Diaľnica D1 síce ešte nie je hotová, no už je známy čas, ktorý vám cesta po nej z Bratislavy do Košíc ušetrí. Zaujímavou informáciou je aj to, že „dé-jednotka“ neskončí v Košiciach, ale pôjde ďalej.
Slovenská diaľnica D1 prepájajúca priamo Bratislavu s metropolou východu Košicami je ako Columbova žena. Každý o nej hovorí, no ešte ju nikto nevidel (v tomto prípade dokončenú). Našťastie sa zdá, že už v blízkej budúcnosti by mohlo k prepojeniu týchto dvoch miest prísť aj na území Slovenska. **Diaľničiari už dokonca vypočítali, koľko času ušetríte cestou zo západu na východ a naopak po novej diaľnici D1**.
### Výrazná časová úspora
Samotnú dopravnú tepnu Slovenska **tvorí dovedna až 46 úsekov**, ktoré sú už ukončené, vo výstavbe alebo ešte stále len v štádiu prípravy. Po kompletnom dokončení jednej z najdrahších stavieb u nás by sa vodiči mohli dočkať výrazného zníženia času cestovania naprieč Slovenskom. Pre [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/dialnica-medzi-bratislavou-a-kosicami/661147-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) to uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.
Podľa jej slov je zrejmé, **že v čase bez hustejšej dopravy by časová úspora predstavovala približne 30 minút až trištvrte hodinu**. Všetko vraj záleží od rýchlosti jazdy a času prejazdu.
Naopak, v dopravnej špičke by mohlo dôjsť k výraznej časovej úspore predovšetkým na frekventovaných dopravných úsekov v okolí Žiliny, pod Strečnom a Ružomberku. V takomto prípade by sa celková **doba jazdy medzi Bratislavou a Košicami mala skrátiť o viac ako jednu hodinu**.
Mapa zobrazujúca aktuálny stav diaľničnej siete na Slovensku. Čiernou farbou sú znázornené otvorené úseky, červenou úseky vo výstavbe a zelená farba znázorňuje úseky, na ktorých sa v budúcnosti má pracovať.
### Vo výstavbe dva úseky, na papieri posledný
Zatiaľ však reálne výsledky nie je možné zistiť, nakoľko diaľnica D1 je stále vo výstavbe. **K dnešnému dňu prebiehajú stavebné práce na úsekoch D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala a D1 Hubová – Ivachnová**. **Diaľnica**, ktorá mala byť hotová, podľa istých sľubov už v roku 2010, **má ešte jeden nerozostavaný úsek. Konkrétne ide o D1 Turany – Hubová**. Do tohto pripravovaného projektu patria aj dva tunely, konkrétne **tunel Korbeľka s celkovou dĺžkou 5 868 metrov** a **tunel Havran s dĺžkou 2 807 metrov**.
Žgravčáková pre TASR taktiež uviedla, že súčasťou výstavby diaľnice D1 je aj množstvo stavebne zaujímavých úsekov. Konkrétne spomína mestskú eskaládu realizovanú v rámci výstavby úseku Sverepec – Vrtižer, ktorá premosťuje intravilánovú časť mesta Považská Bystrica.
**Diaľnica D1 by sa navyše podľa jej slov nemala zastaviť v Košiciach. V júli tohto roka totiž diaľničiari podpísali zmluvu o realizovateľnosti projektu výstavby diaľnice D1 v úseku D1 Bidovce – Vyšné Nemecké. Slovenská D1 by tak teoreticky v budúcnosti mohla končiť na hraniciach s Ukrajinou**.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.