Motoristický novinár o zákaze spaľovacích áut: „Kto to zaplatí? Európa dokáže znížiť svetové emisie len o 7,29 %!“

Pozrite si zaujímavú diskusiu o emisiách, doprave a klimatickej zmene v Európe.
Vydané  Text: 
Európska únia schválila zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035, okrem toho sú v pláne ďalšie regulácie na zníženie množstva emisií v doprave. Len nedávno vyzvala Európska rada pre bezpečnosť v doprave so sídlom v Bruseli (ETSC) Európsku komisiu k zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti pre osobné a nákladné vozidlá. V budúcnosti by mala platiť rýchlosť 100 km/h na diaľnici, limit 80 km/h na okresných cestách a **k zníženiu povolenej rýchlosti by došlo aj v mestách, a to zo súčasných 50 km/h na 30 km/h.** [Európska rada pre bezpečnosť v doprave považuje rýchlosť 30 km/h](https://www.autoviny.sk/novinky/123933/brusel-uvazuje-nad-zavedenim-celoeuropskej-maximalnej-rychlosti-v-meste-by-platil-limit-30-kmh-a-na-dialnici-100-kmh) za nový štandard pre mestské oblasti, kde sa motorové vozidlá miešajú s chodcami a cyklistami.
Výkonný podpredseda Európskej komisie, [Frans Timmermans](https://www.autoviny.sk/novinky/123362/majitelia-starsich-aut-by-mali-spozorniet-zacalo-sa-hovorit-o-zakaze-vozidiel-ktore-nesplnaju-emisnu-normu-euro-vi?fbclid=IwAR2s173E6A7jjaR3TsNErORYMF7T8Z_VtwOvIRCu7QuuMMyJs3coDDzEqRw), pri návšteve Slovenska tiež naznačil možnú reguláciu, ktorá by z ciest odstránila vozidlá spĺňajúce staršie emisné normy: *„Ak by sme sa dokázali zbaviť všetkého, okrem EURO VI, to už by bolo ohromné víťazstvo.“* Cieľom týchto politík je eliminovať tvorbu emisií CO2 do roku 2050. **Práve objem vypúšťaného CO2 je totiž, podľa Európskej únie, zodpovedné za súčasnú klimatickú zmenu.** Podiel starého kontinentu na svetových emisiách však dnes predstavuje len zanedbateľný podiel. ### VIDEO ### MUSÍME SPOLUPRACOVAŤ *“Európa má na svedomí len [7,29 %](https://edgar.jrc.ec.europa.eu/report_2021) celosvetovo vypúšťaných emisií CO2. To znamená, že Európska únia nie je najväčším znečisťovateľom na svete. Keby sme u nás vypli všetko, čo vypúšťa CO2, tak klimatickú zmenu nezvrátime. Emisie totiž nepoznajú hranice a ak chceme dosiahnuť nejaký viditeľný rozdiel, potrebujeme spoluprácu s najväčšími znečisťovateľmi ako sú Čína alebo Spojené štáty,“* tvrdí motoristický novinár a doktorand katedry politických vied Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave, ktorý sa zúčastnil summitu Európskej rady zameraného na zmenu klímy.
*„Európska únia sa chce odstrihnúť od dodávok ruského plynu a ropy, a to znamená, že aj automobily a celá doprava prechádza na elektrifikáciu. Do týchto vozidiel budeme potrebovať nejaké batérie, tie batérie sa musia nejakým spôsobom vyrobiť (aj z niečoho) a najväčším producentom a vlastníkom baní na kritické suroviny, z ktorých sa tieto akumulátory vyrábajú, je Čina. A pritom Čína je, paradoxne, najväčším znečisťovateľom. Má na svedomí až 30 % svetových emisií CO2,“* dodáva Orosz. > Závod o suroviny prehrávame! Viac ako [polovica svetových zdrojov kobaltu sa nachádza práve v Kongu,](https://www.autoviny.sk/reportaze/123123/na-tazbu-materialov-pre-elektromobily-vyuzivaju-viac-ako-40-000-neplnoletych-deti-najmladsie-maju-len-6-rokov) pričom v krajine dnes prebieha až 70 % svetovej ťažby kobaltu. Remeselní baníci produkujú 20 % produkcie kobaltu v krajine. Zvyšok pochádza od zahraničných firiem, predovšetkým čínskych, ktorých priemysel nabíjateľných batérií predstavuje približne 60 % celosvetového dopytu po kobalte. *„Žiaľ, Európa tak trochu zaspala dobu. Neviem, či ide o zlyhanie politických elít, pretože nás Čína predbehla a stávame sa na nej viac závislí. Je to prechod z kaluže do blata,“* reaguje Orosz na tému dostupnosti kritických nerastných surovín.
### RECYKLÁCIA BATÉRIÍ *„Značky sa snažia spúšťať vlastné recyklačné programy. Rátajú s tým, že tie suroviny v batériách sa budú dať opätovne využívať ako úložiská v energetike, prípadne sa budú môcť rozobrať až na samotný materiál a ten kobalt alebo lítium sa, pravdepodobne, bude dať využiť znovu,“* tvrdí Orosz. Príkladom môže byť automobilka [Volkswagen,](https://www.autoviny.sk/novinky/123867/baterie-budu-recyklovat-donekonecna-volkswagen-predstavil-revolucny-plan-pre-obehove-hospodarstvo) ktorá sa v rámci nového programu pokúša vytvoriť uzavretú slučku, vďaka ktorej by bola možná opakovaná recyklácia starých akumulátorov. Toto úsilie je s ohľadom na surovinovú dostupnosť kľúčové pre dlhodobú udržateľnosť elektrických vozidiel. Uzavretá slučka je recyklačný proces, v ktorom sa všetky materiály opätovne vracajú do výrobného procesu a následne recyklujú tak, že nevzniká odpad (Obehové hospodárstvo).




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia