A je to tu! To o čom sa v posledných mesiacoch len šepkalo, sa čoskoro stane skutočnosťou. Mazda už pár dní vzkriesi svoj legendárny motor. Nedávne informácie hovorili o tom, že [Mazda musí dobehnúť pokrok európskych a svetových automobiliek na poli elektrifikovaných vozidiel](https://www.autoviny.sk/novinky/124225/mazda-nakoniec-podlahla-tiez-musi-investovat-miliardy-aby-dobehla-automobilky-ktore-s-elektrinou-zacali-skor?access_key=a0d7881d7ddf31b91a1be763eb4b5c61). Práve Wankelov motor by jej v tom mal do značnej miery pomôcť. Avšak samotný agregát bude spĺňať úplne inú úlohu, ako tomu bolo v modeli RX-8.
### Rotačný motor je späť
Oficiálny návrat Wankelovho motora je potvrdený samotnou automobilkou prostredníctvom príspevku na sociálnej sieti Facebook. Unikátny rotačný motor by mal zastávať úlohu generátora elektrickej energie pri plug-in hybridnom modeli MX-30. Tým sa napĺňajú predpoklady z minulého roka, ktoré hovorili práve o takomto využití rotačnej pohonnej jednotky.
Automobilka zatiaľ ďalšie detaily ohľadom novej pohonnej sústavy nezverejnila. Automobilový portál [Motor1](https://www.motor1.com/news/630114/mazda-mx-30-with-rotary-engine-debuting-january-13/amp/) však uvádza, že podľa predošlých slov Mazdy bude Wankelov motor slúžiť na generovanie elektrickej energie čím sa značne zvýši dojazd elektrickej MX-30. Spaľovací motor by mal pritom bežať na konštantných otáčkach.
Mazda CX-60 je ako plug-in hybrid výborné auto, ale nevyhla sa nedostatkom, ktoré kazia inak vynikajúci celkový dojem.
### Zvýšenie dojazdu
Aktuálne dokáže model MX-30 na jedno nabitie prejsť približne 200 kilometrov. Ide o údaj, ktorý [vo svojich materiáloch](https://media-assets.mazda.eu/raw/upload//mazdask/globalassets/pdfs/cenniky_10_22/cenik-mazda-mx-30_2022_sk.pdf?rnd=4a941f) uvádza samotná automobilka. Nakoľko dnes už je takýto dojazd skôr podpriemerný, generátor energie vo forme Wankelovho motora bude vítaný. Zatiaľ taktiež nie je známe či si elektrický crossover zachová svoj výkon 107 kW a krútiaci moment 265 Nm. Rovnako tak si budeme musieť počkať aj na potvrdenie kapacity akumulátora plug-in hybridnej MX-30. Elektrická verzia totiž spolieha na batériu s kapacitou 35,5 kW, ktorej hmotnosť je 310 kg.
Samotné vzkriesenie rotačného motora je dobrou správou pre fanúšikov klasických áut. Napriek tomu, že spaľovacia pohonná jednotka v MX-30 bude mať len úlohu generátora energie, môže to byť pre mnohých ľudí jeden z dôvodov prečo sa rozhodnú pre auto tohto typu. Všetky detaily ohľadom novej plug-in hybridnej Mazdy MX-30 vám samozrejme prinesieme ihneď po jej predstavení na autosalóne v Bruseli, ktoré sa odohrá už 13. januára 2023.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.