Maďarská vláda svojim populistickým zastropovaním cien pohonných hmôt spôsobila čerpacím staniciam problémy. Mnohé nemajú čo predávať. Maďarskí vodiči tak chodia tankovať na Slovensko.
* **Maďarsko skončilo s reguláciou cien za pohonné hmoty.**
* **Aktuálna situácia na čerpacích szaniciach u nášho južného suseda je vážna.**
* **Budapešť vinu zhadzuje na „bruselské sankcie“, ktoré však udeľujú Maďarsku výnimku.**
* **Čo hovorí na zastropovanie cien ropy URAL Moskva?**
Keď sa pred rokom objavili informácie o tom, že maďarská vláda pristúpila k zastropovaniu cien pohonných hmôt na tamojších čerpacích staniciach, okamžite sa spustila tankovacia turistika. Čerpacie stanice v pohraničných oblastiach so Slovenskom začali hlásiť obrovské množstvo slovenských vodičov, ktorí prišli tankovať za extrémne nízke ceny. [To sa zmenilo v polovici roka, kedy začali platiť regulované ceny len pre maďarských vodičov](https://www.autoviny.sk/novinky/123710/aktualne-lacne-tankovanie-konci-madarsko-od-piatku-zavadza-nove-pravidla-pre-cerpacich-turistov). Teraz sa však karta obracia a populistické riešenie vlády Viktora Orbána narazilo na tvrdú realitu.
Vysoké ceny pohonných hmôt prinútili viacero Slovákov tankovať v zahraničí. My sme sa boli pozrieť v Rajke. Koľko našincov tam tankuje?
### Nedostatok pohonných hmôt
[Už koncom minulého týždňa](https://www.teraz.sk/zahranicie/nedostatok-paliv-sa-coraz-vacsi-n/679232-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) dochádzalo na čerpacích staniciach v Maďarsku ku kolónam a nedostatku pohonných hmôt. Väčšina motoristov chcela do svojich áut natankovať palivo za zastropované ceny (1,17 eur za liter benzínu alebo nafty). Faktom však je, že **väčšina čerpacích staníc sa rozhodla tento typ paliva predávať len v obmedzených množstvách**. Inak si mohli vodiči do áut natankovať palivo za neregulované podstatne vyššie ceny. Podľa portálu [Fuelo](https://hu.fuelo.net/?lang=en) je aktuálna **cena za liter Natural 95 na úrovni 677,5 HUF (1,65 €) a cena nafty je na čiastke 710,7 HUF (1,73 €)**.
Našli sa však aj čerpacie stanice, ktoré nápor motoristov nezvládali, a tak dochádzalo k regulovaniu množstva natankovaného paliva aj v prípade nezastropovaných cien.
Karta sa obrátila a slovenská tankovacia turistika z minulého roka sa obrátila na maďarskú. **Veľké množstvo Maďarov sa kvôli nedostatku paliva na čerpacích staniciach rozhodlo využiť služby slovenských čerpacích staníc v pohraničných oblastiach**.
Chaos na maďarskej strane dokonca vyústil až do nemožnosti tankovania paliva do áut záchranných zložiek.
K samotnej situácii sa vyjadrila aj maďarská ropná spoločnosť MOL, ktorá reagovala na situáciu s nedostatkom paliva za regulované ceny: „*Čerpacie stanice MOL-u sú stále otvorené. Cisterny (rozvážajúce pohonné látky) sú neustále na cestách a pracuje sa aj na údržbe Dunajskej rafinérie, ktorá napreduje podľa plánov,*“ uvádza [TASR](https://www.teraz.sk/zahranicie/madarska-vlada-pre-sankcie-zrusila-z/679456-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch).
Vláda pred nedávnom schválila novelu zákona, ktorá na naše čerpacie stanice prinesie nový druh benzínu. Označenie E15 bude obsahovať viac ako 10 % biozložky. Bude tu už čoskoro.
### Môžu za to „bruselské sankcie“… Alebo aj nie?
**V utorok 6.12.2022 došlo k zásadnému kroku zo strany maďarskej vlády. S platnosťou od 23 hodiny toho istého dňa sa cenový strop pre pohonné hmoty na tamojších čerpacích staniciach zrušil**.
Nepríjemnú novinku ohlásil v utorok večer šéf úradu vlády Gergely Gulyás. **Zároveň dodal, že celá situácia s ukončením regulovania cien je dôsledok „bruselských sankcií“** a zákazu dodávok ropy do EÚ. **Lenže [na Slovensko, Česko a Maďarsko sa zákaz dovozu ropy nevzťahuje](https://www.consilium.europa.eu/sk/policies/sanctions/restrictive-measures-against-russia-over-ukraine/sanctions-against-russia-explained/), nakoľko nám bola udelená výnimka ako krajinám bez so špecifickou geografickou polohou, ktoré sú závislé od ruských dodávok a nemajú realizované alternatívne možnosti**.
Cez ropovod Družba k nám podľa portálu [euractiv.sk](https://euractiv.sk/section/energetika/news/europski-lidri-podporili-ciastocny-zakaz-dovozu-ruskej-ropy/) a [openiazoch.zoznam.sk](https://openiazoch.zoznam.sk/cl/231040/Od-pondelka-platia-obmedzenia-na-dovoz-ruskej-ropy-Moskva-hovori-o-destabilizacii-trhu/) bude môcť ropa z Ruska prúdiť pravdepodobne aj v roku 2023. Slová Gulyása sú teda rovnako populistické, ako samotné zastropovanie cien PHM.
[Okrem zákazu dovozu ropy na „starý kontinent“ sa krajiny EÚ dohodli na stanovenie cenového stropu na ropu, ropné oleje a oleje získané z bitúmenových nerastov, ktoré sú dovážané z Ruska](https://euractiv.sk/section/energetika/news/ako-bude-fungovat-cenovy-strop-na-rusku-ropu/). **Tento strop je na sume 60 dolárov za barel. Zhodli sa na ňom okrem krajín EÚ aj štáty patriace do skupiny G7 a taktiež Austrália**.
Moskva na túto situáciu reagovala vyhrážkami o obmedzení produkcie. **Samotný cenový strop je však stále vyšší než ruské náklady na ťažbu jedného barelu ropy**, čo ruskej strane nebráni „čierne zlato“ naďalej predávať do zahraničia, aj za cenu, že v budúcnosti môže zarobiť menej. Ak by však došlo k zastaveniu ťažby alebo dodávok ruskej ropy do Európy, cena suroviny by sa výrazne zvýšila. V čase písania tohto článku sa barel ropy URAL pochádzajúcej z Ruska obchodoval na burze za 54,91 dolára.
Aktuálna cena ropy URAL dováženej do Európy z Ruska
AUTOVINY.SK » Aktuality » Maďarské čerpacie stanice majú obrovské problémy. Populistické zastropovanie cien prinútilo Maďarov tankovať na Slovensku.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.