Ministerstvo hospodárstva plánuje rozsiahle investície do nabíjacej siete. Vieme koľko pribudne nabíjačiek a ako to bude s podporou elektromobility
Na Slovensku sa aktuálne pripravuje plán podpory elektromobility. Zahŕňať by mal viaceré kľúčové body, medzi ktoré patrí napríklad zníženie daňového základu pre vodiča využívajúceho ekologické služobné auto na súkromné účely.
Vydané Text: David Hecl
**Súčasťou navrhovanej podpory je výrazné rozšírenie sete nabíjacích staníc na Slovensku**. Ako uvádza portál [teraz.sk](https://www.teraz.sk/ekonomika/mh-do-2026-ma-v-sr-pribudnut-cez-300/674355-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch), koncom roka 2021 bolo na našom území celkovo 1020 verejne prístupných nabíjacích bodov v 420 lokalitách. Z tohto množstva bolo až 739 kusov nabíjačiek určených na nabíjanie striedavým prúdom (AC) s výkonom do 22 kW. Nasledovali nabíjacie konektory na nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) s výkonom do 50 kW (222 kusov) a napokon nabíjacie miesta s vysokým výkonom, ktorých bolo na Slovensku do konca roka 2021 len 59.
### Tisícky nových nabíjacích miest
**Samotný Akčný plán počíta s výstavbou ultrarýchlych nabíjacích staníc, ktorých by malo v zmienenom období pribudnúť až 228**. Majú byť súčasťou transeurópskej dopravnej siete, čím sa naplní cieľ Európskej únie, ktorý hovorí o vybudovaní nabíjacieho miesta pre elektrické autá každých 60 kilometrov. **Okrem ultrarýchleho nabíjania by mali byť súčasťou navrhovanej podpory aj miesta na nabíjanie ťažkých úžitkových vozidiel. Popri výstavbe staníc s vysokým nabíjacím výkonom je samozrejmosťou aj rozširovanie siete AC nabíjačiek v počte až 2600 kusov, 500 kusov DC nabíjačiek s nižším výkonom a 2000 neverejných wallboxov**.
### Dotácie sú späť v hre
**Ministerstvo v pripravovanom Akčnom pláne nezavrhlo ani finančnú podporu pre kúpu elektromobilu**. Zdroje na podobnú formu dotácie však zatiaľ neodhalilo. „*Uvedené opatrenie je možné financovať priamo zo štátneho rozpočtu a aktívne hľadať spôsob, ako na daný účel použiť iné finančné zdroje,*“ uviedol na margo možnej podpory rezort hospodárstva. **Dôležitým parametrom pre zavedenie dotácií je ich udržateľnosť. Ministerstvo totiž plánuje zaviesť finančnú podporu pre kúpu elektromobilu nie na rok, ale na obdobie minimálne tri roky. Kľúčové by teda malo byť, aby sa našli peniaze na dlhšie obdobie s minimálnou ročnou alokáciou vo výške 10 až 12 miliónov eur**.
Pri dotáciách to ale nekončí. **Zmenou majú prejsť aj poplatky pri registrácii vozidiel s nízkymi lokálnymi emisiami**. Zelené poznávacie značky by po roku 2025 už nemali dostávať plug-in hybridné autá, ale len vozidlá s čisto elektrickým alebo vodíkovým pohonom. **Návrh hovorí aj o viacerých úľavách pre majiteľov elektromobilov. Konečne by a tak do praxe mohli dostať napríklad znížené poplatky za parkovanie, možnosť jazdy v bus pruhoch či nižšie poplatky za diaľničné známky po vzore západných krajín**.
Zelené poznávacie značky by majiteľom elektrických áut mohli umožniť viaceré benefity.
Dotácie, Ecomoto, Elektrické Auto, Elektro, Elektromobil, Elektromobilita, Európska Únia, Ministerstvo, Nabíjacie Stanice, Nabíjačka, Nabíjačky, Plug-In Hybrid, Podpora, Vodík
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia