Dopravná poradňa: Čitateľ nás kontaktoval s otázkou, či je pravda, že na cestách patriacich do zóny predvolene platí pravidlo pravej ruky. Odpovedáme v príspevku.
**Otázka čitateľa**:
*Prosím o vysvetlenie spôsobu jazdy v Zóne 30, či tam platí pravidlo prednosti v jazde vozidiel prichádzajúcich z pravej strany. V Banskej Bystrici na Ďumbierskej ulici osadili pracovníci mestského úradu dopravné značenie, spomalovací retardér a aj zvislú dopravnú značku č. 268 Zóna 30. Ostatné dopravné značky nie sú odstránené. No myslím si, že tam mali osadiť značku okrúhlu s vyznačením najvyššej povolenej rýchlostia nie značku č. 268. Ja som sa v zahraničí stretol s jazdou v Zóne 30. Spolujazdec-miestny ma upozornil, že v zóne 30 na križovatkách platí prednosť vozidiel prichádzajúcich z pravej strany. Neviem, nepamätám si, či sa v tej zóne nachádzali aj iné dopravné značenia, t.j vyznačenie hlavnej či vedľajšej cesty. Tak Vás prosím o vysvetlenie a zdôvodnenie spôsobu jazdy v Zóne 30.*
**Odpoveď:**
Princíp značky Zóna spočíva v tom, že v danej lokalite platia práve tie dopravné značky, ktoré sú v zóne vyznačené. V praxi sa objavujú aj také dopravné značky Zóna, ktoré majú v sebe viacero rôznych obmedzení. Vo vašom prípade je to najvyššia povolená rýchlosť 30 km/h, ale môže ísť aj o zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu určitých vozidiel a podobne. Takéto prípady sú konkrektizované [v prílohe č. 3](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/prilohy/SK/ZZ/2020/30/20220330_5227681-2.pdf) [Vyhlášky o dopravnom značení č. 30/2020](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/), príklad je aj na fotografii nižšie z obce Malinovo:
Dopravná značka ZÓNA, v ktorej platí max. rýchlosť 30 km/h a zákaz vjazdu vozidiel nad 3,5 tony okrem dopravnej obsluhy. Vedľa značky zóny je koniec úseku cesty so zákazom zastavenia (šípka v takomto tvare sa už viac nepoužíva, ale staré platia naďalej).
Rozdiel medzi obyčajnou dopravnou značkou a tou vyznačujúcou zónu je v tom, že **zóna je platná až do miesta, kde je explicitne zrušená, nielen do konca nasledujúcej križovatky ciest**. Toto je podstata zóny – jednoducho nie je potrebné používať viac ako jednu dopravnú značku informujúcu napríklad o zákaze státia. Dôležité je, že zóna musí vždy ukončená dopravnou značkou, ktorá vyzerá nasledovne (dole, obsiahnuté značky sa líšia podľa konkrétnej zóny):
Dopravná značka ukončujúca zónu 30 km/h a zákaz vjazdu vozidiel nad 3,5 tony okrem dopravnej obsluhy. Nad značkou zóny je začiatok úseku cesty so zákazom státia.
Vyhláška č. 30/2020 o dopravnom značení, výber z prílohy č. 3 o značke Zóna 30 km/h
Vaša otázka znie, či v zóne prednostne platí prednosť sprava. Odpoveď je čiastočne áno, ale nie ultimatívne. Rovnako ako na každej inej ceste, kde nie je prednosť v jazde regulovaná dopravnými značkami, platí pravidlo pravej ruky – teda dávate prednosť vozidlám idúcim z vašej pravej strany. Aj v zóne však môžu byť dopravné značky regulujúce prednosti v jazde, vtedy sú pravidlu pravej ruky nadradené.
**Zhrnuté**: V zóne 30 platia rovnaké dopravné predpisy ako všade inde. Ak križovatka nie je vybavená dopravnými značkami hlavná a vedľajšia cesta, vtedy prednosť sprava platí.
Ďalej upozorňujem, že samotnú zónu nemožno dať na roveň [s obytnou, pešou a školskou zónou – v nich platia samostatné pravidlá](https://www.autoviny.sk/reportaze/119334/parkovanie-a-pohyb-v-obytnej-zone-co-hovori-zakon-a-ake-maju-chodci-a-vodici-povinnosti), ktoré jasne definuje [Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 v paragrafe 59](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-59). Na ich tabuli nie sú uvedené jednotlivé obmedzenia (zákazy vjazdu, státia, zastavenia), pretože zákon predpokladá, že motorista ich pozná, keďže absolvoval teoretickú prípravu v autoškole.
**§ 59 Osobitné ustanovenia o cestnej premávke v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne**
1. V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci smú používať cestu v celej jej šírke, pričom sa na nich nevzťahuje § 52. Hry detí na ceste sú dovolené len v obytnej zóne.
2. Do pešej zóny je povolený vjazd len vozidlám, ktorým to umožňuje dopravná značka.
3. V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km h-1. Pritom je povinný dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých nesmie ohroziť. Ak je to nevyhnutné, vodič je povinný zastaviť vozidlo. V obytnej zóne a pešej zóne je státie motorových vozidiel zakázané, ak dopravnou značkou nie je určené inak. V školskej zóne možno stáť, ak tým nie je obmedzený pohyb chodcov.
4. V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci sú povinní umožniť vozidlám jazdu. To platí aj pre deti, ktoré sa hrajú v obytnej zóne.
5. Ak v tejto hlave nie je ustanovené inak, platia pre premávku v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne ostatné ustanovenia tohto zákona.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk