DEGRADÁCIA BATÉRIE: Takto vyzerá dojazd elektrického auta po 161 000 najazdených kilometroch!
Nórsky vloger porovnal degradáciu troch elektrických Golfov. Výsledky prekvapia nielen odporcov elektrických áut, ale aj konkurenciu. Batérie od Volkswagenu majú oveľa dlhšiu životnosť než ponúkajú kórejské modely.
Vydané Text: Peter Orosz
Majitelia prvých elektromobilov častokrát ani netušili, ako s vozidlom správne zaobchádzať. Na mysli máme predovšetkým taxikárov využívajúcich len rýchlonabíjacie stanice, čo sa negatívne podpísalo na životnosti akumulátorov.
**Moderné elektromobily však využívajú technológie, ktorých cieľom je chrániť batériu pred šokmi.** Akumulátory okrem toho využívajú úplne iné zloženie a technické riešenia, čím sa nielen zvýšila energetická hustota a dojazd, ale tiež zásadne predĺžila životnosť.
Dôkazom môže byť napríklad Toyota. Ich prvý elektromobil bZ4x má batériu stavanú až na milión kilometrov.
### e-GOLF PO 7 ROKOCH
Degradácia batérie v modeli e-Golf po 7 rokoch je obdivuhodne nízka. Nórsky vloger Bjørn Nyland odmeral stupeň degradácie troch elektromobilov Volkswagen e-Golf s nájazdom 50 000, 116 000 a 161 000 kilometrov. To už je vzorka, s ktorou sa dá pri odhade životnosti pracovať. Každý e-Golf pri meraní mal približne 6 až 7 rokov, pričom bol majiteľmi nabíjaný predovšetkým domácim wallboxom a občasne aj na rýchlonabíjacej stanici. Pripomeňme, že starší e-Golf nedisponoval žiadnym druhom termomanažmentu (ochrany) a batéria sama o sebe poskytovala kapacitu len 20 kWh (netto).
Po vybití batérie a nameraní priemernej spotreby tak došlo k samotnému výpočtu reálnej zostatkovej kapacity v batériách starého Volkswagenu. Nyland prešiel vzdialenosť 120 km so spotrebou 14,8 kWh/100 km, pričom batériu vybil na 5 %. Prostredníctvom jednoduchého výpočtu (120 km x 148 Wh/km / 0,95 = zostatok) dospel k tomu, že **z pôvodnej netto kapacity 20 kWh zostalo v batérii po šiestich rokoch ešte 18,7 kWh.**
To znamená, že **celková degradácia dosiahla úroveň 6 %.** Alebo inak: po každom roku prevádzky batéria zdegradovala o jedno percento. A to nie je vôbec zlé!
**Ako dopadol e-Golf s nájazdom 161 000 kilometrov?** Pochopiteľne, auto s vyšším nájazdom bolo častejšie nabíjané než predchádzajúci prípad. Obzvlášť pri dojazde, ktorý je v porovnaní so súčasnými elektromobilmi prakticky polovičný. Volkswagen e-Golf tak počas 161 000 kilometrov absolvoval až 1 610 nabíjacích cyklov, v modernom elektromobile s vyšším dojazdom by počet cyklov pri rovnakom nájazde bol minimálne o polovicu nižší. Napriek pomerne častým zastávkam pri nabíjačke disponoval e-Golf ešte kapacitou 16,3 kWh z pôvodných 20 kWh. To znamená, že úroveň degradácie v tomto prípade dosahuje 18,5 %. Ak by sme tento pokles dali do pomeru s najazdenými kilometrami, tak prídeme k záveru, že **batéria prichádzala o 1 % zo svojej kapacity po každých 9 000 kilometroch.**
### VIDEO
Akumulátory, Batérie, Bev, Dojazd, E-Golf, Ecomoto, Elektro, Elektromobil, Emobilita, Ev, Golf, Headline, Jazdné Autá, Spoľahlivosť, Test, Volkswagen, Životnosť
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia