Elon Musk navrhol riešenie vojny odovzdaním územia Ukrajiny Rusku. Prečo je to problém?

### Výzvy v autopriemysle dneška nie sú len o Rusku Automobilový priemysel, podobne ako ostatné priemysly odkázané na komerčný dopyt, v tomto období čelí už tretej vážnej kríze za uplynulé dva roky. Na prelome rokov 2019 a 2020 sa začali prejavovať nepriaznivé dôsledky pandémie koronavírusu COVID-19, automobilky museli pre práceneschopnosť zamestnancov a protipandemické opatrania narýchlo upravovať výrobu… Prečítať celé
Vydané  Text: 
### Výzvy v autopriemysle dneška nie sú len o Rusku Automobilový priemysel, podobne ako ostatné priemysly odkázané na komerčný dopyt, v tomto období čelí už tretej vážnej kríze za uplynulé dva roky. Na prelome rokov 2019 a 2020 sa začali prejavovať nepriaznivé dôsledky pandémie koronavírusu COVID-19, automobilky museli pre práceneschopnosť zamestnancov a protipandemické opatrania narýchlo upravovať výrobu alebo ju dokonca celkom zastavovať. Sprievodným efektom preorientovania sa priemyslu na domácu elektroniku vyvstal problém s nedostatkom výrobných kapacití polovodičových súčiastok, predovšetkým sa hovorí o procesoroch a čipoch, ktorý trvá dodnes. Dodávky nových automobilov sa výrazne predĺžili a dnes správy poukazujú na to, že takzvaná polovodičová kríza nebude celkom vyriešená ani v roku 2023. Napokon sa ťarchou autopriemyslu a prakticky akéhokoľvek ďalšieho priemyslu stal vojenský útok Ruska na susednú Ukrajinu a následné medzinárodné sankcie uvalené na Rusko. Automobilové značky pôsobiace v Rusku i na Ukrajine sa dostali do pozície rukojemníkov – buď svoje vozidlá nemohli predávať a vyrábať, alebo mohli, no tlak verejnej mienky ich prinútil z veľkého ruského trhu svoje aktivity stiahnuť. V tejto súvislosti sa hovorilo najmä o značke Renault, ktorá mala byť výrobe v Rusku strategicky závislá, napokon však odišla aj tá a mnohé ďalšie spoločnosti. Prísť o dva veľké trhy je pre automobilky bolesťou, ktorú musia prekonať a do celej záležitosti naďalej vstupuje viacero premenných. Vojna signifikantne zatrasla nielen cenami energií, ktoré by potenciálne mohli byť pre niektoré automobilky likvidačné tiež, ale aj ceny surovín potrebných pri výrobe áut. Príkladom je hliník, ktorý ešte 3. marca 2022 dosiahol svoje maximum na úrovni 3 570,64 USD za 1 tonu. Medzičasom sa jeho cena dramaticky znížila, ku dňu 3. októbra 2022 bola cena jednej tony hliníka ako komodity 2 277 €. Stále je to však podstatne viac ako pred dvomi rokmi. K tomu všetkému je potrebné pripočítať aj náročné obdobie pre automobilky prameniace z nových európskych regulácií. Keďže od roku 2035 už nebude možné na európskych trhoch registrovať nové auto s pohonom priamo produkujúcim lokálne emisie, automobiloví výrobcovia sa musia uberať cestou elektrických pohonov. Tie musia najprv vyvinúť a tiež spoločne s jednotlivými štátmi i celou EÚ vytvoriť zákaznícky dopyt. Automobilový priemysel prechádza najväčšími zmenami vo svojej histórii, ako sme už niekoľkokrát pripomínali v denníku Autoviny.sk. Súčasná situácia teda automobilkám nielen nepraje, ale doslova im škodí. Perspektívne je to nebezpečné aj pre Slovensko, ktoré sa dnes považuje za automobilovú veľmoc, pokiaľ ide o pomer počtu vyrobených áut na jedného obyvateľa krajiny. V uvedenom kontexte vyznieva skoro neuveriteľne, že sa nájde predstaviteľ neruskej automobilky, ktorý verejne vydá odporúčanie, aby by sa vojna Ruska na Ukrajine skončila ustúpením Ukrajiny a vydaním časti svojho územia Rusku. Toto spravil Elon Musk, zakladateľ americkej automobilky Tesla vyrábajúcej výhradne elektrické automobily. ### Tweet Elona Muska o riešení rusko-ukrajinskej vojny [Muskov tweet](https://twitter.com/elonmusk/status/1576969255031296000) je nasledovný a v preklade znamená:
Tweet Elona Muska o riešení rusko-ukrajinskej vojny
*Ukrajinsko-ruský mier*: * *Zopakovať voľby anektovaných regiónov pod dohľadom OSN. Rusko odíde, ak to bude vôľa ľudu*. * *Krym je formálne súčasťou Ruska, ako to bolo od roku 1783 (až do Chruščovovej chyby)*. * *Zabezpečenie dodávok vody na Krym*. * *Ukrajina zostáva neutrálna*. Pod tweetom nechal Musk ľudí hlasovať o vhodnosti tohto riešenia, za je takmer 40 percent a proti 60 percent respondentov. Vrchný poradca Zelenského [sarkasticky reagoval na Muskovu diplomaciu na Twitteri](https://twitter.com/Podolyak_M/status/1576981720854802433?s=20&t=Gw2-JMntXKidOTi3Cjh5zg), keď povedal, že existuje „lepší mierový plán“ – že Ukrajina oslobodí svoje územia, demilitarizácie a denuklearizácie Ruska, aby už nemohlo ohrozovať ostatných, a napokon súdenie vojnových zločincov. ### Prečo je Muskov tweet trúfalý? Elon Musk je už známy svojim netradičným prístupom k medializácii vlastnej osoby. Svojimi aktivitami púta pozornosť médií a jednotlivcov na celom svete. Ide o osobnosť, ktorá sa výrazne angažuje aj vo vedecko-výskumnej oblasti, projekt SpaceX napríklad po dlhých rokoch dokázal osamostatniť Američanov a ich vesmírny výskum od závislosti na ruskom Bajkonure – to bolo v čase, keď laická verejnosť o vojne ešte ani netušila. Vysoké očakávania sú tiež kladené na ďalšie Muskove projekty, najmä mozgové implantáty, ktoré by mohli byť účinným riešením pre osoby s rôznymi druhmi paralýzy, alebo najnovšie koncept humanoidného robota, ktorý by nahradil človeka v nebezpečných prácach. Dlhodobé kroky Muska sa uberajú cestou vyslania ľudskej posádky na Mars, čo by bol jeden z najväčších míľnikov v histórii ľudstva. Pre veľkoleposť aktivít Elona Muska je preto pre mnohých ľudí jednoduché podľahnúť dojmu, že všetko, čo si myslí, je správne. Na celom svete sú dokonca fanatici, ktorí Elonom Muskom doslova žijú a sledujú každý jeho verejný krok a iniciatívne ho obhajujú. Nekritické kopírovanie názorov je jav, ktorý sa vyskytuje aj u fanúšikov politikov a umelcov. Technologický líder je skôr výnimkou. V prípade avizovaného riešenia vojny na Ukrajine vyznieva Muskov tweet nevhodne a ignoratsky. Navrhované riešenie, že suverénny štát sa má vzdať svojho územia v prospech agresora, vytvára nebezpečný precedens. Manažmenty automobiliek prijali výrazné vlastné obmedzenia preto, aby verejne dokázali, že im záleží na svojom imidži a na spravodlivosti a odsúdili tak útok Ruska na svojho suseda. S ohľadom na svoj vplyv by mal Musk akceptovať potrebu vlastnej zodpovednosti a zvažovať, čo bude zverejňovať. Za samotný názor nemožno nikoho odsúdiť, ale v tomto prípade Musk reprezentuje nielen seba, ale aj tisícky svojich zamestnancov a fakticky každého, kto si práve pre Muskov charizmatický prejav kúpil automobil značky Tesla. Muskovmu tweetu sa venovala aj ruská spravodajská agentúra TASS ([zdroj](https://tass.com/world/1517277)).







Inzercia