Zamrzla vám v ostrekovačoch voda? Môže to byť problém. Dáme vám zopár rád, ako sa s ním popasovať.

Zima udrela naplno, no veľa vodičov má v ostrekovačoch stále letnú zmes. Tá pri nízkych teplotách zamrzne a môže narobiť veľké problémy.
Vydané  Text: 
Po pomerne teplých jesenných mesiacoch sme sa konečne dočkali aj chladného počasia. To však stihlo prekvapiť mnohých motoristov, ktorí odkladali prezutie letných pneumatík na zimné na poslednú chvíľu. Okrem toho sa našli aj takí, ktorí mali v ostrekovačoch ešte stále letnú zmes. Nízke teploty spôsobili, že voda v nádržke alebo v samotnom vedení ostrekovačov zamrzla a im to spôsobilo problémy. Ako sa s tým vysporiadať a čo robiť ak skutočne voda v ostrekovačoch zamrzne?

Aj takto sa dá (ne)zničiť batéria v aute. Na jej údržbu veľa ľudí stále zabúda.

Zima síce oficiálne začne až o pár týždňov, no už teraz máme vonku nízke teploty. Tie môžu mať negatívny vplyv na autobatériu, ktorá je predovšetkým pri parkovaní vonku vystavená náročným podmienkam. Ako si ju nezničiť a predĺžiť jej životnosť?

### Zamrznutá voda v ostrekovačoch môže spôsobiť škody Pravdepodobne sa to už niekedy stalo každému z nás. Zamrznutá voda v ostrekovačoch nikdy nie je dobrý znamením. **Nielenže sa kvôli špinavým oknám zvyšuje riziko nehody, ale taktiež aj ľad v hadičkách ostrekovačov môže narobiť riadne škody**. V prvom rade je dôležité si uvedomiť rozdiel medzi letnou a zimnou zmesou do ostrekovačov. **Zatiaľ čo letná zmes môže byť v podstate aj parfumovaná voda s čistiacimi prísadami**, **zimná zmes **má oveľa dôležitejšie využitie. **Musí byť schopná rozmraziť snehovú a ľadovú vrstvu na čelnom skle, keď ráno v zimnom období cestujete autom do práce**. Zimná zmes má teda oproti letnej pridané nemrznúce zložky, ktoré sú z pohľadu používania pri nižších teplotách kľúčové. Dobrá zimná zmes totiž nesmie zamrznúť ani pri teplotách okolo -20 stupňov Celzia. Niektoré značky majú bod mrznutia posunutý až na -40 stupňov Celzia.
Zimná zmes do ostrekovačov s nevhodným zložením môže spôsobiť poškodenie gumených a plastových častí na aute. Ilustračná fotografia
### Čo ak predsa len zamrzne? Čo však robiť, ak voda predsa len zamrzne? **Pravdepodobne ide o letnú zmes, ktorú ste nestihli pred príchodom mrazov vystriekať na okno**. **V takomto prípade vám určite neodporúčame riadiť sa radami „expertov z krčmy“. Tie totiž hovoria, že keď budete dostatočne dlho používať ostrekovače pri zamrznutej vode, ľad sa vytlačí a všetko bude fungovať ako má. Chyba! Pokiaľ máte zamrznutú vodu len v tryskách ostrekovačov, môže dôjsť neustálym čerpaním kvapaliny k poškodeniu systému, čo môže mať za následok investície do opravy**. Horší prípad je, keď zamrzne voda aj v nádržke a v čerpadle. Vtedy riskujete poškodenie celej sústavy a predovšetkým motorčeka čerpadla. Navyše letná zmes má pri nízkych teplotách tendenciu rozpínať sa, čo môže viesť k prasknutiu nádržky na vodu.

Zahmlievanie okien je pohromou pre mnohých vodičov. Ako mu predchádzať a čo za to môže?

Príchádza vlhké jesenné a zimné počasie a s tým aj problém so zahmlievaním okien. Mnoho vodičov s ním nedokáže bojovať a okná si často utierajú za jazdy utierkou. Čo treba urobiť, aby sa okná nezahmlievali?

### Vyhľadajte teplejšie miesto **Ak vám teda ostrekovače v zime nefungujú a viete, že tam máte vodu, odporúčame vám vyhľadať podzemnú garáž alebo teplejšie miesto**. Voda sa rozmrazí a vy ju môžete vyčerpať, prípadne pri menšom množstve vystriekať na okno. Keďže samotná nádržka ostrekovačov sa nachádza v motorovom priestore, niekedy stačí na jej rozmrazenie aj cesta do práce. **Ak ale trysky zostávajú zamrznuté, máte tri možnosti**. **Prvou z nich je umiestnenie auta do garáže, podzemnej garáže alebo na miesto s vyššou teplotou tak**, ako sme uvádzali už vyššie. **Druhou možnosťou je očistenie ľadu z ostrekovačov**. Môže sa totiž stať, že samotné vedenie je už rozmrazené, no voda sa von nedostáva práve kvôli ľadu na tryskách. **Poslednou možnosťou, s ktorou sme sa už stretli, je odmrazenie hadičiek ostrekovačov pomocou teplej vody**. Nakoľko ich vedenie má vnútorný priemer len zopár milimetrov, takéto riešenie môže pomôcť, ale nie je garantované.
### Letnú zmes vždy spotrebujte! **Mnoho vodičov má skúsenosti s tým, že letnú zmes, ktorá zostala v nádržke jednoducho zriedi so zimnou. Vznikne tým zmes, ktorá má síce nižšiu teplotu mrznutia ako letná zmes, avšak nemusí mať vlastnosti ako tá zimná. Navyše môže spôsobiť ešte jednu nepríjemnosť. Pri zmiešaní dvoch sezónnych zmesí totiž môže dôjsť k reakcii, ktorá pri použití vytvorí na čelnom skle nepríjemnú mastnú vrstvu. Tej sa potom zbavíte len skutočne ťažko a na nečistoty z cesty je ako lepidlo**. Preto je vždy dobré letnú zmes pred zimnou sezónou úplne minúť, respektíve si ju nechať vypumpovať. A až následne doliať zimnú zmes. Dôležité si však je uvedomiť, že nie je zimná ako zimná.

Plánujete kúpu nových zimných pneumatík? Určite na nich nešetrite. Sú dôležitým bezpečnostným prvkom!

Obdobie hromadného prezúvania letných pneumatík na zimné sa nezadržateľne blíži. Ako si vybrať správne gumy?

### Lacnejšia cesta nemusí byť automaticky výhra Podobne, ako to platí pri všetkom ostatnom, aj nákup obyčajnej zimnej zmesi do ostrekovačov má svoje riziká. Predovšetkým pri kúpe veľmi lacných produktov, pri kúpe z druhej ruky, pri kúpe v zahraničí alebo pri kúpe od dodávateľov, ktorí si zimné zmesi vyrábajú svojpomocne. Nekvalitné a lacné kvapaliny do ostrekovačov majú totiž ako jednu z hlavných zložiek jedovatý metanol. Ten môže vodiča dokonca priotráviť, ale okrem toho ide o veľmi silné rozpúšťadlo. Použitie lacných zmesí s prímesou metanolu síce dokáže rozpustiť sneh a ľad, no zároveň môže výrazným spôsobom poškodiť plastové a gumové časti auta. ### Rada na záver Ak už teda máte v aute zimnú zmes a všetko pripravené na chladnejšie počasie, myslite ešte na jednu vec. Použitie zimnej kvapaliny v ostrekovačoch môže na skle spôsobiť vrstvu ľadu aj v prípade, že sa jedná o kvalitnú zmes. Je to najmä vtedy, ak na podchladené okno nastriekate studenú zmes. Jej nemrznúca zložka sa pri kontakte s oknom rýchlo stratí a na skle vám vznikne tenká vrstva ľadu, ktorú je problém rýchlo zoškrabať. No a samozrejme, mať na skle vrstvu ľadu počas jazdy je mimoriadne nebezpečné.

Jasne a stručne: Kedy musíte mať zimné pneumatiky a aké môžu byť staré? A čo dezén celoročných pneu? Otázky a odpovede

Ak vám sused garantoval, že zimné pneumatiky musíte mať povinne obuté od 15. novembra, vedzte, že má pravdu iba čiastočne.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia