SLOVNÍK ELEKTROMOBILISTU: Aký je rozdiel medzi „brutto“ a „netto“ kapacitou batérie?

Brutto, netto a vôbec: koľko elektrickej energie sa zmestí do mojej batérie?
Vydané  Text: 
Množstvo elektrickej energie, ktoré sa dá akumulovať v batérii, sa uvádza v kilowatthodinách (kWh). No údaje pre tú istú batériu sa líšia. **Napríklad Mercedes uvádza pre EQC kapacitu 80 kWh, hoci má batéria kapacitu 85 kWh.** No posledných 5 kWh sa nedá využiť na pohon, pretože by to príliš zaťažovalo batériu, čím sa znižuje životnosť. Dojazd elektromobilu je teda definovaný netto kapacitou batérie, kým hodnota brutto kapacity má skôr technický význam. No prečo potom do úplne vybitej batérie s kapacitou 80 kWh pri nabíjaní prúdi 90 kWh elektrickej energie? Nie je reálna kapacita predsa väčšia? Nie, tento fenomén spôsobujú straty pri nabíjaní. **Pretože elektrický prúd prúdi cez vodič, v ňom vzniká odpor, pri ktorom sa elektrická energia premieňa na teplo** a tým sa stráca bez využitia. Aké veľké sú straty pri nabíjaní, závisí od rozličných faktorov, bežne dosahujú 10 až 15 percent.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia