Plk. Tomáš Vrábel: Až 40 % prichytených vodičov nafúka nad 1 promile!

O alkohole za volantom sme sa rozprávali s riaditeľom odboru dopravnej polície, plk. Tomášom Vrábelom.
Vydané  Text: 

Známy motoristický novinár nafúkal 1,5 promile! Alkohol mu nalievali aj policajti v službe

Jazdil som opitý. A nie len tak. Na mol. Takmer 1,6 promile. Nechválim sa. Vystríham vás. A pritom prebiehalo všetko pod odborným dohľadom a v maximálne bezpečnom prostredí. V jedinečnej reportáži si prečítate, aké to je, jazdiť s čoraz väčšou dávkou alkoholu v krvi.

**Koľko opitých ste chytili od začiatku tohto roka?** *Od začiatku roka do konca septembra evidujeme 8 068 vodičov, ktorých sme prichytili pri jazde pod vplyvom alkoholu.* **Udajú vám niekedy prichytení vodiči dôvod, prečo sú opití?** *Väčšinou sa veľmi ospravedlňujú a svoj stav zvaľujú na rodinné alebo životné situácie.* **Viete, aký je pomer medzi tými, čo nafúkajú pod 1 promile a nad túto hranicu?** *Z tých, ktorých sme prichytili, evidujeme až 40 percent s obsahom alkoholu v krvi nad jedno promile.* **V ktoré dni alebo hodiny a kde bežne chytáte najviac opitých vodičov?** *Na tom vôbec nezáleží. Hliadky so zameraním na alkohol u vodičov robíme ráno aj večer, každý deň a na rôznych miestach, a vždy sa nám podarí odhaliť u niekoho alkohol v krvi.* **Ako to, že u nás je iba 12 % nehôd spôsobených pod vplyvom alkoholu, keď v zahraničí je toto percento oveľa vyššie?** *Pretože od začiatku roka vykonávame mimoriadne vysoký počet dopravno-bezpečnostných akcií zameraných na zisťovanie alkoholu v krvi vodičov, počas ktorých odhalíme a tým pádom stiahneme z premávky množstvo opitých vodičov ešte pred tým, než stihnú spôsobiť dopravnú nehodu.* **Aký by bol podľa vás najlepší spôsob boja proti opitým vodičom?** *Nie je dôležitá iba výška trestu, ale aj prevencia. S osvetou by sa malo začínať už aj v autoškolách. Treba sa venovať najmä aktívnym vodičom, vystríhať ich pred potenciálnymi následkami toho, že budú prichytení alebo nebodaj niekomu ublížia, aby ich ani len nenapadlo požiť alkohol a šoférovať. Nemala by to tolerovať ani spoločnosť, nemali by sme to brať ľahostajne. Mali by sme rešpektovať, ak niekto príde autom a piť nechce, neprehovárať ho ani na „jeden šoférsky“. A najmä ak vidíme, že sa opitý človek chystá sadnúť za volant, mali by sme mu v tom zabrániť a napríklad zavolať mu taxík.* **Myslíte si, že alkohol je najväčší problém slovenských vodičov?** *Je to jeden z problémov, ale nie je to vždy príčinou. Najväčším problémom je vysoká rýchlosť v spojení s nedostatočnými šoférskymi schopnosťami vodiča, to povestné neprispôsobenie rýchlosti stavu vozidla, vozovky a svojim schopnostiam. Ďalším pálčivým problémom je nevenovanie pozornosti jazde, najmä používanie mobilných zariadení za jazdy.*




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia