemu výkonu Audi Q8 55 e-tron quattro prejde teraz na jedno nabitie batérie až 582 kilometrov s kratším časom nabíjania.
### Nové funkcie pre svetlomety Digital Matrix LED
Technológia digitálnych svetlometov z roku 2019 (uvedenie v Audi e-tron Sportback) dostala niekoľko nových funkcií. 1,3 milióna svietiacich bodov môže byť natáčaných jednotlivo až päťtisíckrát za sekundu pomocou technológie DMD (digital micromirror device). Majú pritom rozmery na úrovni stotín milimetra a mimoriadny výkon.
**Funkciu clonenia považujeme už za samozrejmosť**, novinkou je **zvýraznenie jazdného pruhu**, takzvané Lane light (svetlo jazdného pruhu), ktoré uľahčuje vodičovi jazdu na diaľnici v noci a presnejšie manévrovať v strede pruhu.
**Vylepšené smerové svetlá** vytvárajú dynamickú blikajúcu oblasť na vozovke, takže aj ostatní účastníci premávky presne vedia, kam má Audi Q8 e-tron nasmerované.
Ďalšou inováciou sú **výstrahy na ceste**: zatiaľ čo vizuálne a akustické upozornenia na možné nehody alebo poruchy už poskytujú mapy HERE, svetlomety Digital Matrix LED s modulom DMD na približne tri sekundy premietajú varovný indikátor na cestu pred autom. Z miesta vodiča je na vozovku vidieť trojuholník s výkričníkom, ktorý umožňuje vodičovi držať oči pred sebou a čo najrýchlejšie reagovať v prípade nehody alebo poruchy v nadchádzajúcej premávke.
**Budúci týždeň podrobnejšie predstavíme vrcholové verzie SQ8 e-tron a napokon vám podaríme s výberom ideálnej konfigurácie v našom formáte Poradca pri kúpe**.
Inzercia