Aké značky automobilov sú stále v Rusku? Predajcovia spustili paralelný dovoz známych aj nových značiek, no bez záruky či servisu

Ktoré automobilky v súčasnosti pôsobia v Rusku a ktoré sú ešte na odchode? Autonews.ru zostavil aktuálny zoznam značiek s ich aktuálnym stavom na konci roka 2022, voľný preklad príspevku prinášame po redakčnej úprave.

Vydané  Text: 

Od marca 2022 sa na ruskom automobilovom trhu udiali veľké zmeny. Niektoré automobilky z krajiny odišli úplne, niektoré predali svoje kapacity za symbolické sumy, iné, väčšinou čínske, výrazne zintenzívnili svoju prítomnosť. Zároveň sú niektoré značky automobilov čoraz väčšej neistote: výroba a dodávky boli pozastavené, ale o úplnom zastavení činnosti sa zatiaľ oficiálne nehovorí. Predajcovia, ktorí zostali bez oficiálnych dodávok automobilov, začali v Rusku samostatne dovážať a predávať autá neobvyklých značiek, čo je však trend aj v Európskej únii. Autonews.ru aktualizovalo informácie o stave najdôležitejších automobilových značiek pre Rusko a voľný preklad tohto príspevku vám teraz prinášame.

AUDI

Značka z Ingolstadtu nemala v Rusku lokálnu výrobu. Už na jar boli pozastavené dodávky nových áut, o obnovení sa neobjavili žiadne oficiálne správy. Odvtedy sa na globálnom prístupe značky ohľadom práce v Rusku nič nezmenilo. Ruskí predajcovia Audi, ktorí zostali bez oficiálnych dodávok áut, si ich zároveň začali privážať sami individuálnym dovozom. Niektorí napríklad oznámili predaj elektrického crossoveru Q5 zmontovaného v Číne. Jeho cena začína od 6,5 milióna rubľov, v prepočte asi 84-tisíc eur.

Audi predajcom povedalo, že bude naďalej podporovať už predané autá, no náhradné diely na tieto vozidlá zdraželi o 50 – 80 % v závislosti od modelu. Jedným z dôvodov boli podľa Ruskej únie poisťovateľov motorových vozidiel (RSA) problémy s dodávkami obľúbených originálnych dielov. Napríklad čelné sklá pre Audi Q7 namiesto 90 910 rubľov (marec 2022), v decembri stáli až 162 124 rubľov. (+78,33 %).

Inzercia

Inzercia

 

BMW

Dňa 10. februára 2022 podpísal bavorský koncern so závodom Avtotor v Kaliningrade zmluvu na výrobu automobilov na nasledujúcich šesť rokov. Bolo v ňom predpísané, že do roku 2028 vrátane sa tam budú vyrábať crossovery X5, X6 a X7, ako aj sedan radu 5 – navyše v plnom cykle so zváraním a lakovaním karosérie.

V marci boli tieto plány pozastavené, rovnako ako dovoz všetkých ostatných áut. Oficiálne zastúpenie BMW a Mini v Rusku však naďalej funguje, nikto nedeklaruje plány opustiť ruský trh.

Avtotor, kde sa montovali aj autá BMW, zároveň oznámil, že je pripravený obnoviť prácu so starými partnermi, napriek plánom závodu začať vyrábať autá troch nových značiek. Ale záležitosť nepokročila nad rámec týchto správ. Z tohto dôvodu začali autá tejto značky do Ruska dovážať aj predajcovia BMW sami: z doterajších skladových zásob im podľa ich vyjadrení nezostali žiadne autá. Sľubujú, že prinesú čínske crossovery. Kritici pripomínajú, že tieto autá predávajú bez záruky – teda v prípade poruchy si zákazníci musia opraviť sami, a to aj v prvých dvoch rokoch vlastníctva. To je v rozpore s ustanoveniami zákona o ochrane práv spotrebiteľa aj v Rusku.

CHEVROLET, CADILLAC

Koncern General Motors výrazne obmedzil svoju prítomnosť v Rusku ešte v roku 2015, vtedy bol napríklad zatvorený závod v Leningradskej oblasti. Teraz Američania tento trh zanechali celkom a jednoducho opustili všetko, čo tam bolo. Predajcovia zostali bez podpory a začali sa zatvárať, záruka vypršala. Predajcovia áut dokonca napísali výzvu adresovanú ruskému premiérovi Michailovi Mišustinovi so žiadosťou, aby im nahradil straty z odchodu spoločnosti, no žiadna oficiálna odpoveď neprišla.

CITROEN, PEUGEOT, OPEL, MITSUBISHI

Tieto štyri značky majú spoločný závod v regióne Kaluga, ktorý je od začiatku jari v nútenej odstávke. Oficiálne správy o možnom obnovení výroby zatiaľ nie sú. Zástupcovia automobilových spoločností však nehovorili nič o obmedzení svojich aktivít v Rusku. Pred februárovými udalosťami spoločnosť vyrábala komerčné modely Peugeot 408 a sedany Citroen C4, ako aj Mitsubishi Pajero Sport a Outlander.

Medzitým predajcovia Mitsubishi už pripravili svoje dodávky modelov: Mitsubishi sa do Ruska dováža cez Spojené arabské emiráty. Napríklad Mitsubishi Outlander s 2,5-litrovým štvorvalcovým motorom s výkonom 184 koní, automatickou prevodovkou a pohonom predných kolies stojí od 3,45 milióna rubľov (46-tisíc eur).

HYUNDAI, GENESIS, KIA

Kórejčania v Rusku majú dve montážne miesta; vlastnú továreň v Petrohrade a závod Avtotor v Kaliningrade. Prvý závod, v ktorom sa predtým vyrábali najpredávanejšie Hyundai Solaris, Kia Rio a Hyundai Creta, v súčasnosti nevyrába nič. Avtotor však pokračoval v prevádzke počas celého leta.

Koncom decembra začal Hyundai prepúšťať zamestnancov vo svojom závode v Petrohrade, uvádza Autonews.ru. Dôvodom prepúšťania zamestnancov bolo podľa predstaviteľov Hyundai zastavenie výroby, ktoré trvá od marca 2022.

„Vzhľadom na pokračujúce pozastavenie výrobných procesov Hyundai Motor podniká kroky na optimalizáciu zamestnancov v Rusku. Spoločnosť splní všetky sociálne záväzky voči zamestnancom, ktorých sa to týka, vrátane vyplatenia odstupného pre tých, ktorí odišli po dohode strán,“ píše sa v správe. V súčasnosti má spoločnosť viac ako 2,5 tisíca zamestnancov, z toho asi 2,2 tisíca nečinných.

Zároveň obľúbené náhradné diely pre Hyundai zdraželi už o 60 %.

 

GEELY

Volvo, ktoré vlastní koncern Geely, sa od začiatku jari až do októbra rozhodlo mlčať. Predajcovia už rozbehli vlastný paralelný predaj áut týchto značiek, teda nezávislý od oficiálneho importu.

Výrobné závody pritom fungujú ako zvyčajne: crossovery Coolray a Atlas naďalej prichádzajú zo závodu v bieloruskom Zhodine, z Číny prichádza model Tugella a predaje neustále rastú. V októbri Geely predstavilo modernizovanú verziu vozidla, v novembri sa začalo predávať. O SUV-kupé Geely Tugella sme písali v samostatnom príspevku o značke Geely a jej príchode na slovenský trh.

Zároveň sa niektorí domáci predajcovia rozhodli nečakať, kým spoločnosť začne predávať aktualizovaný Atlas v Rusku, a začali nezávisle dovážať novú verziu automobilu. Nákup lacnejších modelov, napríklad v Bielorusku, pritom nefunguje, pretože ​​miestni predajcovia tieto autá Rusom nepredávajú.

HAVAL

Nepochybne ide o najaktívnejšiu zahraničnú spoločnosť v modernom Rusku. Haval má vlastnú továreň neďaleko Tuly, kde nepretržite vyrába, natiera a montuje crossovery Jolion a F7/F7X, SUV H9 a Great Wall Poer. Denne sa vyrobí asi 140 áut. Hlavnou automobilovou premiérou tohto roka je charizmatický crossover Dargo, v novembri sa Haval stal druhou značkou z hľadiska predaja v Rusku po AvtoVAZ.

V decembri materská spoločnosť značky Haval, Great Wall Motor, uviedla na trh v Rusku novú značku prémiových SUV s názvom TANK, predaje plánuje spustiť začiatkom roka 2023. Rusom už ukázali prvé dva modely, Tank 300 a Tank 500.

TANK 300 (2023)
TANK 500 (2023)
TANK 500 (2023) – interiér

JAGUAR, LAND ROVER

Angličania boli medzi prvými, ktorí oznámili zastavenie dodávok do Ruska a dokonca na colnici otočili tie autá, ktoré sa už mali dostať do Ruska. O úplnom obmedzení aktivít sa však zatiaľ nehovorí, predajcovia naďalej poskytujú záručný servis a dokonca predávajú nové autá dovezené už prostredníctvom paralelného dovozu. Je pravda, že továrenská záruka sa na takéto modely nevzťahuje a spoločnosť JLR vydala stanovisko, že to bude prísne sledovať.

LADA, AVTOVAZ

Ruský koncern, samozrejme, Rusko neopúšťa. AvtoVAZ má však noviniek dosť. Výroba Lada XRay bola natrvalo zastavená, Granta a Niva Travel stratili ABS a airbagy, výroba aktualizovanej Vesty NG sa v skutočnosti nezačala a teraz sa presúva z Iževska do Tolyatti, aby sa obnovila na jar 2023. Zároveň by mala byť Lada Largus reštartovaná na platforme B0.

Súbežne s tým prebieha vývoj elektrického e-Largusu. Koncom decembra teda spoločnosť AvtoVAZ predstavila prototyp elektrického auta. Automobil bude zákazníkom k dispozícii v dvoch verziách, ako osobné auto a úžitková dodávka.

Spoločnosť tiež urobila zásadné rozhodnutie vytvoriť crossover na platforme Vesta. No nové Renaulty Logan a Sandero špeciálne upravený pre Rusko sa v Togliatti určite vyrábať nebudú. Bolo však rozhodnuté pokračovať vo vývoji ďalšej Lady Granta na modulárnej platforme CMF-B zdedenej od Renaultu.

MAZDA

Spoločný podnik Mazda-Sollers vo Vladivostoku v minulosti vyrábal crossovery CX-5 a CX-9, sedany Mazda6 a dvojlitrové atmosférické motory Skyactiv-G. Na dlhší čas bola činnosť pozastavená pre nedostatok komponentov.

V novembri sa Mazda rozhodla predať svoj podiel v Mazda Sollers Manufacturing Rus (spoločný podnik japonského koncernu a Sollers), ktorý sa zaoberal montážou automobilov v závode vo Vladivostoku. V decembri Sollers uzavrel dohodu o kúpe podielu Mazdy v závode, dohoda obnášala výmenu symbolického jedného eura, pričom japonský koncern si ponechal právo odkúpiť svoj podiel v spoločnom podniku do troch rokov. Japonská spoločnosť v súvislosti so zastavením výroby áut vo Vladivostoku odhadla svoje straty na 12 miliárd jenov (82 miliónov dolárov).

Čoskoro Sollers oznámil, že v zariadeniach bývalého spoločného podniku začne vyrábať crossovery, ktoré nahradia japonské modely Mazda CX5 a CX9 .

MERCEDES-BENZ

Od začiatku marca sú aktivity firmy zmrazené. V októbri Mercedes-Benz oznámil plány opustiť ruský trh, zatvoriť závod a predať svoje podiely v miestnych dcérskych spoločnostiach. Všetok majetok získa miestny investor, jeden z predajcov nemeckej značky, spoločnosť Avtodom. Tá sa bude venovať údržbe nielen áut zakúpených od oficiálnych dodávateľov, ale aj áut, ktoré boli do krajiny dovezené paralelným dovozom. Okrem toho plánuje Avtodom využiť kapacity závodu na montáž áut. Reštart podniku potrvá približne osem až deväť mesiacov, treba sa len rozhodnúť o novom partnerovi.

Závod bol pritom postavený iba nedávno v roku 2019 a celkové investície presiahli 19 miliárd rubľov, teda 260 miliónov eur.

NISSAN

Činnosť v závode Nissanu v Petrohrade je od marca obmedzená. V decembri sa podnik značky Nissan dostal pod kontrolu AvtoVAZ, závod sa má reštartovať v roku 2023. Novým vlastníkom aktív japonskej automobilky sa stalo Štátne výskumné centrum Ruskej federácie, transakcia bola dokončená koncom novembra. Potom sa zistilo, že všetky aktíva spoločnosti Nissan, vrátane výrobných a výskumných zariadení značky v Petrohrade, ako aj obchodného a marketingového centra v Moskve, sa tiež stali majetkom Štátneho výskumného centra. Podľa podmienok zmluvy si Nissan vyhradzuje právo kúpiť nehnuteľnosť na šesť rokov.

Medzitým predajcovia značiek začali dovážať autá Nissan do Ruska sami, náhradné diely pre Nissan medzičasom zdraželi o 70 – 200 % .

RENAULT

V máji francúzsky koncern, azda najužšie spojený s Ruskom, oznámil, že obmedzuje svoje aktivity a odchádza z trhu. Výroba crossoverov Duster, Captur, Arkana, ako aj osobných automobilov Logan a Sandero, je navždy ukončená a hlavný závod bol odovzdaný úradom a premenovaný späť na Moskvič.

Kontrola plnenia záručných povinností predajcov Renault za servis stoviek tisíc predaných áut bola prevedená na AvtoVAZ: subdivízia spoločnosti Lada Image by mala zabezpečiť dodávku náhradných dielov na opravy, ako aj kompenzovať predajcom Renault ich výdavky. V roku 2023 niektorí predajcovia Renault dostanú ponuku na prechod k značke Lada.

Čo sa týka výroby, koncom roka 2022 sa v závode Moskvich v hlavnom meste rozbehla výroba prvých domácich áut pod rovnomennou oživenou značkou. Koncom novembra bol verejnosti predstavený prvý model, crossover Moskvich 3, čo je v skutočnosti rebrandovaný čínsky crossover JAC JS4.

TOYOTA, LEXUS

Výroba crossoverov RAV4 a sedanov Camry vo vlastnom závode Toyoty v Petrohrade bola pozastavená už v marci. Koncom novembra sa Toyota rozhodla zastaviť výrobu v závode Toyota Motor v Petrohrade. Celý tento čas si spoločnosť udržala plný počet zamestnancov.

Podľa spoločnosti Toyota optimalizuje svoju štruktúru v Rusku a bude pokračovať v práci so zameraním na podporu siete predajcov, aby slúžila existujúcim zákazníkom značiek Toyota a Lexus. Zamestnancom už ponúkli odchod s vyplatením niekoľkých miezd.

Čo sa týka závodu, tam sa v decembri začalo konzervačné konanie, ruské úrady sa o kapacity závodu nezaujímali.

Autá značky sa už medzičasom začali dovážať prostredníctvom paralelných dovozov.

VOLKSWAGEN, ŠKODA Aj závod skupiny Volkswagen v Kaluge už niekoľko mesiacov nič nevyrába. Predtým sa tam vyrábali Volkswagen Polo a Škoda Rapid. Podľa oficiálnych informácií je fabrika v nečinnosti minimálne do konca roka, plány na jej zatvorenie zatiaľ nezverejnili. Osud výroby v tomto závode je zatiaľ nejasný, ale v závode skupiny GAZ v Nižnom Novgorode je už všetko jasné: montáž Škoda Octavia a Karoq, ako aj Volkswagen Taos a Tiguan, sa tam už neobnoví.

Medzitým sa predajcovia značiek snažia predať svoje zostávajúce VW Polo v najvyššej úrovni výbavy a rozširujú ponuky aj na „paralelné“ modely. Dovážajú napríklad crossover Volkswagen ID.6 Crozz , avšak za výrazne vyššie ceny ako v Európe.

UAZ

Závod v Uljanovsku funguje naďalej normálne a montuje autá, hoci nedostatok komponentov ho zasiahol tiež. K predajcom tak začali prichádzať „zjednodušené“ SUV bez ABS a airbagov, s manuálom namiesto automatu a s redukovanými dekoratívnymi doplnkami.

V Rusku dnes nie je dostatok áut, konštatuje denník Autonews. Niekoľko predajcov sa napríklad sťažovalo na nedostatočnú ponuku Patriotu, čo čiastočne priznáva aj UAZ. Spoločnosť zároveň zdôraznila, že robí všetko pre to, aby sa situácia normalizovala, čo však evidentne nie je iba v jej rukách.







Inzercia

Inzercia