ALFA ROMEO, na ktoré sme tak dlho čakali: TONALE prichádza ako plug-in hybrid
Model Tonale v sebe kombinuje celé historické dedičstvo značky s modernými nárokmi na automobily. Sekundárny pohon na elektrinu pritom posúva kompaktné SUV do éry, v ktorej môžete Alfa Romeo jazdiť prakticky zadarmo.
Vydané Text: Erik Stríž
Model totiž predstavuje ideálnu voľbu pre väčšinového zákazníka – ide o „tak akurát veľké“ SUV s priestranným interiérom a hodnotným batožinovým priestorom, ktoré síce stavia na historickom dedičstve značky, zároveň ho adaptuje na potreby novej generácie zákazníkov.
Automobil je už postavený na zdieľanej podvozkovej platforme, čo umožnilo znížiť náklady na vývoj a očakávane zabezpečiť aj vyššiu mieru spoľahlivosti vozidiel v budúcnosti, navyše prináša pohon všetkých štyroch kolies podporený kompromisným typom pohonu. Ako plug-in hybrid totiž Alfa Romeo Tonale dokáže jazdiť s benzínovým motorom, ale aj elektrickým pohonom, ktorý je možné dobíjať pomocou kábla.
Teória hovorí, že rovnaké auto by malo vyhovovať motoristovi, ktorý má benzín v krvi, rovnako aj tomu, kto počas bežných dní preferuje čo najlacnejšiu prevádzku svojho vozidla, zároveň mu záleží na jeho estetike, imidži značky a celkovom charaktere.
Dokonca ide o najefektívnejší model Alfa Romeo, aký bol doteraz vyrobený: emisie CO2 dosahujú iba 26 g/km v mestskom cykle a dojazd na elektrinu je viac ako 80 km. Spojením benzínovej nádrže a trakčného akumulátora má tento plug-in hybrid dosahovať celkový dojazd mimo mesta asi 600 km.
### Technické údaje Alfa Romeo Tonale Plug-in hybrid Q4
Alfa Romeo Tonale má aj ako plug-in hybrid rozmery totožné s ostatnými motorizáciami, teda **4528 x 1835 x 1604 mm** a **rázvor s dĺžkou 2636 mm**.
Batožinový priestor má vo svojom východiskovom usporiadaní 500 litrov, v prípade plug-in hybridu by to malo byť o niečo menej.
Celkový systémový výkon pohonu plug-in hybrid dosahuje max. 206 kW (280 k), maximálna rýchlosť je 206 km/h a akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h prebehne od 6,2 sekundy.
Systém pohonu 4×4 nemá fyzicky prepojenú prednú a zadnú nápravu, ale ich iba „virtuálne“ elektronicky koordinuje, ako to poznáme už z niektorých modelov značky Jeep, ktorá technológiu pomenovala 4×e. Tento koncept má svoje pre aj proti, v každom prípade má nové Tonale s Jeepmi spoločného viac: samotná podvozková platforma je napríklad zdieľaná s modelom Compass.
Systém pohonu kombinuje turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec MultiAir s objemom 1,3 litra a výkonom 132 kW (180 k) so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá prenáša jeho krútiaci moment na predné kolesá.
Zadné kolesá vozidla poháňa elektromotor s maximálnym výkonom 90 kW a krútiacim momentom 250 Nm.
Zdrojom energie pre elektromotor je lítiovo-iónová akumulátorová batéria s napätím 306 voltov a kapacitou 15,5 kWh, umožňujúca dojazd s elektrickým pohonom vyše 80 km v mestskom cykle a vyše 60 km v kombinovanom cykle.
To prispelo k zníženiu kombinovaných emisií CO2 o 40 % na hodnotu iba 26 g/km a spotreby paliva na 1,14 l/100 km v cykle WLTP.
Pomocou palubnej nabíjačky s výkonom 7,4 kW sa batéria pohonu dá úplne nabiť za menej ako 2,5 hodiny.
Alfa Romeo Tonale ponúka jazdné režimy, ktoré upravujú viaceré charakteristiky vozidla a pohonu, na výber je z režimov Dynamic, Natural a Advance Efficiency.
Funkcia E-Save umožňuje nabíjať batériu alebo udržiavať nastavenú úroveň nabitia pri jazde so spaľovacím motorom, rekuperácia dobíja batériu vo fázach spomaľovania a brzdenia a nakoniec aktivovaná funkcia E-Coasting dobíja batériu pri spomaľovaní bez použitia brzdového pedála. Funkcia eCoasting Descent Control po aktivovaní pri jazde z kopca udržiava konštantnú rýchlosť 50 km/h (nastavuje sa ľahkým dotykom pedála akcelerátora alebo brzdy).
### Ceny Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale sa na Slovensku predáva od cenníkových 35 500 €, to za verziu 1.5 e-Hybrid s max. výkonom 96 kW, 7° automatickou prevodovkou a pohonom predných kolies. Vôbec je v súčanosti model Tonale v predaji len s pohonom predných kolies, na výber sú benzínové 1.5 e-Hybrid a naftové motory 1.6 Mjet.
Tonale sa predáva v štyroch stupňoch výbavy (Super, Sprint, Ti a Veloce) a momentálne je v slovenskom cenníku aj EDIZIONE SPECIALE s cenou od 39 800 €.
Vrcholovou verziou je zatiaľ Tonale VELOCE s výkonom 118 kW (160 k) so 7° automatom za rovných 45 000 €.
Ceny verzie plug-in hybrid zatiaľ neboli zverejnené.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia