Aktualizované: Bodový systém pre vodičov by sa na Slovensku mohol zaviesť už počas najbližšieho obdobia. Policajný prezident chce od neho aj benefity pre poctivých vodičov.
* **Policajný prezident chce nasadenie bodovacieho systému do platnej legislatívy čo najskôr.**
* **Takéto riešenie platí už roky vo viacerých krajinách EÚ.**
* **Po prečerpaní bodového konta by bol previnilcovi zadržaný vodičský preukaz a musel by podstúpiť štátom predpísané kroky, aby ho mohol opätovne získať.**
* **Ide o priamu reakciu na diane z posledného obdobia.**
Udalosti z posledných týždňov prinútili kompetentných, aby došlo k rekvalifikovaniu systému pokút a trestov za rôzne priestupky spáchané za volantom. **Jednou z pripravovaných zmien má byť aj bodový systém**. Ten je vo viacerých štátoch v Európe samozrejmosťou už pomerne dlho, no Slovensko v tejto oblasti za ostatnými krajinami akosi dlhodobo zaostáva. Teraz je tomu už ale koniec.
[Z reportáže tvnoviny.sk](https://tvnoviny.sk/domace/clanok/316878-do-roka-by-mohol-byt-na-slovensku-bodovaci-system-pre-vodicov-to-vsak-nebude-jedina-novinka) je zrejmé, že bodový systém na Slovensku je opäť bližšie k aplikovaniu do reálneho sveta. **Svojimi slovami to potvrdil aj Policajný prezident SR Štefan Hamran**. Ten sa na margo bodovanie v prípadnom novom systéme pre Televíziu Markíza vyjadril: „*Budete mať nejakých 12 bodov, príklad poviem. Postupne ich budete strácať ako sa budete dopúšťať dopravných priestupkov. Ak sa dostanete na nulu, zadržíme vám vodičské oprávnenie, pôjdete na preskúšanie.*“
Bodový systém tu však nebude len na to, aby vodičov trestal. **Pokiaľ sa za rok nedopustíte žiadneho priestupku, body sa vám naopak budú pripočítavať. Maximum by však malo zostať na čísle 12**. Taktiež je na stole otázka možných benefitov v spojení s poisťovňami. **Policajný prezident ďalej uvádza, že cieľom je presadenie bodovacieho systému v platnej legislatíve už počas najbližšieho roka**.
## Pôvodný príspevok z 17.8.2022
Bodový systém je v mnohých krajinách Európy už dnes samozrejmosťou. Vodičom na základe udelených alebo odobratých bodov vzniká povinnosť dodržiavať pravidlá cestnej premávky. V opačnom prípade môžu prísť o vodičské oprávnenie, čo im dokáže výrazne skomplikovať nie len osobný, ale aj profesionálny život. Teraz sa končene zdá, že podobné riešenie začne platiť aj pre vodičov na našich cestách. Je pritom o najvyšší čas.
### České dáta hovoria jasnou rečou
Zmienky o možnom uplatnení bodového systému pre slovenských vodičov tu máme už roky. Zatiaľ sa však nikto z vrcholných predstaviteľov štátu k zavedeniu tohto riešenia neodhodlal. **Len napríklad v susednom Česku je bodový systém v platnosti od roku 2006**. Podľa dát tamojšej polície došlo za 10 rokov od jeho zavedenia k zníženiu úmrtnosti na cestách až o nezanedbateľných 43% pričom celková nehodovosť sa znížila o 47%.
Po viac ako 16 rokoch od zavedenia systému v Česku sa teda pravdepodobne dostane na rad aj Slovensko. **[V relácii NA ROVINU portálu Aktuality.sk](https://www.aktuality.sk/clanok/bhEz3nl/sef-dopravnej-policie-chce-body-za-dopravne-priestupky-ako-v-cesku/) na tému diskutoval Tomáš Vrábel, riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia PZ**. Cieľom zavedenia systému trestných bodov nie je len zníženie nehodovosti a úmrtnosti na našich cestách, ale aj trestanie vodičov, ktorí opakovane a vedome porušujú pravidlá cestnej premávky. Takýmto vodičom totiž pri súčasných pravidlách viac-menej nič okrem finančného trestu nehrozí. Nie je pritom výnimkou, že častokrát sú títo vodiči schopní zaplatiť najvyššiu možnú sadzbu blokovej pokuty priamo na mieste z peňaženky.
### Úľavy pre disciplinovaných vodičov
**Od 1. augusta tohto roku sú pritom v platnosti prísnejšie pravidlá pre vodičov často prekračujúcich rýchlosť či tých, ktorí za volantom neustále používajú svoj telefón**. Bodový systém by mohol mať ešte omnoho väčší dopad a tým by sa dalo lepšie bojovať proti cestným pirátom.
Od pondelka 1. augusta 2022 vstupuje do platnosti novela zákona, ktorá rekvalifikuje výrazné prekročenie rýchlosti či používanie telefónu za volanom. Okrem toho pojednáva aj o znížení minimálneho veku pre určité skupiny vodičských oprávnení.
To však nie je všetko. Tomáš Vrábel v zmienenej relácii otvorene hovoril aj o možnosti benefitov pre vodičov, ktorí budú mať, v hokejovej terminológii, čisté konto. Konkrétne uviedol: „*V rámci bodového systému by bol frajer ten, kto dodržiava pravidlá cestnej premávky a ten, kto môže povedať, že je jeho evidenčná karta vodiča za určité obdobie čistá – nemá v nej zaznamenaný žiadny priestupok. Benefit by mohol byť napríklad ten, že keď sa takýto vodič dopustí menej závažného priestupku, tak by sankčný postih mohol byť v úplne iných číslach*.“
**Tým pádom je zrejmé, že vodiči, ktorí jazdia podľa pravidiel cestnej premávky by v prípade ich vedomého alebo nevedomého porušenia menej závažným spôsobom mohli získať zľavu na pokute**. O konkrétnych číslach je nateraz predčasné hovoriť, no ako lákadlo pre vodičov by takéto riešenie mohlo byť celkom účinné.
### Ako funguje bodovanie v Česku?
Zatiaľ nie je známe ani akým spôsobom bude bodovanie slovenských vodičov prebiehať. Každopádne naši susedia v Česku to majú nasledovne. **Každý čerstvý vodič začína s nulovým kontom trestných bodov. Ich prideľovanie potom prebieha na základe bodovacej tabuľky pre jednotlivé priestupky**. Napríklad za vedenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu v krvi do úrovne 0,3 promile síce dostanete pokutu vo výške od 2 500 do 20 000 korún (100 – 815 €) a možný zákaz vedenia vozidla od polroka do jedného roka, avšak trestné body sa vám nepripočítajú žiadne.
Policajná akcia s názvom Autobus je zameraná predovšetkým na vodičov kamiónovej a autobusovej dopravy.
Za rovnaké previnenie, avšak s rozdielom, že úroveň alkoholu v krvi presiahne hodnotu 0,3 promile alebo budete pod vplyvom iných návykových látok, vám bude uložená rovnaká pokuta s rovnakým možným zákazom vedenia motorového vozidla, avšak dostanete až **7 trestných bodov**. Tie vám na konte zostávajú po dobu 12 mesiacov a následne sú vám z nich odpočítané 4 trestné body. **Na kompletné vynulovanie 7 bodového trestu teda potrebujete jazdiť 24 mesiacov bez akéhokoľvek previnenia, ktoré by sa trestalo bodmi**.
### 12 mesiacov bez bodovaného trestu
**Jednou z možností ako urýchliť vynulovanie trestného konta je absolvovanie certifikovaného kurzu bezpečnej jazdy**. Za toto školenie vám úrady odpočítajú 3 trestné body. Takýto kurz sa však cenovo pohybuje v rádoch tisícok korún.
**Pokiaľ však súčet vašich trestných bodov dosiahne číslo 12, je vám zadržané vodičské oprávnenie**. O jeho opätovné vrátenie môžete požiadať zase až po roku, ale len v prípade, že vám za priestupok nebol uložený dlhší zákaz vedenia motorového vozidla.
Podobné riešenie by teda v budúcnosti mohlo byť účinným bičom na viacerých vodičov na našich cestách. [Polícia sa síce snaží proti nim bojovať napríklad nasadením špeciálnych autobusov na monitorovanie kamionistov](https://www.autoviny.sk/novinky/123771/pozor-policia-nasadila-na-vodicov-kamionov-a-autobusov-novinku-slubuje-si-od-toho-vyssiu-bezpecnost-na-cestach), ktorí sa nevenujú riadeniu, avšak ide len o lokálne riešenie bez celoplošného dopadu na všetkých.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.