Retro: Jawa 550 predbehla dobu. Dnes je to vyhľadávaný zberateľský artikel
Charakteristický tvar sedadla, nízka hmotnosť a pokrokové zavesenie zadného kolesa. Niekto by si mohol myslieť, že hovorím o nejakej svetovej motorke z ďalekej Ázie. Opak je však pravdou. V skutočnosti opisujem malý motocykel zakladajúci kultovú rodinu s názvom Pionier, motorku, ktorá svojho času vozila masy ľudí.
Vydané Text: David Hecl


Dva modely Jawa 550 od seba delí približne rok. Červený bol vyrobený v roku 1957 a béžový v roku 1958. Napriek tomu majú niekoľko odlišností.

Nemohol chýbať ani krásny doplnok v podobe ručne maľovaného loga výrobcu.

Typickým prvkom starých motocyklov značky Jawa bolo tvarovanie zadného svetla, ktoré pripomínalo kvapku.

Tvar sedlovej časti síce mohol pripomínať záchod, no ukrával techniku, ktorú neskôr prevzali svetové značky. Jawa 550 totiž mala zaujímavé konštrukčné riešenie zavesenia zadného kolesa na vlečnej kyvnej vidlici

Prilba svojim tvarom pripomínajúca kokos nemôže chýbať. Svoju úlohu napriek vzhľadu spĺňala.

Jedným z častých problémov bol presakujúci olej cez originálny palivový kotútik (vľavo). Neskôr tento problém ľudia riešili použitím modernejších verzí (vpravo).


David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.