Nový Jeep Avenger: Konečne džíp, ktorý bude chcieť každý
Automobilka Jeep predstavila nový model s nápadným názvom Avenger, osloví ním aj tých, ktorí doteraz váhali.
Vydané Text: Erik Stríž
Jeep si od modelu Avenger sľubuje veľa. V poľskom závode v Tychách plánuje vyrábať na 300-tisíc kusov týchto vozidiel ročne. Je pravda, že táto kategória áut je populárna, pretože v sebe kombinuje vlastnosti hatchbackov aj väčších SUV na pôdoryse, ktorý je vhodný do mestského prostredia. Nie je naivné predpokladať, že v dohľadnej dobe pôjde o najžiadanejší Jeep.
Dĺžka esúvečka je pomerne malá, iba niečo vyše štyroch metrov. Proporčne by mohol byť konkurentom napríklad pre Hyundai Kona Electric alebo Opel Mokka-e, ale práve odlišný charakter vozidla je to, čo ho dramaticky odlíši.
Aj pre mamičky s deťmi: Jeep sa vydal cestou propagácie svojho Avengera ako všestranného vozidla pre každého, nielen pre surovcov, za ktorých mnohí majú zákazníkov Jeepu dnes.
### Pohon a podvozok
Stojac na rovnakej podvozkovej platforme e-CMP ako Peugeot e-2008 a Opel Mokka-e má neskôr ponúkať aj pohon všetkých štyroch kolies 4xe, zvýšenú robustnosť, netypicky veľké 18-palcové disky kolies, svetlú výšku podvozka 20 centimetrov a mimoriadne krátke previsy vpredu aj vzadu, čo umožňuje veľké nájazdové uhly. Napokon Avenger ponúkne jazdný systém Select Terrain, ktorý zlepšuje trakciu v blate či na snehu.
Jeep Avenger je ako elektromobil poháňaný jedným elektrickým motorom vpredu, ktorý dosahuje max. výkon 115 kW a krútiaci moment do 400 Nm. Trakčný akumulátor umiestnený v podlahe disponuje brutto kapacitou 54 kWh, z ktorých je reálne využiteľných 51 kWh. Vďaka integrovanému tepelnému čerpadlu má Jeep Avenger dosahovať elektrický dojazd priemerne 400 km, v mestskom cykle až 550 km. V rámci platformy e-CMP druhej generácie džíp podporuje nabíjanie výkonom 100 kW, teoreticky by tak batéria mala byť nabitá z 20 na 80 % za 25 minút.
Automobilka okrem toho avizuje aj iný veľmi zaujímavý výpočet: **3 minúty dobíjania predĺžia jazdu o 30 minút**. Keď sa nabíjanie vloží do takéhoto kontextu, nevyznieva vôbec zle. Nabíjanie na domácej elektrickej sieti bude pochopiteľne pomalšie, palubná nabíjačka dosajhuje výkon 11 kW.
Na autosalóne v Paríži Jeep odprezentoval aj koncept verzie 4×e. Túto technológiu využívajú aj iné modely značky a ide o plug-in hybridy, ktorých predné kolesá sú poháňané benzínovým motorom (v prípade Avengera 1,2 Pure Tech) a zadné pomocou elektromotora.
Jeep Avenger s pohonom 4xe je zatiaľ iba koncept (Avenger 4x4), do výroby sa však mal dostať čoskoro.
### Interiér, kufor a technika
Interiér Jeepu Avenger z fotografií pôsobí moderným a pomerne hodnotným dojmom, našiel sa tu priestor pre farebnú prístrojovú dosku korešpondujúcu s lakom karosérie. Minimalistický prístup k dizajnu je síce evidentný, no v miere, ktorá sa dá považovať za praktickú – na stredovej konzole je stále niekoľko mechanických tlačidiel.
Zaujímavosťou je, že na stredovom 10,25-palcovom displeji sa zobrazuje infotainment Uconnect, ktorý je postavená na operačnom systéme Android. Očakávame však bezproblémovú konektivitu aj s iPhonmi. Každý, kto sa dnes rád posťažuje na neprehľadnosť moderných infotainmentov, nepochybne ocení funkciu vlastnej konfigurácie až 12 widgetov na hlavnej obrazovke – vodič teda bude mať na očiach a na dosah prsta práve to, čo sám chce.
Druhý displej je priamo pred vodičom, digitálny prístrojový panel má 7 a 10,25 palcov.
Batožinový priestor dosahuje kapacitu 380 litrov a pre predných pasažierov sú vyhradené odkladacie priestory s celkovým objemom 34 litrov.
### Cena a dostupnosť
O cene nového Jeep Avenger zatiaľ nemáme informácie, elektrická verzia by sa mala pohybovať v cenovej relácii 30 000 až 40 000 eur. V predaji by mal byť najneskôr počas budúceho roka.
Nový Jeep Avenger vo verzii 4×e je zatiaľ iba koncept. Takto ho automobilka odprezentovala na autosalóne v Paríži. Foto: Rudo Banecký
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia