Slovensko čoskoro prijme úplne novú legislatívu. Tá napríklad umožní autonómnym autám jazdiť aj po chodníku.
Autonómne vozidlá sú u nás opäť bližšie k zlegalizovaniu. Predkladaná novela zákona mení a charakterizuje hneď viacero vecí, ktoré im umožnia napríklad aj jazdu po chodníku.
Vydané Text: David Hecl
### Vymedzenie nových pojmov
To ale nie je jediná zmena tohto paragrafu. Pribudli doň aj odstavce ac), ad) a ae), ktoré bližšie popisujú stupne autonómnych vozidiel, na ktoré sa novela vzťahuje. Znenie týchto odstavcov je uvedené nižšie.
* *ac) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie automatizovaným vozidlom motorové vozidlo navrhnuté a skonštruované tak, aby sa dokázalo určitý čas samostatne pohybovať bez nepretržitého dohľadu vodiča, pri ktorom sa ale zásah vodiča predpokladá alebo vyžaduje,*
* *ad) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie plne automatizovaným vozidlom motorové vozidlo navrhnuté a skonštruované tak, aby sa dokázalo pohybovať samostatne bez dohľadu vodiča,*
* *ae) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie automatizovaným systémom riadenia systém vozidla, ktorý na zabezpečenie dynamickej kontroly nad vozidlom trvalo využíva hardware a software.*
### Autonómne autá na chodníku
**Úplnou novinkou je aj možnosť využívania chodníku autonómnymi vozidlami**. Tu sa však berie dôraz na to, že nesmie ísť o akékoľvek autonómne vozidlo. Preto sa pôvodné znenie paragrafu 52 a jeho odstavcu 2 mení na: „*Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí pre cyklistov, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla, **pre automatizované doručovacie vozidlo**, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie bicykla, kolobežky s pomocným motorčekom alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.*“
**Z návrhu zákona teda jasne vyplýva, že sa vstup na chodník umožňuje autnómnym vozidlám určeným na doručovanie tovaru**. Táto problematika je bližšie popísaná v novom paragrafe 55b, kde jeho odstavec 2 popisuje: „*Automatizované doručovacie vozidlo môže jazdiť aj po chodníku a iných miestach, po ktorých môžu chodiť chodci; v takom prípade smie jazdiť rýchlosťou najviac 6 km/h a musí dodržiavať pravidlá týkajúce sa chodcov. Automatizované doručovacie vozidlo môže jazdiť aj po komunikáciách, po ktorých môžu jazdiť cyklisti; v takom prípade smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km/h a musí dodržiavať pravidlá týkajúce sa cyklistov. Pri jazde po vozovke smie automatizované doručovacie vozidlo jazdiť rýchlosťou najviac 45 km/h.*“
Autonómne doručovacie vozidlá budú môcť čoskoro beztrestne jazdiť aj po chodníkoch.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.