Hovoria o ňom ako o podvodníkovi s elektromobilmi. Faraday opäť žiada peniaze, aby vôbec spustil výrobu

Automobilka ani po ôsmich rokoch nespustila výrobu modelu FF91, ktorá má byť jej veľkým debutom.
Vydané  Text: 
Zatiaľ čo etablované automobilky, ako Mercedes-Benz, Audi, BMW, Volkswagen, Renault, Peugeot, Škoda, Kia, Hyundai a mnohé ďalšie, prichádzajú s veľkolepými plánmi o elektrifikácii svojho modelového portfólia a svoje verejné prísľuby aj napĺňajú, iné vizionárske startupy síce prichádzajú s pôsobivými cieľmi, ale nedostatkom potenciálu splniť ich. Dlho sme za takúto automobilku neschopnú dodať zákazníkom reálny produkt považovali aj americkú Teslu a najnovšie jej konkurenta Lucid Motors. Medzičasom sa z Tesly stal líder a z Lucid Motor automobilka, ktorá predsa len zákazníkom dodala objednané elektromobily Lucid Air. Prirodzene sme tak očakávali, že sa tak stane aj pri automobilke Faraday Future, avšak opakujúce sa problémy začínajú vzbudzovať obavy, že celá spoločnosť napokon zbankrotuje bez dodania jediného produktu zákazníkom. ### 8 rokov prísľubov Kalifornský startup s elektrickými automobilmi vznikol v roku 2014 a v júli 2021 oficiálne vstúpil na burzu, čím sa stal verejne obchodovateľnou spoločnosťou. Namiesto produktu zatiaľ spoločnosť predávala vízie a smelé plány a vďaka mediálnemu tlaku sa firma stala atraktívnou investičnou príležitosťou. Ambície má odvážne, angažuje sa aj vo výrobe elektromobilov pre Čínu v spolupráci s Geely, zatiaľ však bez verejnej dohody. Prvý elektromobil automobilka pritom odhalila v roku 2017 a sľúbila dodať už o rok neskôr. Malo ísť o crossover FF91. Odvtedy prešli štyri roky a Faraday Future naďalej nie je schopný tento elektrický crossover dodať. Čo je horšie, spoločnosť žiada ďalšie peniaze na zvýšenie svojho kapitálu, aby bola vôbec schopná spustiť výrobu tohto modelu, uvádza [Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/automakers/faraday-future-delays-launch-debut-ev-warns-cash-short). „Spoločnosť potrebuje dodatočnú hotovosť na komerčné spustenie FF 91 a v súčasnosti sa snaží získať dodatočný kapitál na financovanie svojich operácií do 31. decembra 2022,“ uviedla automobilka v pondelok vo svojom vyhlásení. Spoločnosť na prezentácii investorov uviedla, že potrebuje získať približne 325 miliónov amerických dolárov. Faraday Future pritom nie tak dávno avizoval, že už nebude potrebovať ďalšie finančné prostriedky, kým nebude vozidlo uvedené na trh.
Faraday Future FF91 je pozoruhodný automobil. V USA ho nazývajú SUV a crossoverom, popri dlhom rázvore má ponúknuť veľkorysý vnútorný priestor a vynikajúcu technologickú vybavenosť.
### Zlatý padák a vynútené zmeny Oneskorenie FF91 prichádza uprostred sporu medzi Faraday Future a jeho zakladateľom Jia Yuetingom. Investičná skupina zúčastená na obchode 15. júla 2022 žiadala odvolanie riaditeľa automobilky s tým, že takuto personálnou úpravou poskytne automobilke ďalších 100 miliónov amerických dolárov a riaditeľovi zlatý padák vo výške 700-tisíc dolárov. O niekoľko dní neskôr skupina obvinila startup z toho, že k ponuke nepristupoval „s vážnosťou, naliehavosťou a férovosťou, akú si zaslúži vo svetle jej finančnej situácie“. Automobilka Faraday Future dnes odhaduje, že by mohla spustiť výrobu prvých kusov FF91 „počas tretieho alebo štvrtého štvrťroka 2022“.
Napriek meškajúcej výrobe má Faraday Future na svojich stránkach stále prístupný konfigurátor aj predobjednávkový systém.
### Spľasne mediálna bublina? Zatiaľ prisilný výraz, no FF k tomu speje Prirodzene vyvstáva otázka, či vôbec Faraday bude schopný začať svoje debutové vozidlo vyrábať a či naplní očakávania zákazníkov a akcionárov. Spoločnosť sa evidentne snaží zaradiť k automobilke Tesla a Lucid v tom zmysle, že sa nepovažuje za tradičnú automobilku, ale za **technologickú spoločnosť s víziami**. Vyrábať automobily je však nepomerne náročnejšie ako spotrebnú elektroniku, pretože do hry vstupuje nesmierne veľké množstvo premenných a regulácií, ktoré sú na každom trhu odlišné. **Kritici už otvorene hovoria o podvode s elektromobilmi** po vzore neúspešných startupov známych z crowdfundingových platforiem Kickstarter či Indiegogo. Podstatou mnohých spoločností uchádzajúcich sa o verejné financovanie svojich projektov totiž tiež využívajú medializáciu, smelé vízie a verejné prísľuby, aby si získali priazeň investorov, avšak aby po niekoľkých mesiacoch a rokoch skončili bez dodania finálneho produktu. Aktuálne komplikácie vrhajú na automobilku Faraday Future aj ďalší tieň neistoty: ak toľké roky odkladá samotnú výrobu auta, ako sa chce vysporiadať s továrenskými zárukami na neho a spoľahlivosťou servisnej siete. V súvislosti s Faraday Future vznikajú stále nové a nové otázky, pričom tie predchádzajúce ostávajú nezodpovedané naďalej…




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk