Tajomstvá elektromotorov: V čom sa najviac odlišujú od klasických spaľovákov?

Hovorí sa, že elektrický pohon je v porovnaní so spaľovacím motorom jednoduchý. Niečo na tom je, ale aj tu existujú tlaky, ktoré výrobcom a inžinierom spôsobujú bezsenné noci.
Vydané  Text: 
Kým kedysi sme mohli doslova hltať informácie o kompresných pomeroch, výfukových zvodoch s programovanou dĺžkou zberných potrubí, časovaní vačkových hriadeľov, turbodúchadlách, materiáloch a technológiách v spaľovacích motoroch, aby dosiahli opäť o niečo vyšší výkon a/alebo nižšiu spotrebu, elektromotory takto nikdy prezentované neboli.
Nový elektromotor (vľavo) je efektívnejší a aj ľahší. Všimnite si rozdielne cievky
**Kým dobrý spaľovací motor bol ekvivalentom živého organizmu, alebo aspoň precízne zostrojených mechanických náramkových hodiniek, elektromotor sa väčšinou odprezentoval výkonovými parametrami a to všetkým stačilo.** Ako pri digitálkach, keď vás zaujíma akurát to, či majú stopky, alebo nie. Zvyšok je akási samozrejmosť. Keď som dostal možnosť pozrieť sa do závodu ZF v Trnave, zrazu sa mi naskytla príležitosť porozprávať sa s inžiniermi o zákutiach a výzvach elektrického, alebo plug-in hybridného pohonu. ZF je obrovská firma, ktorú sme chválili najmä za jej osemstupňové automatické prevodovky v BMW radu 3,5 a 7, Porsche či v Jaguaroch a Land Roveroch. Lenže pod ňu patrí aj Sachs, čo je najväčší výrobca tlmičov na svete, známy aj výrobou spojok. Komponenty ZF nájdeme v obrovskom spektre áut, pričom závodov spadajúcich pod túto firmu máme po celom Slovensku až šesť – v Trnave, Leviciach, Novom Meste nad Váhom, v Komárne, Šahách a v Detve.
Výkonová elektronika dáva impulzy elektromotoru. Chladenie je tu výzva
Dnes je všetkým jasné, ktorým smerom sa uberá automobilový priemysel, a preto aj fi rma ZF spravila veľmi skoro strategické rozhodnutie, keď prestala vyvíjať komponenty do spaľovacích áut a miesto toho sa sústredí na elektromobilitu a technologické riešenia podobne ako Bosch či Continental. **V rámci toho som mal možnosť pozrieť sa na výzvy v oblasti elektromotorov. A ukázalo sa, že nie sú také jednoduché, ako sa zdá.** Aj tu je výzva umiestniť čo najviac závitov vinutia cievky do čo najmenšieho priestoru pre čo najväčšiu efektivitu a zároveň najmenšiu priestorovú náročnosť elektromotora. Motory s permanentným magnetom sú najefektívnejšie, a predsa ich nahrádzajú cudzobudené motory. Prečo? Pretože ceny magnetov raketovo stúpajú a spoliehanie sa na magnety by znamenalo zvyšovanie strategickej závislosti od Číny.
Motor aj s diferenciálom, aký nájdeme aj v Mercedese EQC, pochádza od ZF
Technológia vinutia sa tiež neustále vyvíja pre dosiahnutie čo najmenších strát a najjemnejšieho záberu motora. Mimochodom, vedeli ste, že chladenie elektromotora nie je najväčší problém? **Najviac tepla vyprodukuje výkonová elektronika, ktorá dáva pokyny elektromotoru na zmenu polarizácie podľa otáčok elektromotora.** Aj preto využívajú najvýkonnejšie elektromobily dvojstupňovú prevodovku, inak by vo vysokých rýchlostiach neboli také efektívne. A čuduj sa svete, celý zadný modul s elektromotorom, riadiacou elektronikou, prevodovkou a diferenciálom pre Mercedes EQA, EQB, EQC a EQV. Ak je teraz niečoho nedostatok, sú to študenti technických fakúlt, ktorých firma potrebuje viac, než kedykoľvek pred tým. Nám sa ZF snažilo ukázať, že napriek relatívnej anonymite stojí za úspechom uznávaných produktov, do ktorých dodáva komponenty.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia