Jazdil som opitý. A nie len tak. Na mol. Takmer 1,6 promile. Nechválim sa. Vystríham vás. A pritom prebiehalo všetko pod odborným dohľadom a v maximálne bezpečnom prostredí. V jedinečnej reportáži si prečítate, aké to je, jazdiť s čoraz väčšou dávkou alkoholu v krvi.
**Koľko opitých ste chytili od začiatku tohto roka?**
*Od začiatku roka do konca septembra evidujeme 8 068 vodičov, ktorých sme prichytili pri jazde pod vplyvom alkoholu.*
**Udajú vám niekedy prichytení vodiči dôvod, prečo sú opití?**
*Väčšinou sa veľmi ospravedlňujú a svoj stav zvaľujú na rodinné alebo životné situácie.*
**Viete, aký je pomer medzi tými, čo nafúkajú pod 1 promile a nad túto hranicu?**
*Z tých, ktorých sme prichytili, evidujeme až 40 percent s obsahom alkoholu v krvi nad jedno promile.*
**V ktoré dni alebo hodiny a kde bežne chytáte najviac opitých vodičov?**
*Na tom vôbec nezáleží. Hliadky so zameraním na alkohol u vodičov robíme ráno aj večer, každý deň a na rôznych miestach, a vždy sa nám podarí odhaliť u niekoho alkohol v krvi.*
**Ako to, že u nás je iba 12 % nehôd spôsobených pod vplyvom alkoholu, keď v zahraničí je toto percento oveľa vyššie?**
*Pretože od začiatku roka vykonávame mimoriadne vysoký počet dopravno-bezpečnostných akcií zameraných na zisťovanie alkoholu v krvi vodičov, počas ktorých odhalíme a tým pádom stiahneme z premávky množstvo opitých vodičov ešte pred tým, než stihnú spôsobiť dopravnú nehodu.*
**Aký by bol podľa vás najlepší spôsob boja proti opitým vodičom?**
*Nie je dôležitá iba výška trestu, ale aj prevencia. S osvetou by sa malo začínať už aj v autoškolách. Treba sa venovať najmä aktívnym vodičom, vystríhať ich pred potenciálnymi následkami toho, že budú prichytení alebo nebodaj niekomu ublížia, aby ich ani len nenapadlo požiť alkohol a šoférovať. Nemala by to tolerovať ani spoločnosť, nemali by sme to brať ľahostajne. Mali by sme rešpektovať, ak niekto príde autom a piť nechce, neprehovárať ho ani na „jeden šoférsky“. A najmä ak vidíme, že sa opitý človek chystá sadnúť za volant, mali by sme mu v tom zabrániť a napríklad zavolať mu taxík.*
**Myslíte si, že alkohol je najväčší problém slovenských vodičov?**
*Je to jeden z problémov, ale nie je to vždy príčinou. Najväčším problémom je vysoká rýchlosť v spojení s nedostatočnými šoférskymi schopnosťami vodiča, to povestné neprispôsobenie rýchlosti stavu vozidla, vozovky a svojim schopnostiam. Ďalším pálčivým problémom je nevenovanie pozornosti jazde, najmä používanie mobilných zariadení za jazdy.*