Možno ich máte tiež a ani o tom neviete.
Novinka, o ktorej veľa vodičov stále pravdepodobne nevie, je súčasťou staršej novely [Zákona o cestnej premávke 8/2009 Z.z.](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/20220301), ktorá vyšla už v marci. Ide konkrétne o pozmenený **paragraf 19, odstavec 6**. V ňom je uvedené nasledovné:
„*Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde **cyklistovi idúcemu rovno vrátane cyklistu idúceho súbežne s cestou**; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.*“
Ako pred časom upozornil [portál teraz.sk,](https://www.teraz.sk/slovensko/cyklisti-su-od-marca-na-cestach-viac-c/616009-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) **vodiči teda musia dávať pozor nielen na to, čo sa deje na ceste a križovatke, ale taktiež aj na okolie cesty**. Hovoríme predovšetkým o situácii, kedy sa vodič rozhodne odbočovať vpravo. **V pôvodnom znení zákona, ktoré je uvedené nižšie, chýbala klauzula o cyklistoch idúcich súbežne s cestou**. To znamenalo, že vašou povinnosťou bolo dať prednosť len cyklistom, ktorí išli po ceste rovno. Teraz však musíte dávať pozor aj na cyklistov, ktorí sa pohybujú súbežne s cestou.
Pôvodné znenie paragrafu 19, odst. 6: „*Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.*“

Je to vlastne jednoduché: keď cyklista jazdí po ceste, má dodržiavať rovnaké pravidlá ako ostatní účastníci cestnej premávky. Platí to aj naopak: cyklista je rovnocenný autám či motocyklom. Autorom fotografie je Dylan Spangler.
Okrem toho je v zákone aj **paragraf 5, odst. 2, písm. h)**, ktorý popisuje nasledovné: „ *Vodič nesmie ohroziť chodcov na chodníku, cyklistov na cestičke pre cyklistov, chodcov a cyklistov pri odbočovaní, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo pri cúvaní.*“ Je teda veľmi dôležité mať dostatočne zmapované okolie svojho vozidla a taktiež mať dobrý prehľad o dianí vo vašom okolí. Za prípadný stret s cyklistom, ktorý je zavinený autom nesie zodpovednosť práve jeho vodič.
### Vysoké pokuty
Na **nedodržanie paragrafu 5, odst. 2, písm. h)** myslí aj [sadzobník pokút](https://www.minv.sk/?dokumenty-na-stiahnutie-5&dokument=42&subor=302203). Už v jeho vydaní s platnosťou od 1.4.2020 je uvedená **pokuta** za nerešpektovanie tohto nariadenia **vo výške 150 eur**. Podobne to platí aj pri **paragrafe 15, odst. 3**, ktorý ohrozenie cyklistu pri obchádzaní a predchádzaní **trestá pokutou vo výške 150 eur**. V prípade novinky v **paragrafe 19, odst. 6** sa počíta s **pokutou vo výške až 40 eur**.
Motoristi si už za pár dní musia dávať pozor aj na minimálny odstup od cyklistov a vodičov malých motocyklov. Vzdialenosť sa pritom líši od rýchlosti.