Redakčný špeciál o Nissan Ariya: SUV pre náročnejších
Nissan Ariya vyniká nielen dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami a sofistikovaným interiérom. V predaji je od 50 990 € v špičkovej výbave.
Vydané Text: Erik Stríž
Viac ako 75 rokov skúseností s elektrickým pohonom
Trochu vás prekvapíme. Vedeli ste, že prvý elektromobil značky Nissan vznikol pred 75 rokmi a volal sa Tama? Elektrické vozidlo Tama vzniklo v Japonsku ako reakcia na snahu vlády podporiť využívanie elektriny v doprave a priemysle, keďže situácia s fosílnymi palivami vyzerala v 40. rokoch 20. storočia dosť zle. Tento elektromobil s klasickými tvarmi a kompaktným rázvorom využívali najmä taxislužby a už koncom 40. rokov dosahoval dojazd až 96 km a jazdil rýchlosťou 35 km/h.
Auto s modelovým rokom 1947 bolo ako projekt zrušené, keď sa v roku 1950 dodávka palív stabilizovala. Môžeme však smelo povedať, že Nissan má s elektromobilmi skúsenosť už viac ako 75 rokov a počas nich vytvoril 12 ďalších elektrických automobilov, ak medzi ne počítame aj elektrický Townstar a SUV Ariya.
Práve model Ariya je vyvrcholením vývoja trvajúceho desaťročia a ide o nosný produkt v stratégii Nissanu s názvom Nissan Ambition 2030. Tá do konca dekády avizuje príchod až 23 elektrifikovaných automobilov, z nich až 15 elektromobilov. Ariya má teraz mimoriadne dôležitú úlohu: presvedčiť verejnosť o tom, že Nissan má potenciál robiť autá na úrovni prémioviek a dokázať, že elektrické autá sú dobré po každej stránke. My sme sa už mali možnosť o kladoch modelu Ariya presvedčiť osobne a išlo o neobyčajnú skúsenosť.
V tomto príspevku sa venujeme elektromobilu Nissan Ariya ako vášmu budúcemu elektromobilu a predvoju zmeny, ktorú pre nás japonský výrobca pripravil.
Funkčný dizajn: Estetika nemá byť to jediné
Ariya s dĺžkou takmer 4,6 metra a rázvorom 2 775 mm približne zodpovedá X-Trailu, stojí na novej škálovateľnej platforme CMF-EV skupiny Renault-Nissan a kdesi na hranici nižšej strednej a strednej triedy. Z radu podobne veľkých SUV vystupuje vďaka svojmu nádhernému okulahodiacemu dizajnu, lenže nie je to len vzhľad, čo by sme mali všímať.
Všetko tu má svoj účel. To, čo by bolo v inom aute maskou chladiča, je v modeli Ariya aerodynamickým prvkom, ktorý umožňuje vozidlu prerážať vzduch s ľahkosťou a pasívne tak znižovať energetickú spotrebu. Úzke svetlomety nie sú len imidžovým vypracovaním denných pásov svietenia, pretože obsahujú aj stretávacie a diaľkové LED svetlomety! Väčšina výrobcov ich musí skrývať do vizuálne utlačených spodných partií prednej masky, no inižinierom z Nissanu sa ich podarilo zúžiť na zdanlivé minimum. Hmlové svetlá sú integrované do čiernej spodnej časti a sú prakticky neviditeľné. Pohľad na profil vozidla potom odhaľuje ladné krivky, ktorých cieľom je opäť usmerniť obtekajúci vzduch s najmenšími stratami, esteticko-funkčným zakončením je odtrhová hrana na streche, ktorá, okrem iného, môže eliminovať aj znečisťovanie zadného skla. Nissan sa však nenechal zahanbiť a dal dozadu stierač, aby mal vodič istotu, že bude dozadu vždy dobre vidieť. Toto pri SUV-kupé rozhodne nie je samozrejmosťou.
Vo výsledku je Ariya najaerodynamickejší crossover a SUV od Nissanu s koeficientom 0,297 Cd. A zároveň si trúfame tvrdiť, že aj najkrajším – ide to dovedna!
Interiér: Triezvy minimalizmus, dôraz na materiály
Čo naozaj potrebujeme v interiéri, aby sme boli pozorní a nerušení? Samozrejme, volant s funkčnými tlačidlami, prehľadný a najlepšie vyhradený ovládací panel klimatizácie a ak je to možné, páku prevodovky v tvare, aby na nej mohla spočívať dlaň. K tomu prispôsobiteľnú lakťovú opierku, komfortné sedadlo a dobrý výhľad. Toto všetko Ariya má a jej tvorcovia to dosiahli cielene. Interiér je minimalistický, ale v rozumnej miere, ktorá nie je prvoplánová.
Združený obrazový panel spája prístrojový displej s tým stredovým a dopĺňa ich head-up displej a digitálne spätné zrkadlo. Ovládací panel klimatizácie na palubnej doske je vyhradený, gravírované tlačidlá poskytujú vibračnú odozvu a simulujú skúsenosť z použitia mechanických tlačidiel, reagujú už na letmý dotyk. Sedadlo vás pohltí a stredová konzola s lakťovou opierkou sa posúva v pozdĺžnom smere až o 15 centimetrov.
Spoločne s rozsiahlou personalizáciou volantu a sedadla si tak ideálnu pozíciu nájde doslova každý. Navyše, s lakťovou opierkou sa posúvajú aj tlačidlá a ovládač prevodovky. Ten je kompaktný a slúži aj ako madlo na zápästie. Všetky dôležité funkcie sú dostupné na dosah prstov z volantu alebo cez dotykový displej, ergonómia je tu na úrovni prémiových elektromobilov za podstatne vyššie ceny. Ako novinári často kritizujeme výrobcov, že nie sú dôslední a napriek peknej estetike nedbajú na povrchové materiály – v modeli Ariya je ale všetko príjemne mäkké, nič nevŕzga, čierne plochy Nissan nahradil sivou s reliéfom pripomínajúcim drevo, takže sa tak ľahko nepoškodí ani nerozhorúči na slnku. Takto to má byť.
Ani vzadu výrobca nešetril na pohodlí a zážitku. Priestor na nohy je tam ako v limuzíne, pokojne si môžete preložiť nohu cez nohu. K dobrému dojmu prispievajú aj mäkké koberčeky, vlastné výduchy klimatizácie a hoci zadné sedadlá nemajú výrazné bočné vedenie, sedí sa na nich veľmi komfortne. Práve tu sa prejavujú výhody podvozkovej platformy CMF-EV.
Pohlcujúci zážitok z jazdy: Ticho, stabilita a inteligentné funkcie
Jazdné vlastnosti sú azda tým najsilnejším argumentom v prospech modelu Ariya. To, čo sa podarilo konštruktérom, je obdivuhodné, pretože relatívne ťažkému elektromobilu s predným pohonom vyladili podvozok tak, že nemá tendenciu k nedotáčavosti. Podvozok účinne filtruje nerovnosti vozovky a tiež náklony karosérie, takže auto aj v ostrej zákrute na vozovke drží pevne ako placka a v interiéri vládne kultivovaný pokoj bez ohľadu na jazdný štýl vodiča.
Inteligentné funkcie pre jazdu sú potom to, čo odbremeňuje vodiča od niektorých úkonov – napríklad režim plachtenia umožňuje zvládať niekoľkokilometrové vzdialenosti so zanedbateľnou spotrebou energie plynulým tempom. ProPILOT s technológiou Navi-link je potom vyvrcholením súčasného technologického vývoja. Adaptívny tempomat spoločne s aktívnym udržiavaním v pruhu umožní počas jazdy relaxovať, vstavaná navigácia s vyhľadávaním nabíjacích staníc v okolí vám dodá pokoj v duši, ktorý je pri elektromobiloch tak náročné nájsť. Obava, že nemáte v dostupnom dojazde nabíjaciu stanicu, tak nebude mať opodstatnenie. K tomu si pripočítajte neustále aktívne sledovanie okolia senzormi a kamerami a máte pokojné a bezpečné cestovanie zaručené.
Mimoriadny výkon už v základe
Východisková motorizácia, ktorú sme jazdili aj my, má poháňané len predné kolesá. V predaji sú však aj verzie s výkonnejším inteligentným pohonom všetkých kolies e-4ORCE, pričom už výkon základnej verzie 160 kW (214 koní) ohromuje. Nie je to však len maximálny výkon pohonu, čo sa prejavuje na okamžitých reakciách a schopnosti bez námahy predchádzať na diaľniciach. To, čo vodič a pasažeri na palube pociťujú ako preťaženie, je krútiaci moment. Verzie s predným pohonom dosahujú po 300 Nm krútiaceho momentu, zatiaľ čo najvýkonnejšia verzia s pohonom 4×4 e-4ORCE až 600 Nm a maximálna rýchlosť je zvýšená zo 160 na rovných 200 km/h.
No a čo každého zaujíma pri elektromobiloch? Predsa dojazd. V tomto ohľade tiež Nissan Ariya obstojí na výbornú. Základná konfigurácia s kapacitou akumulátora 63 kWh prejde na jedno nabitie v zmiešaných podmienkach 360 kilometrov, zatiaľ čo verzia s predným pohonom a 87 kWh batériou až 500 km. No a ak to bude Ariyu jazdiť najmä v meste, ten sa môže tešiť z ešte dlhších dojazdov. Ak denne prejdete napríklad 50 kilometrov, bude vám stačiť nabíjanie raz za týždeň. Na rýchlonabíjačke to potrvá len zopár desiatok minút.
TECHNICKÉ ÚDAJE NISSAN ARIYA | 63 kWh | 87 kWh | E-4ORCE 87 kWh |
Palivo | Elektrina | ||
Elektromotor | 1 vpredu | 1 vpredu | 1 vpredu + 1 vzadu |
Najvyšší výkon kW (k) | 160 (218) | 178 (242) | 225 (301) |
Najvyšší krút. moment Nm | 300 | 300 | 600 |
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm | 4 595× 1 850 × 1 660/2 775 | ||
Batožinový priestor dm³ | 468 | 468 | 415 |
Najvyššia rýchlosť km/h | 160 | 160 | 200 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s | 7,5 | 7,6 | 5,7 |
Kapacita akumulátora (brutto/netto) kWh | 65/63 | 90/87 | 90/87 |
Kombinovaný dojazd km | 360 | 500 | 460 |
Nissan Ariya sa na Slovensku predáva od 50 990 €. Ak sa chcete dozvedieť o novom Nissane Ariya viac, navštívte webové stránky nissan.sk.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia