Príprava auta na zimu obnáša nielen výmenu pneumatík, ale aj kompletné vyprázdnenie letnej zmesi do ostrekovačov a jej výmenu za zimnú zmes. Môžete tiež naraziť na tipy, ktoré by ste si radšej nemali osvojiť, napríklad tie o zimnom motorovom oleji.
Odpratávanie snehu a odstraňovanie námrazy z auta nie je to jediné, čo môže motoristov potrápiť počas zimy. Práve v zimných mesiacoch, kedy je najchladnejšie, zvyknú zlyhávať staršie autobatérie a vodiči sú tak nútení kupovať nové. Častokrát motoristi zistia, že tie zimné pneumatiky, čo mali skladované v garáži, majú už viac ako päť či sedem rokov a je najvyšší čas ich vymeniť – lenže so zníženým rodinným rozpočtom sú nútení predsa len obúvať opäť tie staré pneumatiky.
Preto je vhodné venovať dostatočnú pozornosť príprave vozidla na zimu včas, hodnotné odporúčania sme zverejnili v príspevku [Dôležitú prípravu auta na zimu motoristi častokrát ignorujú! Toto sú najdôležitejšie veci, ktoré by ste mali skontrolovať](https://www.autoviny.sk/reportaze/124204/dolezitu-pripravu-auta-na-zimu-motoristi-castokrat-ignoruju-toto-su-najdolezitejsie-veci-ktore-by-ste-mali-skontrolovat), ktorý vám vrelo odporúčame prečítať a držať sa ho.
Pred nástupom zimy je dôležité mať auto v ideálnej kondícii. Poradíme vám, ako sa najlepšie pripraviť na boj s mrazivým počasím.
Niektorí motoristi môžu uvažovať aj nad tým, ako nízke teploty hlboko pod nulou vplývajú na motorový olej a či nie je vhodné vymeniť olej v aute za iný, ktorý bude nepriaznivému počasiu odolávať lepšie.
V tejto chvíli vyvstáva zásadná otázka: **oplatí sa meniť motorový olej za zimný?**
### Oplatí sa meniť olej kvôli zime?
**Na takúto otázku je v 21. storočí len jedna odpoveď, a to nie**.
Výrobcovia už dávno upustili od používania sezónnych olejov. Aktuálne vyvinuté mazivá sú vyrábané tak, aby zvládali leto aj zimu. Preto dnes na označení motorových olejov vidíte **písmeno W, ktoré znamená pripravenosť na použitie aj v zime**. Napríklad 0W znamená, že olej si udrží viskozitu optimálnu pre naštartovanie motora pri -35 stupňoch Celzia, zatiaľ čo 5W pri -30°C a 25W pri -10 °C. Číslo za pomlčkou označuje odolnosť voči vysokým letným teplotám.
Je však pravda, že **motorový olej časom a používaním stráca svoje pôvodné vlastnosti** a tiež s ohľadom na teplotu mení svoju viskozitu.
Navyše sa má za to, že čím väčší teplotný rozsah olej zvláda, tým menej vydrží. Moderné syntetické oleje obsahujú aditíva, ktoré vylepšujú ich vlastnosti a teplotný rozsah a tie majú tendenciu rýchlejšie mazivo znehodnocovať – najmä pri veľmi nízkych teplotách.
V súčasnosti platí jednoduché pravidlo, že olej je potrebné meniť za nový vtedy, keď sa blíži interval pravidelnej výmeny oleja, ideálne o niekoľko stoviek kilometrov alebo týždňov skôr. Ale ak takýto termín pripadá na zimu, je rozumné vybaviť to ešte skôr, ako udrú mrazy. Motor je stroj, ktorý potrebuje mazanie, aby fungoval spoľahlivo.
Práve zanedbanie mazania môže mať za následok podstatne skoršie opotrebovanie motora a následné vysoké investície do opráv.
Rôzne zdroje uvádzajú, že motorista, ktorý jazdí dlhšie trasy, môže mierne prekročiť servisné intervaly bez väčších obáv, zatiaľ čo motoristi jazdiaci prevažne v meste by mali intervaly dodržiavať stopercentne.
V praxi však počítajte s tým, že v oboch prípadoch je olej ideálne vymeniť čo najskôr po tom, čo na takúto potrebu auto upozorní servisnou hláškou na prístrojovom paneli.
> Motorista sa má spravidla riadiť odporúčaním výrobcu vozidla pre konkrétny motor a nerozhodovať sa o výmene za iný olej z vlastného uváženia.