Na Slovensku dôjde k zmene prepočtu výšky registračných poplatkov. Po novom si majitelia elektomobilov výrazne polepšia. Naopak, motoristi, ktorí si zakúpia staršie auto, zaplatia viac.
* **Na Slovensku začne v budúcom roku platiť nový spôsob výpočtu registračného poplatku za auto.**
* **Zavedie sa tzv. ekologický koeficient vozidla.**
* **S novinkou prišiel poslanec NR SR Marián Viskupič (SaS).**
* **Majitelia elektrických a elektrifikovaných áut nabíjateľných zo siete ušetria.**
* **Keď si budete chcieť doniesť zo zahraničia staršie auto, môže sa vám to poriadne predražiť.**
* **Na záver uvádzame príklad zmeny registračných poplatkov v praxi.**
**Vláda Slovenskej republiky na svojej 78. schôdzi dňa 22.12.2022 schválila pomerne dôležitú novinku, ktorá sa priamym spôsobom dotkne všetkých motoristov, ktorí plánujú nákup nového alebo jazdeného auta**. Pozmeňujúci návrh k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Milana Vetráka, Petra Libu, Richarda Nemca a Jána Szőllősa na vydanie zákona o dani z osobitnej stavby a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý predložil Marián Viskupič (SaS) mení zaužívané počítanie registračnej dane pri prihlasovaní vozidla. **Niektorí motoristi si po novom za prihlásenie auta poriadne priplatia**.
Od 1.1.2023 sa na našich cestách začnú objavovať autá s novým dizajnom evidenčných čísel. Kto sa postará o ich výrobu a koľko to bude stáť?
### Zavedenie ekologického koeficientu
V samotnom odôvodnení [pozmeňujúceho návrhu](https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=522830) sa uvádza: „[Predložený pozmeňujúci návrh mení spôsob výpočtu registračného poplatku za motorové vozidlo tým, že do výpočtu zavádza parameter ekologickej prevádzky vozidla. Zmena spôsobu výpočtu registračných poplatkov za motorové vozidlá sleduje zavedenie ekologického aspektu pri registrácii vozidiel a prináša zvýhodnenie novších vozidiel, ktoré majú nižší vplyv na životné prostredie.](http://)“
**V jednoduchosti by sa dal predložený návrh zhrnúť aj tak, že čím novšie auto s prísnejšou emisnou normou máte, tým bude poplatok za jeho prihlásenie nižší**. Novinka však do úvahy berie aj to, či sa jedná o auto s klasickým spaľovacím motorom, s hybridným pohonom, s plug-in hybridným pohonom alebo dokonca či ide o elektromobil alebo vozidlo poháňané vodíkom. **Podobné posudzovanie registračných poplatkov je pritom na Slovensku novinkou**.
Uhlíková daň alebo aktualizovaný systém obchodovania s emisiami má urýchliť proces transformácie Európy s cieľom zníženia produkcie emisií skleníkových plynov. Vo všeobecnosti sa očakáva, že nové nariadenia zdvihnú ceny viacerých sektorov hospodárstva.
### Zastaralý spôsob
Aktuálny [prepočet registračných poplatkov](https://www.minv.sk/?spravne-poplatky-1) bol zavedený ešte 23. novembra 2016 [zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 342/2016 Z.z.](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2016/342/20170201), ktorým sa mení a dopĺňa [zákon č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1995/145/20221201) v znení neskorších predpisov. **Na výpočet výšky registračných poplatkov bola využívaná rovnica, ktorá pracovala s výkonom vozidla a jeho vekom**. Tabuľky s potrebnými sumami za registráciu spoločne s koeficientom veku a rovnicou nájdete na obrázku nižšie.
Pôvodný výpočet výšky registračného poplatku pri prihlásení vozidla na základe jeho veku.
**Nový návrh už do výpočtu zahŕňa aj ekologický aspekt vozidla**. Táto zmena umožní Slovensku, aby rovnako, ako v ostatných členských štátoch EÚ, výška registračného poplatku motivovala ku kúpe nových ekologických vozidiel.
Nový výpočet stále berie do úvahy tabuľku s poplatkami za výkon tak, ako to bolo doposiaľ, avšak pri výpočte zohľadňuje nový koeficient vychádzajúci z tabuľky, ktorá je uvedená nižšie. Je potrebné dodať, že minimálna výška registračného poplatku 33 eur zostáva nezmenená.
**Motoristi zaplatia celkovo pri registrácii vozidiel približne o 32 miliónov eur menej, ako tomu bolo doteraz**.
Nový spôsob výpočtu registračného poplatku na základe emisnej normy a veku vozidla. Do úvahy sa berie nový tzv. ekologický koeficient vozidla.
### Za staršie autá si poriadne priplatíme
Novinka sa teda týka predovšetkým majiteľov úplne nových áut. Ako príklad si uvedieme **auto s max. výkonom 250 kW**. Zatiaľ čo **podľa starého prepočtu by majiteľ takéhoto vozidla platil registračný poplatok vo výške 2700 eur, podľa nového prepočtu to bude len 810 eur**.
**Naopak negatívnym spôsobom sa zavedenie nových registračných poplatkov dotkne majiteľov starých áut**. Ak by chcel niekto prihlásiť **naftové auto s vekom do 10 rokov od prvej evidencie s výkonom 170 kW a emisnou normou Euro 5, podľa starého prepočtu by ho to vyšlo na 193,6 eur**. **Nový prepočet však cenu takéhoto registračného poplatku značne navýši a to až na 726 eur**.
Zavedením nnovej klakulácie výšky registračného poplatku chce vláda predovšetkým zabrániť dovozu starých áut zo zahraničia. Stále totiž platí, že na našich cestách sa vyskytuje veľké množstvo zahraničných vrakov, ktoré si tunajší motoristi kúpia za hranicami za nízke ceny. Častokrát ide pritom o vyradené autá z členských štátov EÚ, ktoré môžu byť škodovej udalosti. Novinka by sa mala do platnosti dostať na jar 2023.
Na Slovensku sa aktuálne pripravuje plán podpory elektromobility. Zahŕňať by mal viaceré kľúčové body, medzi ktoré patrí napríklad zníženie daňového základu pre vodiča využívajúceho ekologické služobné auto na súkromné účely.
Inzercia
Inzercia
AUTOVINY.SK » Aktuality » Ekologický koeficient vozidla je u nás realitou. Vláda schválila zmenu registračných poplatkov za autá. Niektorí si poriadne priplatia, iní ušetria
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.