Nabíjacia sieť pre elektromobily by sa v budúcnosti mala dočkať zásadných vylepšení. Od minimálnych rozostupov medzi jednotlivými nabíjačkami až po jednotný štandard. To všetko má pokryť pripravovaná legislatíva EÚ.
### Predsudky o elektromobiloch
Hlavným strašiakom neskúsených odporcov elektromobility je **dojazd elektrických áut a ich pomalé nabíjanie**.
Napriek tomu, že už dnes sú elektrické vozidlá na míle vzdialené tým spred desiatich či dvadsiatich rokov, stále si odporcovia myslia, že zapnuté rádio a klimatizácia skrátia ich akčný rádius na menej ako polovicu.
Pritom nie je žiadnym prekvapením, ak nové elektrické auto prejde na jedno nabitie 400 a niekedy aj 500 kilometrov. Teraz sa zdá, že z najvyšších poschodí Európskej únie prichádza myšlienka, ktorá by zbúrala argumenty odporcov elektromobility na plnej čiare.
Je leto, tak prečo si nevyraziť k moru a pritom nevyvrátiť všetky mýty odporcov elektromobility. Presne to sme sa rozhodli urobiť pri našom výlete Škodou Enyaq Sportline iV 80x do chorvátskeho mesta Pula.
### Vybudovanie nabíjacej siete cez celú Európu
**Na tohtoročnom zasadnutí Predsedníctva Rady Európskej únie z júna 2022 totiž [padla myšlienka vytvorenia veľkej celoeurópskej nabíjacej siete](https://www.europarl.europa.eu/news/pt/press-room/20221003IPR42118/fit-for-55-transport-meps-want-car-recharging-stations-every-60-km)**.
Ministri dopravy členských krajín EÚ navrhli povinné smerovanie elektromobility na „Starom kontinente“, ktoré musia spĺňať všetky krajiny. To okrem iného zahŕňa aj požiadavku na maximálnu vzdialenosť medzi nabíjacími stanicami.
**Podľa pripravovanej legislatívy by nemala byť väčšia ako 60 kilometrov**. Samotný návrh, ktorý je ešte len na začiatku legislatívneho konania nateraz neposkytuje detailnejšie riešenie situácie s nabíjacími stanicami. Jeho uplatnenie do praxe necháva EÚ na všetkých členských štátoch.
Podľa portálov [rideapart.com](https://www.rideapart.com/news/591875/eu-proposes-distance-charging-stations/) a [nautiv.com](https://www.nautiv.com/the-eu-wants-quick-chargers-every-60-km-and-obligatory/) má plán zahŕňať aj minimálne požiadavky na výkon jednotlivých nabíjačiek v týchto staniciach.
Kvôli zabezpečeniu čo najkratšej doby nabíjania by mal byť **maximálny možný nabíjací výkon aspoň 150 kW**.
Nabíjacie stanice majú byť podľa návrhu implementované do roku 2026 na každom úseku ciest patriacich do [Transeurópskeho dopravného systému](https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/site/maps_upload/SchematicA0_EUcorridor_map.pdf).
Následne má v horizonte ďalších piatich rokov táto legislatíva dosiahnuť zavedenie aj v rámci národných ciest jednotlivých členských štátov EÚ.
Mapa Transeurópskej dopravnej siete
### Súkromné spoločnosti dominujú
Aktuálne je drvivá časť európskej nabíjacej infraštruktúry financovaná od súkromných spoločností. Patrí sem napríklad Tesla, IONITY, či na Slovensku známy prevádzkovatelia ako GreenWay a ZSE Drive. Dobrou správou je, že samotná sieť nabíjacích staníc v Európe rok od roku narastá. S tým stúpa aj obľuba elektrických áut.
**Dôležitou informáciou je aj to, že nová nabíjacia sieť by v budúcnosti mala podliehať novej európskej štandardizácii**. Tým pádom by bolo možné na jednotlivých staniciach platiť jednou aplikáciou. V nej by boli taktiež zahrnuté aj aktuálne nabíjacie stanice a tým pádom by sa celý proces nabíjania výrazne zjednodušil.
Štatistické porovnanie priemerného množstva nabíjacích staníc v jednotlivých členských štátoch EÚ.
Samotný legislatívny návrh taktiež pojednáva aj o vodíkových čerpacích staniciach. Nakoľko vodík sa javí byť ako vhodná alternatíva k tradičným spaľovacím motorom na fosílne palivá, **Európska únia plánuje do roku 2026 vybudovať čerpaciu sieť, ktorá bude mať maximálne rozostupy medzi jednotlivými plniacimi bodmi maximálne 100 kilometrov**. Taktiež s v návrhu pracuje aj s myšlienkou nabíjacích portov v prístavoch s cieľom dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050.
SLovensko sa od utorka 11.10.2022 zaradilo medzi krajiny, kde je možné tankovať moderné biopalivá. V Leopoldove otvorili čepaciu stanicu s možnosťou tankovania nafty s označením B30.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.