Hrozí, že 600 000 ľudí príde o prácu. Európsky komisár vyzýva k prehodnoteniu zákazu spaľovacích motorov

Komisár EÚ pre vnútorný trh Thierry Breton uviedol, že výrobcovia automobilov by mali pokračovať vo výrobe áut so spaľovacími motormi, aby udržali pracovné miesta a zostali exportnou silou.
Vydané  Text: 
Eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton uviedol, že európsky nátlak na to, aby celý automobilový priemysel prešiel výlučne na elektrický pohon, predstavuje riziko pre zamestnanosť a cenovú dostupnosť vozidiel. **Vyzýva výrobcov automobilov, aby pokračovali vo výrobe spaľovacích áut.** *„Rešpektujem skutočnosť, že niektorí sa rozhodli urýchliť svoju transformáciu k 100-percentnej ponuke elektrických vozidiel, ale zároveň povzbudzujem výrobcov, aby pokračovali vo výrobe áut so spaľovacím motorom. Je dôležité, aby naďalej vytvárali kvalitné pracovné miesta a zostali exportnou silou,“* povedal Breton v rozhovore uverejnenom vo francúzskom denníku Les Echos. Európska únia nedávno dosiahla prelomovú dohodu o účinnom zákaze nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035, čo by zásadne zmenilo podobu automobilového priemyslu v Európe. Podporovatelia argumentujú, že zákaz spaľovacích motorov predstavuje významný krok na ceste k zníženiu emisií uhlíka. **Bretonove obavy odzrkadľujú znepokojené reakcie výrobcov vrátane spoločnosti Stellantis, ktorá varovala, že automobilový trh skolabuje, ak priemysel nebude schopný znížiť náklady na elektrické vozidlá.** Breton pre Les Echos povedal, že prechod na EV môže stáť odvetvie, ktoré zamestnáva približne 13 miliónov ľudí, približne 600 000 pracovných miest.
Nateraz ráta s klauzulou o preskúmaní do roku 2026, vďaka ktorej by mohlo dôjsť k posunutiu termínu pre výrobcov vozidiel na neskôr. Okrem toho plánuje vytvoriť pracovnú skupinu, ktorá bude zahŕňať výrobcov automobilov. **Pravidelné stretnutia počas nasledujúcich štyroch rokov by mali Európskej komisii pomôcť lepšie odhadnúť potreby automobiliek pri prechode na elektrický pohon.** Na európskej scéne nie je Breton ani zďaleka jediný, kto žiada odklad a prehodnotenie súčasných ekologických cieľov Európskej únie. Carlos Tavares, generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis, bol pravdepodobne najhlasnejším lídrom v súvislosti s rizikami postupného vyraďovania spaľovacích motorov zo strany EÚ. *„Nebojím sa o Stellantis,“* povedal Tavares 27. októbra, v deň, keď EÚ dosiahla dohodu. *„Mám obavy zo strednej triedy, ktorá si nebude môcť kúpiť autá za 30 000 eur.“* **Najnovšie sa ku skupine skeptikov pridala talianska premiérka Giorgia Meloni.** Tá označila európsky zákaz spaľovacích áut za *„škodlivý pre ekonomiku krajiny. To nie je rozumné a myslím si, že aj ostatné európske krajiny sa zhodujú v našej pozícii,“* povedala Meloni na konferencii s novinármi.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia