Máme nový diaľničný tunel, po otvorení bude tretí najdlhší. Pomôže spojiť Bratislavu s Košicami

Na Slovensku sa podaril ďalší významný krok za finálnym dokončením diaľnice D1. Pri Ružomberku diaľničiari prerazili tretí najdlhší tunel na našom území.
Vydané  Text: 
Slovenským diaľničiarom sa podaril významný úspech pri prepojovaní dvoch najväčších miest na našom území diaľnicou D1. v utorok 15. novembra 2022 totiž úspešne prerazili jednu z rúr tunela Čebrať, ktorý je súčasťou veľmi dôležitého úseku D1 Ivachnová – Hubová. Slávnostného prerazenia sa osobne zúčastnil aj minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Do užívania by sa tunel mal dostať už čoskoro. ### Tretí najdlhší na území Slovenska Diaľnica D1 prepájajúca Bratislavu s Košicami je aktuálne stále vo výstavbe, no termín jej dokončenia sa nezadržateľne blíži. Dôkazom toho má byť prerazenie južnej rúry tunela Čebrať, ktorý vytvorí kriticky dôležitý obchvat Ružomberku. **Tunel s celkovou dĺžkou 3600 metrov bude v budúcnosti pozostávať z dvoch samostatných rúr**. K prerazeniu jeho severnej časti zostáva podľa informácií TASR ešte 77 metrov pričom sa razí z oboch strán naraz.
Stavebné práce na tomto úseku by mali byť ukončené už v roku 2024.
„*Ešte pred pol rokom sme mali krízovú situáciu, kedy sme museli stavbu znovu naštartovať a vyriešiť isté problémy. O to radšej som, že kolegovia našli cestu k riešeniu, aby stavba mohla ďalej napredovať. Zhotoviteľ ma uistil, že s vysokou pravdepodobnosťou neočakávajú ďalšie komplikácie v stavebnej časti*,“ uvádza pri príležitosti prerazenia tunela minister dopravy a výstavby. Okrem toho dodáva, že **definitívna suma za stavbu ešte stále nie je známa a aktuálne sa o nej rokuje**. ### Prečo je tunel dôležitý? **Samotné stavebné práce na tuneli Čebrať začali už vo februári 2014**. Avšak o rok neskôr muselo dôjsť k zastaveniu stavebnej aktivity, keďže sa ukázalo, že podložie tunela je nestabilné. Pristúpilo sa teda k preprojektovaniu prác a prerážanie rúr začalo opäť v roku 2018. **Napokon sa Čebrať natiahol z pôvodne plánovanej dĺžky 2026 metrov až na 3,6 kilometra**.
3600-metrový tunel bude súčasťou 14,92-kilometra dlhého obchvatu Ružomaberku. Cestu z východu na západ by mal tento úsek skrátiť o 16 minút.
Tunel je súčasťou dôležitého úseku diaľnice D1 Ivachnová – Hubová. Ide teda o priamy obchvat Ružomberku. V okolí mesta vznikajú aktuálne v časoch dopravnej špičky rozsiahle kolóny a doprava tu častokrát kolabuje. **Tým, že sa podarí odovzdať 14,92-kilometra dlhý úsek diaľnice D1, dôjde k významnému odľahčeniu dopravy v centre dolného Liptova**. Celý nový úsek by mal byť do užívania odovzdaný už v roku 2024, s tým, že spustené budú obe rúry tunela Čebrať naraz.
**Podľa už uskutočnených štúdií sa doprava v treťom najdlhšom tuneli na Slovensku odhaduje na približne 20-tisíc áut denne**. Z tohto množstva až jednu pätinu budú tvoriť nákladné autá. Tým pádom je jasné, že okolité cesty prvej triedy zažijú zásadné odľahčenie. **Maximálna povolená rýchlosť v tuneli je projektovaná na 100 km/h. Cestné dielo podľa odhadov skráti cestu z východu na západ o 16 minút oproti aktuálnemu stavu v časoch mimo dopravnej špičky**.

Jazda autom po diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami sa výrazne skráti. Diaľničiari zverejnili, aká bude časová úspora

Diaľnica D1 síce ešte nie je hotová, no už je známy čas, ktorý vám cesta po nej z Bratislavy do Košíc ušetrí. Zaujímavou informáciou je aj to, že "dé-jednotka" neskončí v Košiciach, ale pôjde ďalej.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia