Lítium v elektromobiloch ako veľký problém. Čo ak ho bude nedostatok a aké obnáša riziká už dnes?
Stanú sa batérie v elektromobiloch dramaticky drahšími pre horšiu dostupnosť lítia, kľúčovej komodity pri výrobe akumulátorov pre elektromobily, hybridy a plug-in hybridy?
Vydané Text: Redakcia (s)
Možno sa obávame zbytočne
Do celej veci však vstupujú nové technológie pre uskladňovanie elektrickej energie a tiež dôsledná recyklácia starých batérií a využívanie ich potenciálu. Napríklad s údajným prelomom v danej oblasti teraz prichádza nemecká firma **Innolith**, ktorá oznámila, že v laboratóriu **vyvíja dobíjateľnú batériu s energetickou hustotou 1000 Wh/kg** . Súčasné elektromobily by s takými akumulátormi mali bez problémov prejsť na jedno nabitie aj viac ako tisíc kilometrov. Innolith používa nehorľavý anorganický elektrolyt, čo znamená vyššiu bezpečnosť v porovnaní s dnes bežne používanými akumulátormi, ktoré používajú horľavý a organický elektrolyt. Ďalším riešením je dôsledná a systémová recyklácia batérií. S takýmto riešením prišiel priemyselný koncern Hyundai Motor Group, pod ktorý patria automobilové značky Hyundai, Kia, Genesis a Ioniq. Spoločnosť nadviazala spoluprácu s firmou SK Innovation Co. s cieľom vytvoriť komplexný ekosystém pre správne nakladanie s použitými batériami. Spolupráca má prinášať prvé výsledky práve v súvislosti s využitím akumulátorov používaných v elektromobiloch Kia Niro (resp. Niro EV). Ako presne sa budú batérie spracovávať v budúcnosti, je dnes ešte otázkou, no Hyundai, Kia a SK Innovation Co. majú záujem vytvoriť kompletný reťazec, ktorý nielen vráti batérie do prevádzky, ale ich aj vhodne spracuje pre definitívne ukončenie ich „života“. A iné riešenia môžu dokonca zásadným spôsobom **zredukovať potrebu používania lítia** ako takého. Vedeckí pracovníci z Fraunhoferovho inštitútu zverejnili správu o významnom technologickom pokroku, vytvorení **magnéziovej substancie „Powerpaste“**, ktorá viaže vodík s desaťnásobkom energetickej hustoty lítiových batériových článkov. Vodíková pasta však obsahuje aj horčík a ďalšie chemické prvky, navyše technológia má ďaleko od reálneho využitia v praxi. Zdroje tohto článku:- UnitedLife: Lítium v elektromobiloch
- Barrons: Why Lithium Could Be a New Risk for Tesla and Other Electric-Vehicle Makers
- Autoviny: Kia rieši najväčší ekoproblém elektromobilov: batérie sa budú zbierať a recyklovať
- Autoviny: Revolučná batéria Innolith umožní elektromobilom dojazd až tisíc kilometrov
- Techbox: Bude vodíková pasta budúcnosťou energetiky?
Batérie, Bev, Bezpečnosť, Ecomoto, Ecomoto.sk, Elektromobil, Elektromobilita, Ev, Lítium, Pre, Str, Technológie
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia