Na Slovensku sa podaril ďalší významný krok za finálnym dokončením diaľnice D1. Pri Ružomberku diaľničiari prerazili tretí najdlhší tunel na našom území.
Slovenským diaľničiarom sa podaril významný úspech pri prepojovaní dvoch najväčších miest na našom území diaľnicou D1. v utorok 15. novembra 2022 totiž úspešne prerazili jednu z rúr tunela Čebrať, ktorý je súčasťou veľmi dôležitého úseku D1 Ivachnová – Hubová.
Slávnostného prerazenia sa osobne zúčastnil aj minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Do užívania by sa tunel mal dostať už čoskoro.
### Tretí najdlhší na území Slovenska
Diaľnica D1 prepájajúca Bratislavu s Košicami je aktuálne stále vo výstavbe, no termín jej dokončenia sa nezadržateľne blíži. Dôkazom toho má byť prerazenie južnej rúry tunela Čebrať, ktorý vytvorí kriticky dôležitý obchvat Ružomberku. **Tunel s celkovou dĺžkou 3600 metrov bude v budúcnosti pozostávať z dvoch samostatných rúr**. K prerazeniu jeho severnej časti zostáva podľa informácií TASR ešte 77 metrov pričom sa razí z oboch strán naraz.
Stavebné práce na tomto úseku by mali byť ukončené už v roku 2024.
„*Ešte pred pol rokom sme mali krízovú situáciu, kedy sme museli stavbu znovu naštartovať a vyriešiť isté problémy. O to radšej som, že kolegovia našli cestu k riešeniu, aby stavba mohla ďalej napredovať. Zhotoviteľ ma uistil, že s vysokou pravdepodobnosťou neočakávajú ďalšie komplikácie v stavebnej časti*,“ uvádza pri príležitosti prerazenia tunela minister dopravy a výstavby. Okrem toho dodáva, že **definitívna suma za stavbu ešte stále nie je známa a aktuálne sa o nej rokuje**.
### Prečo je tunel dôležitý?
**Samotné stavebné práce na tuneli Čebrať začali už vo februári 2014**. Avšak o rok neskôr muselo dôjsť k zastaveniu stavebnej aktivity, keďže sa ukázalo, že podložie tunela je nestabilné. Pristúpilo sa teda k preprojektovaniu prác a prerážanie rúr začalo opäť v roku 2018. **Napokon sa Čebrať natiahol z pôvodne plánovanej dĺžky 2026 metrov až na 3,6 kilometra**.
3600-metrový tunel bude súčasťou 14,92-kilometra dlhého obchvatu Ružomaberku. Cestu z východu na západ by mal tento úsek skrátiť o 16 minút.
Tunel je súčasťou dôležitého úseku diaľnice D1 Ivachnová – Hubová. Ide teda o priamy obchvat Ružomberku. V okolí mesta vznikajú aktuálne v časoch dopravnej špičky rozsiahle kolóny a doprava tu častokrát kolabuje. **Tým, že sa podarí odovzdať 14,92-kilometra dlhý úsek diaľnice D1, dôjde k významnému odľahčeniu dopravy v centre dolného Liptova**. Celý nový úsek by mal byť do užívania odovzdaný už v roku 2024, s tým, že spustené budú obe rúry tunela Čebrať naraz.
**Podľa už uskutočnených štúdií sa doprava v treťom najdlhšom tuneli na Slovensku odhaduje na približne 20-tisíc áut denne**. Z tohto množstva až jednu pätinu budú tvoriť nákladné autá. Tým pádom je jasné, že okolité cesty prvej triedy zažijú zásadné odľahčenie.
**Maximálna povolená rýchlosť v tuneli je projektovaná na 100 km/h. Cestné dielo podľa odhadov skráti cestu z východu na západ o 16 minút oproti aktuálnemu stavu v časoch mimo dopravnej špičky**.
Diaľnica D1 síce ešte nie je hotová, no už je známy čas, ktorý vám cesta po nej z Bratislavy do Košíc ušetrí. Zaujímavou informáciou je aj to, že "dé-jednotka" neskončí v Košiciach, ale pôjde ďalej.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Máme nový diaľničný tunel, po otvorení bude tretí najdlhší. Pomôže spojiť Bratislavu s Košicami
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.