JAZDA: Kia Sorento

Po prvej generácii neostal kameň na kameni. Značka Kia sa rozhodla svoje SUV od základov prekopať a z terénu ho posiela na spevnené povrchy.
Vydané  Text: 
Niektorých možno prekvapí informácia, že Sorento prvej generácie bol dokonale utajený off-road. Pod jeho obalom sa totiž skrýval tuhý rebrinový rám z valcovaných profilov, vpredu sa nachádzala lichobežníková náprava s robustnými spodnými ramenami a vzadu kraľovala tuhá náprava. Podvozok bol tak stavaný do náročného terénu a zvládol aj obtiažné kríženie náprav. Poriadna výbava na výlety po nespevnených cestách je pre tento okamih minulosťou, keďže druhé vydanie Sorenta povolalo do služby samonosnú karosériu a nezávislé zavesenie kolies. Vďaka tomuto riešeniu bola výrazne zredukovaná hmotnosť vozidla, v porovnaní s prvou generáciou ide o úsporu až 215 kg! Ešte pred samotnou stavbou karosérie, ktorá je oproti predchodcovi dlhšia o 95 mm a zároveň nižšia o 20 mm, sa dostal k slovu šéfdizajnér značky Kia Peter Schreyer, aby vdýchol tomuto SUV novú podobu. Prednej časti dominuje tzv. tigrí gril a nové, športovo ladené svetlomety. Auto teraz pôsobí oveľa dynamickejšie a pojme dokonca sedem pasažierov. Tretí rad sedadiel bude za príplatok a po našich skúsenostiach pôjde skôr o núdzové zvezenie, predovšetkým pre dospelých.
V závislosti od konfigurácie sedadiel sa mení objem batožinového priestoru. Sedemmiestna verzia ponúka v základe len 111, päťmiestna už slušných 531 litrov. Maximálne prepravné možnosti, ktoré vzniknú po sklopení polohovateľných operadiel druhého radu, vyjadruje údaj 1 582 litrov (päťmiestna konfigurácia). Palubná doska nesie nový charakteristický prvok značky v podobe troch ukazovateľov uložených vo veľkých samostatných tubusoch ako v Soule. Od tohto štýlového vozidla do mesta si Sorento požičalo aj panel autorádia či výborný nápad – cúvaciu kameru s displejom vo vnútornom spätnom zrkadle. Zaujalo nás vyhotovenie radiacej páky manuálnej prevodovky, ktoré sa nápadne podobá na to v predfaceliftovej verzii modelu cee´d. Na zozname príplatkovej výbavy už nebude chýbať zabudovaný navigačný systém so 6,5-palcovým displejom, panoramatická strecha či bezkľúčový prístup. Výrazné zmeny sa udiali po stránke pohonu. Motory teraz primárne roztáčajú predné kolesá, predchodca preferoval zadnú nápravu. Zákazníci si navyše budú môcť podľa potreby vybrať či chcú verziu 4×4 alebo len predný náhon, ktorý znamená mínus ďalších 60 kg. Rozhodnutie kvitujeme, nie všetci sa budú pohybovať mimo spevnených ciest a okrem toho využívanie len jednej nápravy môže skresať spotrebu i emisie. Pohon všetkých kolies pracuje s viaclamelovou spojkou, ktorá v prípade preklzu predných pripojí zadné kolesá. K dispozícii je aj uzamknutie pohonu v pomere 50:50, ktoré funguje do rýchlosti 30 km/h. Vôňu benzínu si budú môcť záujemcovia vychutnávať v prípade modelu so štvorvalcom 2.4, ktorý dosahuje výkon 129 kW/175 k. Predpokladáme však, že väčšina siahne po novom naftovom agregáte 2.2 (145 kW/197 k). Oba motory sa dajú kombinovať so šesťstupňovou manuálnou i automatickou prevodovkou. Nám sa do rúk počas jazdnej prezentácie dostal dieselový variant s manuálom. Príjemne nás prekvapila subjektívna dynamika, pohonná jednotka dokázala vozidlo veľmi slušne rozhýbať. Naše pocity sa potvrdili aj na papieri, šprint z pokoja na 100 km/h zvládne Sorento za 9,6 sekundy. Za volantom bolo cítiť cestné naladenie, na rozdiel od predchodcu sa druhá generácia až tak nenakláňa a disponuje veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Na vodičove pokyny reaguje nové Sorento promptnejšie a ochotnejšie, oveľa príjemnejšie je aj naladenie pruženia. Kritickým perom picháme do odhlučnenia motora na voľnobehu, v aute takýchto rozmerov je rozhodne dostatok priestoru pre lepšiu izoláciu. Ambície Sorenta na predajné úspechy podčiarkuje vysoká úroveň bezpečnosti, čoho dôkazom je zisk piatich hviezdičiek v nedávnych crashtestoch agentúry Euro NCAP. Kia navyše pripravuje Sorento hybrid kombinujúci naftový agregát a elektromotor, ktorý uspokojí túžby ekologicky mysliacich záujemcov. Text: Peter Michalec Foto: Kia Technické údaje – Kia Sorento **Typ motora** 2.4 2WD2.4 4WD2.2D 2WD2.2D 4WD**Motor/počet valcov** R/4R/4R/4R/4**Zdvihový objem**cm32 3492 3492 1992 199**Max. výkon**kW/k pri ot/min129/175 pri 6 000129/175 pri 6 000145/197 pri 3 800145/197 pri 3 800**Max. krútiaci moment**Nm pri ot/min225 pri 3 750225 pri 3 750421 pri 1 800-2 500 (436 pri 1 800-2500)421 pri 1 800-2 500 (436 pri 1 800-2500)**Prevodovka** typ/počet st.M/6 alebo A/6M/6 alebo A/6M/6 alebo A/6M/6 alebo A/6**Dĺžka x šírka x výška**mm4 685 x 1 885 x 1 710**Rázvor**mm2 700**Batožinový priestor**l111/531/1582**Zrýchlenie 0-100 km/h**s10,5 (11,1)11,1 (11,6)9,4 (9,7)9,6 (10,0)**Maximálna rýchlosť**km/h190 (187)190 (186)190190**Kombinovaná spotreba**l/100 km8,5 (8,6)8,7 (8,8)6,5 (7,2)6,6 (7,4)**Emisie CO2**g/km203 (205)208 (209)171 (189)174 (194) jazdné výkony sú uvedené pre päťmiestne modely údaje v zátvorkách platia pre automatickú prevodovku