Slovenský InoBat sa bude venovať batériám do lietadiel a plánuje továrne na batérie nielen na Slovensku

Kontrakt má mať hodnotu 500 miliónov eur.
Vydané  Text: 
Slovenská spoločnosť InoBat Auto koncom júna tohto roka oznámila dohodu s Lilium. Ide o spoločnosť vyvíjajúcu prvý plne elektrický lietajúci stroj s vertikálnym vzletom a pristátím, takzvaný eVTOL. InoBat a Lilium budú spoločne skúmať príležitostí na vývoj, výrobu a recykláciu vysokovýkonných batériových článkov novej generácie pre inovatívne letecké produkty Lilium. Kontrakt má mať hodnotu 500 miliónov eur do roku 2030. Spoluzakladateľ a generálny riaditeľ InoBat Auto, Marián Boček, vníma toto partnerstvo ako potvrdenie, že InoBat je na správnej ceste. InoBat za dva a pol roka dosiahol produkt, výrobnú kapacitu a podpísal dohody o partnerstve s pôsobivými zákazníkmi ako napríklad Lilium. Lilium plánuje, v roku 2024, uviesť na trh prvé elektrické lietadlo s nulovými emisiami. Batérie InoBat, ktoré sú vyrobené na mieru, by mali ponúknuť prúdovým lietadlám Lilium dlhý dolet vďaka vyššej hustote energie s rýchlejším časom nabíjania v porovnaní s ostatnými hráčmi na trhu. „Ambíciou Lilium je priniesť revolúciu v leteckej doprave. Neustále inovujú, a práve preto sú pre nás prirodzeným partnerom na ceste spraviť zo Slovenska lídra v elektromobilite. Sme radi, že môžeme spolupracovať s priemyselnými hráčmi, ktorí zdieľajú našu víziu udržateľnosti. Je to dôležitý krok vpred na našej ceste k tomu, aby sa prechod na elektrickú dopravu stal nielen realitou, ale aj novým štandardom,“ uviedol vo vyhlásení generálny riaditeľ InoBat Auto, Marián Boček. „Aj keď sme už vybrali a zazmluvnili partnerov pre technológiu a výrobu batérií, nemáme v pláne zaspať na vavrínoch. Preto neustále aktívne sledujeme technologický vývoj a rozhodli sme sa uzavrieť dohodu so spoločnosťou InoBat s úmyslom preskúmať spoluprácu v oblasti výroby a dodávok v budúcnosti,“ cituje tlačová správa prevádzkového riaditeľa (CEO) spoločnosti Lilium, Yvesa Yemsiho.

Historický okamih: Na Slovensko prichádza automobilka Geely, ukázala nám svoj prvý model

Čínsky gigant Geely predáva modely pod viacerými značkami, dá sa prirovnať k nemeckému Volkswagenu.

### Továreň na batérie v Srbsku i na Slovensku Aktuálne sa slovenská spoločnosť InoBat dostala do hľadáčika denníka [Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/suppliers/slovakias-inobat-may-build-battery-plant-serbia) pre to, že podpísala so srbskou vládou vyhlásenie o zámere postaviť v balkánskej krajine továreň na výrobu batérií pre elektrické vozidlá s kapacitou až 32 gigawatthodín. Srbská vláda súhlasila s poskytnutím finančných prostriedkov až do výšky 419 miliónov eur vrátane grantov a daňových stimulov na podporu projektu, uviedol InoBat. Aj keď dohoda nie je konečná, zdroj oboznámený s touto záležitosťou, na ktorého denník odkazuje, uviedol, že sa dohoda blíži k finále. Minulý mesiac InoBat uviedol, že podpísal so španielskou vládou vyhlásenie o zámere postaviť gigafactory vo Valladolide. Deklarácia nie je konečnou zmluvou a ďalšie lokality, vrátane Spojeného kráľovstva, sú naďalej predmetom úvah o západoeurópskej továrni InoBat. InoBat otvorí začiatkom budúceho roka v (alebo pri) Bratislave pilotnú linku s výkonom 45 megawatthodín na výrobu vysokovýkonných batérií. Cieľom spoločnosti je vybudovať výrobnú kapacitu batérií v prírastkoch 4 GWh od roku 2025, každá bude stáť približne 350 miliónov eur. InoBat tiež plánuje americké výskumné a vývojové zariadenie v Indiane, ktoré by sa mohlo rozšíriť na gigafactory v spoločnom podniku s finančno-technologickou spoločnosťou Ideanomics. Ideanomics je investorom InoBat spolu s ťažobnou skupinou Rio Tinto.





ODPORÚČANÉ