Auto vám v zime dokáže pripraviť nemilé prekvapenie: napríklad, že ste už mali stáť v zápche do práce a namiesto toho riešite zamrznutú ručnú brzdu doma na parkovisku.
### Zamrznutá brzda nie je mýtus
Podľa niektorých je **zamŕzanie ručnej brzdy** (alebo zamŕzanie parkovacej brzdy) len mýtus, iní s takýmto javom majú praktickú skúsenosť. Napríklad mne osobne sa zatiaľ nestalo, že by v aute ručná brzda zamrzla, a to tie klasické pákové používam počas každej zimy a autá negarážujem. Zrejme aj v tomto prípade platí pravidlo známe z IT prostredia, že *nezálohuje len ten, kto nestratil*.
**Zamŕzanie ručnej brzdy je jednoducho fakt** a hoci sa nevyskytuje tak často, každá skúsenosť s týmto javom je nepríjemná, zdržuje a v horšom prípade hrozí poškodením brzdového systému vozidla.
**Prevencia sa zdá byť jednoduchá**: nepoužívať ručnú brzdu. Namiesto ručnej brzdy nechať na aute s manuálnou prevodovkou zaradený prevodový stupeň 1 alebo spiatočku. Ak parkujete v miernom kopci, [lepšie je použiť aj zakladací klin](https://www.autoviny.sk/novinky/123503/nasa-povinna-vybava-tento-zachranovac-situacie-vzdy-vozime-v-aute) alebo aspoň tehlu či dlažobnú kocku, ktorou zaistíte koleso pred pohybom. Takáto prevencia v zimnom období lenže nie je univerzálna a nie je ju možné využiť, ak parkujete v kopci. Zakladací klin má svoje limity a navyše je na očiach okoloidúcich, medzi ktorými sa vždy môže vyskytnúť aj niekto so zlými úmyslami.
### Známa situácia
Predstavte si nasledujúcu situáciu: **vonku mrzne a vy svoje auto nemáte garážované**. Nasadnete, naštartujete motor, nastavíte si klimatizáciu a prípadne vyhrievanie sedadla, uvoľníte páku ručnej brzdy a pri pokuse o rozpohybovanie vozidla sa nedeje nič. Parkovacia ručná brzda sa neuvoľnila, evidentne primrzla. Čo to vlastne znamená a ako takúto situáciu riešiť?
Páka ručnej brzdy v Hyundai i30 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou (2018)
### Čo sa to vlastne stalo
**Sústava ručnej (parkovacej) brzdy** pozostáva okrem samotných bŕzd aj z laniek a pák. A tieto komponenty ako také nezamŕzajú, respektíve naše zimné teploty na ne významný vplyv nemajú. **To, čo v skutočnosti mrzne, sú nečistoty obsahujúce vodu**.
Voda hromadiaca sa v zmesi nečistôt na lankách a mechanizmoch pri mínusových teplotách zamrzne a takto vzniknutý ľad predstavuje mechanickú prekážku v pohybe, prípadne funguje ako lepidlo. Je to ako keď malý hrdina neveril radám rodičov a učiteľov, aby v zime neprikladal jazyk na zamrznutý kov a cenou za jeho zvedavosť bola bolesť po prilepení jazyka a kvapky krvi na snehu po odtrhnutí jeho špičky. Presne toto sa môže stať aj na brzde, ak ju večer poriadne dotiahnete ručnou pákou a počas niekoľkých hodín po vychladnutí sa prilepí.
**Voda patrí k najväčším nepriateľom motoristov** nielen vtedy, keď je na vozovke a predstavuje riziko akvaplaningu alebo po zamrznutí šmyku, ale aj v útrobách automobilu, kde dokáže spôsobovať koróziu alebo zablokovanie dôležitých mechanických komponentov.
V IT svete sa hovorí, že dáta nezálohuje len ten, kto ich ešte nestratil. Niečo podobné platí aj u motoristov so zakladacími klinmi.
### Zlá rada: rozbehnúť to a prelomiť ľady
Motorista, ktorý nevie rozbehnúť svoje auto, spočiatku nevie, čo mu v jazde bráni, obyčajne až po chvíli odhadne, že mu zamrzol pákový a lankový mechanizmus alebo samotné brzdy. Zistiť, čo zamrzlo, pritom nie je triviálna záležitosť, preto sa motoristom zvykne odporúčať postup v štýle pokus-omyl.
Domáci majstri sa zvyknú riadiť heslom *keď to nejde silou, pôjde to väčšou*. V tomto prípade to síce neplatí, hoci istá racionálna dávka sily predsa len nájde uplatnenie.
Rôzne zdroje ponúkajú rôzne tipy na riešenie zamrznutej ručnej brzdy a jeden z tých horších je prekonať odpor a rozbehnúť sa s vozidlom napriek zaseknutej brzde. Ide o **riskantný manéver**, ktorý môže vyústiť do poškodenia brzdy.
Teória hovorí, že pri prekonávaní odporu vzniká teplo, ktoré nečistoty rozmrazí, respektíve pohyb ľad rozdrví, **vo všeobecnosti sa však takýto postup neodporúča**. Dôvod je ten, že ak sú zamrznuté napríklad lanká a na brzdových platničkách nie je ľad, ich funkcia je tak korektná a jazdou len poškodíte ich povrch, čo vyvrcholí do potreby výmeny brzdy zopár kilometroch jazdy.
### Lepšie tipy ako vyriešiť zamrznutú ručnú brzdu
**Rozumnejšou alternatívou má byť rozpohybovať auto jemne**, iba na spojke, respektíve po zaradení stupňa D na automatickej prevodovke a citlivým striedaním plynu a brzdy.
Ďalšou možnosťou, ktorá zrejme napadne každému motoristovi ešte v sedadle vodiča, je **zopákrát uvoľniť a zatiahnuť páku ručnej brzdy**. Týmto neriskujete prakticky nič, v horšom prípade ľudovo povedané *vyťahanie laniek*, čoho náprava nie je náročný servisný úkon, mnohí ho zvládnu aj priamo doma.
Viaceré zdroje ďalej navrhujú priamymi **miernymi údermi do bŕzd a náboja kolesa** poškodiť ľad a umožniť tak jeho úplné rozpadnutie pri následnom rozjazde. To platí len v prípade, že je zamrznutá samotná brzda na kolese. Brzdy sú pomerne robustný a odolný komponent, napriek tomu odporúčame konať citlivo.
Tipom riešenia zamrznutej ručnej brzdy tiež môže byť **nechať auto jednoducho naštartované**, čím sa ohreje a ak je pod vozidlom sneh, odstrániť ho. Údajne tak vzniká príležitosť na šírenie tepla, ktoré napokon rozmrazí ľad a uvoľní zaseknutý mechanizmus.
Ak ani tieto tipy na váš problém nefungujú, problém bude potrebné riešiť komplikovanejšie – buď **počkať na teplejšie počasie**, alebo zavolať do servisu či **privolať asistenčnú službu**. Po objasnení situácie do telefónu by mal technik vedieť problém riešiť na mieste cieleným rozmrazením bŕzd a sústavy ručnej brzdy.
Výhodou dnešnej doby je, že poisťovne kvôli silnému konkurenčnému tlaku musia svoje ponuky povinného zmluvného poistenia **PZP vybavovať aj asistečnými službami priamo v cene**, takže **v konečnom dôsledku nemusí takýto servis na mieste motoristu stáť ani euro**.
Moderná konzola s ovládačom automatickej prevodovky, elektrickou parkovacou brzdou (P) a tlačidlom funkcie AutoHold vo Volkswagene Golf Alltrack 2.0 TSI 4Motion (2021)
### Môže zamrznúť aj elektrická/elektronická parkovacia brzda?
Automobily bývajú vybavené elektrickými parkovacími brzdami. V takomto prípade v interiéri chýba klasická páka s tlačidlom na palec, je v nich iba elegantné tlačidlo alebo dvojsmerný prepínač so symbolom (P).
Po jeho stlačení alebo zatiahnutí sa uvoľní alebo zatiahne parkovacia brzda a v mnohých autách, obyčajne vo vyššej ako základnej výbave, je užitočná aj **funkcia AutoHold, ktorá auto podrží pri rozjazde do kopca** alebo po zastavení aj so zaradeným stupňom D na automatickej prevodovke.
Funkčný dizajn elektrickej brzdy je založený na ovládači a elektrickom motorčeku, ktorý blokuje zadné brzdy. Takto zostavený systém znižuje riziko zamrznutia bŕzd pri zimnom parkovaní, keďže neobsahuje sadu laniek a pák, ktoré sú rozmiestnené po celom podvozku a ktoré sa môžu zadrhávať alebo primŕzať v dôsledku nahromadenia nečistôt s vodou. Aj v tomto prípade však existuje riziko primrznutia bŕzd samotných.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk