BMW odhalilo zberateľskú exkluzivitu. Svojich najvernejších fanúšikov pri príležitosti 50. výročia divízie BMW M odmení špeciálnym modelom. Pod kapotou je najsilnejší radový šesťvalec, aký bol kedy v sériových modeloch BMW použitý. To však nie je všetko…
Blíži sa nám koniec roka 2022 a s ním aj Vianoce a darčeky. Okrem toho sa tiež završuje cyklus osláv BMW. 50. výročie divízie M prinieslo v posledných mesiacoch viaceré veľmi zaujímavé kúsky. To najlepšie si ale nemecká automobilka pre svojich fanúšikov nechala až na teraz. Ponuku športových modelov BMW M totiž rozšíri auto, ktoré nemá na trhu konkurenciu. Navyše ide o poriadnu exkluzivitu a za jeho volant by sa určite nemal posadiť neskúsený vodič. Povieme vám prečo.
### Odkaz na úspešnú minulosť
Začiatok 70. rokov minulého storočia sa niesol v znamení obrovských úspechov BMW v motoršporte. Pôvodný model BMW 3.0 CSL v tom čase dokázal vyhrať takmer všetky významné podujatia. Za zmienku určite stojí titul Európskeho šampióna cestovných vozidiel z roku 1973, čo bola zároveň aj úvodná sezóna tohto modelu na týchto pretekoch. To ale nebolo všetko. Jasnú dominanciu BMW ukázalo predovšetkým v rokoch 1975 až 1979, kedy v kategórii nenašlo konkurenciu.
Kto chce najviac zo všetkého, ten má siahnuť po BMW X7 M60i xDrive. Dostane nielen veľa luxusného priestoru, ale aj jazdný zážitok zodpovedajúci fenoménu M.
O 50 rokov a desiatkach veľmi úspešných modeloch neskôr prichádza od divízie BMW M najunikátnejší model v histórii. Znovuzrodenie názvu BMW 3.0 CSL je nielen odkazom na minulosť, ale taktiež dôkazom toho, že BMW k svojim zákazníkom pristupuje s rešpektom a tých najvernejších chce pri tejto príležitosti poriadne odmeniť. Na novinke je hneď viacero dizajnových prvkov, ktoré sú priamym odkazom na minulosť.
Predné laserové svetlá majú typické žlté sfarbenie. Nechýbajú ani mohutné ľadvinky, ktoré sú však dokonale zapracované do expresívneho vzhľadu auta.
### Coupé, Sport, Lightweight
Karoséria nového 3.0 CSL je typickým príkladom rýdzo športového kupé zameraného na radosť z jazdy a poriadny surový výkon. Výrazné tvarovanie blatníkov, expresívny dizajn prednej a zadnej časti či obrovské kované kolesá poukazujú na charakter vozu. V prednej časti nechýbajú ani kontroverzné obrovské ľadvinky. Tentokrát sú však dokonale zakomponované do tvarovania predných partií a dokonca aj ich odporcovia ich považujú za podarený dizajnový prvok.
Vzadu vidíme charakteristické krídla po vzore pôvodného modelu BMW 3.0 CSL.
Cieľom inžinierov pri tvorbe nového modelu BMW 3.0 CSL bolo prepojiť súčasné technológie s unikátnym dizajnom minulosti. Nechýbajú preto ani typické zadné krídla. Jedno sa nachádza nad hornou hranou zadného okna a to druhé je na odtrhovej hrane veka batožinového priestoru. Presne tak, ako to bolo na pôvodnom „Batmobile“. Dizajn novinky taktiež príjemne spestruje špeciálne nastavenie predných laserových svetlometov. Počas privítania vodiča, v stretávacom či diaľkovom režime svietia odtieňom žltej, ktorá bola typickým prvkom modelov BMW v minulom storočí.
BMW M8 Competition Cabrio je auto, ktoré na seba dokáže upozorniť aj keď nevyzerá prehnane výstredne. Svoj štýl prezentuje s gráciou a jeho zvukový prejav nenecháva nikoho chladným.
### To najlepšie, čo je k dispozícii
Celkový dizajn dokonale dokresľujú obrovské predné 20-palcové a zadné 21-palcové kované disky kolies s centrálnou maticou. Tie majú obuté špeciálne vyvinuté pneumatiky Michelin s číslom 50 vyrazeným na bočnici. Disky kolies ukrývajú kombináciu šesťpiestikových bŕz s pevným strmeňom a keramických brzdových kotúčov s rozmermi 400 x 38 milimetrov na prednej náprave s jednopiestikovými brzdami s pevným strmeňom a keramickými brzdovými kotúčmi s rozmermi 380 x 28 milimetrov vzadu. Nemôže chýbať ani typické červené sfarbenie strmeňov. Zaujímavosťou je, že na dotiahnutie centrálnej matice sa používa krútiaci moment až 930 Nm, čo je medzi všetkými sériovými modelmi BMW rekord.
Špeciálne pneumatiky obuté na kovaných diskoch kolies majú na bočnici číslo 50 odkazujúce na výročie divízie BMW M.
Najdôležitejšia časť športového modelu 3.0 CSL sa ukrýva pod jeho dlhou kapotou. BMW si dalo skutočne záležať a preto tu nájdeme najsilnejší sériovo vyrábaný radový 6-valec, ktorý bol kedy montovaný do sériového BMW M. Pôvodný model spoliehal na podobný agregát, ktorý vo svojej najsilnejšej verzii dosahoval výkon 151 kW. Následne v priebehu rokov dochádzalo je jeho obmieňaniu a neustálemu výkonovému nárastu. Práve preto je výkon BMW 3.0 CSL až 412 kW s 550 nm krútiaceho momentu. Motor fascinuje predovšetkým lineárnym nárastom výkonu až do 7 200 otáčok za minútu.
Manuálna prevodovka prenáša výkon výhradne na zadné kolesá. Neskúsený vodič by si mal preto dávať veľký pozor.
### Len pre 18+
Teraz sa dostávame k tomu, prečo toto auto nie je určené pre neskúsených vodičov. Mohutný výkon sa totiž dostáva len na zadne kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Jej odstupňovanie a prevodové pomery sú ideálne zladené s výkonnostným vlastnostiam vozidla. Presne definovaná dráha radiacej páky umožňuje rýchle a presné radenie. Hlavica radiacej páky, vyrobená výhradne pre model BMW 3.0 CSL, vyčnieva zo stredovej konzoly a pôsobí ako luxusný doplnok. Skúsení vodiči si teda môžu dopriať pôžitok z jazdy, ktorý nebude obmedzovaný softvérom prevodovky.
V interiéri je viacero špeciálnych karbónových doplnkov. Tie dotvárajú unikátny, ručne skladaný celok.
BMW 3.0 CSL je unikátnym autom vo viacerých oblastiach. Interiér sa nesie v znamení moderných materiálov. Nechýbajú ani karbónové doplnky. Dôležitým aspektom tvorby tohto modelu je zmysel pre detail. Aj preto vznikne BMW 3.0 CSL v limitovanej edícii 50 kusov, ktoré sú navyše ručne skladané a jednotlivé dielce sú presne odladené, aby dokázali vytvoriť exkluzívny celok. Stavba jedného modelu 3.0 CSL až zaberie 10 dní. Do toho je započítané aj nanášanie špeciálneho lakovania či ručné vytváranie karbónových dielcov. Okrem ručného lakovania Alpine white sa ručne dokresľujú aj legendárne pruhy, čo celý proces výroby predlžuje.
Línia okien je ohraničená hliníkovým dekoratívnym prvkom. Lakovanie je nanášané ručne, rovnako tak, ako aj špecifické sfarbenie BMW M.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.