Motoristi pozor na neplatnú EK a TK. Trojmesačné predĺženie je platné len na území Slovenska. Navyše, podľa novely zákona táto možnosť odkladu bude platiť už len pár týždňov!
* **Končí sa možnosť predĺženia platnosti TK a EK o tri mesiace.**
* **Za nedodržanie zákonom stanovenej lehoty týchto kontrol hrozí motoristom vysoká pokuta.**
* **Doteraz platné predĺženie lehoty EK a TK sú platné len na území Slovenska: V zahraničí vám môže hroziť vysoká pokuta.**
* **[Na tému technickej kontroly ako postrachu pre mnohých motorsitov sme sa pozreli nedávno.](https://www.autoviny.sk/reportaze/123323/bojite-sa-viac-technickej-kontroly-alebo-zubara-zistovali-sme-pre-vas-co-robit-aby-vam-ek-a-tk-nezasadili-ko)**
Možnosť odkladu pravidelnej povinnej technickej a emisnej kontroly je tu už od začiatku pandémie COVID-19. Kvôli karanténe a rýchlemu šíreniu vírusu SARS-COV-2 ju ešte v roku 2020 zaviedla vláda s tým, že vodiči majú tri mesiace k dobru od doby uplynutia lehoty platnosti poslednej TK a EK. Teraz sa táto výhoda končí.
### Koniec posledným dňom augusta
**Posledným dňom, kedy bude možné aplikovať trojmesačné predĺženie štátom stanovených technických a emisných kontrol, je 31. august 2022**. [Parlament schválil novelu zákona 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/106/20220801.html), ktorá vo svojom paragrafe 170b o prechodných ustanoveniach súvisiacich s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19 uvádza nasledovné:
* **odst. 4: Platnosť technickej kontroly pravidelnej, ktorá uplynie počas krízovej situácie najneskôr však do 31. augusta 2022, sa predlžuje o tri mesiace.**
* **odst. 5: Platnosť emisnej kontroly pravidelnej, ktorá uplynie počas krízovej situácie najneskôr však do 31. augusta 2022, sa predlžuje o tri mesiace.**
Nálepky TK a EK už u nás nie sú nutnosťou. Mnoho vodičov sa však spoliehalo na to, že platnosť kontrol si overovali podľa nich.
Minister dopravy, Andrej Doležal, dal do pozornosti, že vodiči by si povinné kontroly nemali nechávať na poslednú chvíľu a pri ceste do zahraničia by si mali dávať obzvlášť veľký pozor: „*V aktuálnej dovolenkovej sezóne by som chcel upozorniť vodičov, že predĺženie platnosti týchto kontrol o tri mesiace platí len na Slovensku. V zahraničí im môže hroziť vysoká pokuta.*“
### Čo to v praxi znamená?
Samotná novela zákona teda hovorí, že **motoristom, ktorým končí pravidelná technická a emisná kontrola dátumom 31.8.2022, zákon umožňuje bezplatné predĺženie si lehoty tejto kontroly o ďalšie tri mesiace**.
Motoristi, ktorým TK alebo EK končí až 1.9.2022, už nemajú nárok na predĺženie si danej lehoty. Ďalej **to znamená, že pokiaľ termín zmienených kontrol po 1. septembri 2022 presiahnete, hrozí vám pokuta až do výšky 165 eur za každú kontrolu**. V súčte to teda môže vyjsť pomerne draho, až na 330 eur a k tomu poplatok za novú emisnú a technickú kontrolu.
**Samotnú pokutu za nedodržanie termínu je možné znížiť. A to tak, že ju zaplatíte do 15 dní od jej doručenia a zároveň svoje auto v tejto lehote dostavíte na TK a EK**. V tomto prípade vám bude účtovaná maximálna pokuta do výšky 55 eur za kontrolu, čiže 110 eur celkovo.
Stanice technickej kontroly budú čoskoro vykonávať náročnejšie skúšky, ktoré boli doteraz mimo ich pozornosti.
### Čoskoro prídu novinky
Technické a emisné kontroly by sa podľa informácií [portálu tvnoviny.sk](https://tvnoviny.sk/domace/clanok/209247-motoristi-pozor-konci-sa-takzvany-pandemicky-odklad-stk-a-emisnych-kontrol) do budúcna mali opäť zásadne meniť.
**Zmena prichádza ako zámer Európskej únie, ktorý hovorí, že v budúcnosti by mohli termíny emisných a technických kontrol predpisovať priamo výrobcovia vozidiel**. Nešlo by pritom o charakter časovej platnosti kontroly, ako to vidíme dnes, ale o nájazd kilometrov.
Takýto štýl predpísania platnosti by viac vyhovoval predovšetkým vodičom s menším ročným kilometrovým nájazdom. Z pôvodnej myšlienky návrhu zatiaľ nie je jasné, ako by takýto predpis vyzeral. Ide zatiaľ len o zámer, ktorý podlieha verejnej diskusii. **Do témy budú pravdepodobne výrazným spôsobom zainteresovaní prevádzkovatelia kuriérskych spoločností či kamiónovej alebo autobusovej dopravy, ktorým by sa mohlo stať, že by museli svoje vozidlá na TK a EK dostaviť častejšie, ako je tomu teraz**.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.