Jedným z argumentov, prečo odporcovia elektromobility nenávidia elektrické autá je to, že ide len o výmysel západu a Európskej únie. Avšak fakt, že sa elektrické autá vyrábajú vo veľkom aj v Číne, je pre nich akosi nezaujímavý. **Najnovšie správy zo sveta hovoria, že svojou štipkou do elektromobility už v najbližších rokoch prispeje aj Rusko**. Tamojšia Lada totiž načrtla koncept elektromobilu nesúci názov e-Largus.
### Rumunsko-francúzsko-ruský elektromobil
Už prvý pohľad na auto niektorým z vás určite objasní jeho pôvod. Ruská novinka, by sa na trh mala dostať na prelome rokov 2023 a 2024. Reálnejší je však neskorší termín.
**e-Largus má stáť na podvozku Dacie (Renaultu) Logan MCV, ktorý bol na trh uvedený už v roku 2004**. Jeho staručká platforma dnes už nespĺňa prísne bezpečnostné pravidlá, čo sa však v Rusku za problém nepovažuje. Dodajme, že Logan je výsledok projektu X90 z roku 1999.
Tamojšie automobilky totiž od odchodu Renaultu a od uvalenia rozsiahlych ekonomických sankcií produkujú autá bez akýchkoľvek bezpečnostných prvkov. **Dokonca sa v najnovších modeloch Lada Granta nenachádza ani ABS**. Ide pritom o bezpečnostný systém, ktorý v konceptuálnej podobe prišiel v 50. rokoch minulého storočia a niektoré autá ho dostali už v roku 1966. Je teda dosť pravdepodobné, že podobné systémy budú absentovať aj vo výbave ruského elektromobilu.
Okrem klasického osobného prevedenia sa e-Largus dočká aj Cargo verzie. Dojazd zatiaľ nie je známy.
### Batérie pod prednou kapotou
Podľa náčrtu zverejneného priamo automobilkou AvtoVAZ nový e-Largus využuje viac-menej tradičnú koncepciu elektromobilov. **Hlavná časť batériových článkov má byť umiestnená v podlahe a pod zadnými sedadlami**. Je tu však aj jedna zaujímavosť. **Časť batérie je znázornená aj pod prednou kapotou v mieste, kde mal pôvodný Logan MCV motor**.
Samozrejme, že aj e-Largus príde s pohonom prednej nápravy, avšak umiestnenie batérie do priestoru pre motor je pomerne nebezpečné. Napríklad BMW 1602 takýto koncept využívalo pred 50 rokmi.
Prečo sa batérie nehodia dopredu? **Predná časť auta totiž slúži ako deformačná zóna v prípade čelnej zrážky. Batéria umiestnená v tejto zóne môže byť teda vystavená enormnému fyzickému poškodeniu, čo môže mať za následok jej vznietenie alebo dokonca explóziu**.
Prvotná schéma odhaľuje nebezpečné umiestnenie časti batérie pod prednou kapotou. V týchto miestach sa nachádza aj deformačná zóna auta.
e-Largus by sa mal na ruský trh dostať hneď v dvoch karosárskych prevedeniach a vo viacerých verziách s rozdielnym dojazdom.
Základným prevedením má byť Cargo, ktoré bude určené na prepravu nákladu.
Okrem toho príde elektromobil aj v prevedení s piatimi až siedmimi miestami na sedenie, presne tak, ako to pred časom bolo aj v prípade Loganu MCV.
**Dojazd auta je zatiaľ otázkou, nakoľko jediný potvrdený údaj je, že elektromobil bude schádzať z výrobných liniek továrne v meste Iževsk**.
Predpokladá sa ale, že e-Largus by mal na jedno nabitie zvládnuť maximálne 250 kilometrov. Samotná nabíjacia sústava pritom bude podporovať aj nabíjacie stanice s vysokým výkonom.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Rusko bude mať vlastný elektromobil postavený na základoch 20 rokov starého auta
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.